• Publicerad av haunch på 4 maj, 2007 vid 07:09

    Hej.

    Vilken typ av fenbox tycker folk bäst om? Vad är det för (användarmässig) skillnad på power, tuttle och trimbox?

    Jag kommer antaligen att köpa en begagnad bräda med trimbox. Är det svårt att hitta beg/nya fenor med trimbox?

    Jag tycker att det verkar underligt att man alltid anger fenors längd istället för area. Arean måste ju spela mycket större roll när man ska anpassa ett segel till en fena…

    imported_macts svarade 17 år sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • styret

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 07:34

    Jag föredrar egentligen powerpox, särskillt dom med skruven fast i. det är så jävla enkelt att montera fenan, inga verktyg behövs och det känns stabilt.
    Men kör bara med US-box numera vilkety blir enklare och enklare ju mer man använder dom, rrd (och kanske fler) har fyrkantigt hål för att stoppa in brickan och det verkar jävligt smidigt.

    Trimbox är jävligt smidigt med. som en powerbox fast med inställnngsmöjligheter. Men som du säjer, det är svårt att hitta fenor till trimboxarna nuförtiden.

  • wind-lover

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 08:40

    Jag hade poxerbox på min förra bräda, det var jätte smidigt att sätta på och ta av fenan från brädan. Nu har jag en annan sort som jag själv tycker är bökig när man har bråttom att sätta i fenan.
    Har två frågor…
    -Bara undrar vad min fenbox heter?
    -Jag undrar också vilken storlek ni tycker man ska ha (ska ha sjögräs fena nu)till denna 88liters bräda på plattvatten/choopppp och väger ca 53kg(segel på 3.7 4.7 5.3). Just nu har jag 22cm fena.

  • canoya

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 08:42

    Power eller tuttlebox spelar inte så stor roll på freestyle och freeridebrädor så länge fenan är mindre än 50 cm. Lite lättare att hitta freeride/style fenor för powerbox medan tuttle box är det som gäller för slalom och racing, för stora fenor ska det vara deep tuttle. Att ha en bräda med deep tuttle box innebär att både fenor för “vanlig” och deep tuttlebox passar.

    Sen behöver man bara skruva en skruv på powerbox, men det kan knappast ses som avgörande.

    Trimbox är ovanligare och svårare att hitta fenor till, annars tror jag att det systemet funkar lika bra som powerbox.

    Du har delvis rätt när det gäller area kontra längd (eller egentlligen djup). Om man jämför arean på en 25 cm vågfena med en 25 cm speedfena så skiljer det mycket. Arean spelar större roll i lägre fart för att komma upp i planing, i högre fart är längden viktigare för att ge bra höjdtagning. Dessutom är det ju fenans djup som avgör hur mycket press man måste lägga på kanten för att hålla emot, så för att kunna ha djupa fenor måste man ha bred bräda.

  • nlc

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 09:46

    @wind-lover 380877 wrote:

    -Bara undrar vad min fenbox heter?

    Starboard Flare 88 -> Jag gissar på en US box 8″

  • wind-lover

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 11:31

    @NLC 380890 wrote:

    Starboard Flare 88 -> Jag gissar på en US box 8″

    aaah! vet någon var man kan få tag i tång-(sjögräs)-fena som passar till en sån US box?

  • nlc

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 14:49

    kanske denna ?

    [EDIT] Glömde ju alldeles bort att den weedfenan som jag kör med (fast då med Powerbox) finns för US-box oxå. Inhandlas t.ex. på OnTopSports i Malmö

  • wind-lover

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 14:54

    @NLC 380964 wrote:

    kanske denna ?

    tack för hjälpen

  • fng

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 17:02

    Den fenan fins på Robbans sport&surf i Limhamn om det är bråttom..

  • imported_macts

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 17:06

    @Haunch 380850 wrote:

    Hej.

    Vilken typ av fenbox tycker folk bäst om? Vad är det för (användarmässig) skillnad på power, tuttle och trimbox?

    Jag kommer antaligen att köpa en begagnad bräda med trimbox. Är det svårt att hitta beg/nya fenor med trimbox?

    Jag tycker att det verkar underligt att man alltid anger fenors längd istället för area. Arean måste ju spela mycket större roll när man ska anpassa ett segel till en fena…

    Har en 35 cm slalomfena till trimbox till skänks om du vill, kostar bara porto.

  • haunch

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 12:18

    Hej…

    Och tack för alla uttömmande svar.. Denna sida är verkligen guld för en nybörjarsurfare utan surfarpolare som jag.
    Jag antar att en 35cm fena skulle passa ganska väl på en 125litare med rigg på 6.5 till 7kvm, så om jag köper det kit som jag nu i princip redan har bestämmt mig för så är jag mycket intresserad av din slalomfena. Om den inte är helt slutkörd så kan du väl få nån hundring för besvär och välvilja.

    Tack…

  • imported_macts

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 12:23

    @Haunch 381476 wrote:

    Hej…

    Och tack för alla uttömmande svar.. Denna sida är verkligen guld för en nybörjarsurfare utan surfarpolare som jag.
    Jag antar att en 35cm fena skulle passa ganska väl på en 125litare med rigg på 6.5 till 7kvm, så om jag köper det kit som jag nu i princip redan har bestämmt mig för så är jag mycket intresserad av din slalomfena. Om den inte är helt slutkörd så kan du väl få nån hundring för besvär och välvilja.

    Tack…

    Hej,

    En kille hörde av sig via PM så jag har redan gett bort fenan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.