Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenval till 130 liter AHD Fast Forward

  • Fenval till 130 liter AHD Fast Forward

    Publicerad av cecilia_l på 6 augusti, 2011 vid 15:17

    Hej!
    Jag har en 130 liters AHD Fast Forward med 44 cm fena. (Freeracefena rak modell)
    (Ca 65 kg)

    Är denna fena lagom eller ska man ha mindre när det blåser mycket och vid olika segelstorlekar?
    Vilken typ av fena är mest lämplig?
    Funkar det lika bra med sjögräsfena som med rak fena?

    Mina segel: 5,2 vågsegel 5,8 vågsegel 6,5 freeridesegel

    zurfman svarade 12 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Knatte

    Gäst
    6 augusti, 2011 vid 16:48
    Cecilia_L;664511 wrote:
    Hej!
    Jag har en 130 liters AHD Fast Forward med 44 cm fena. (Freeracefena rak modell)
    (Ca 65 kg)

    Är denna fena lagom eller ska man ha mindre när det blåser mycket och vid olika segelstorlekar?
    Vilken typ av fena är mest lämplig?
    Funkar det lika bra med sjögräsfena som med rak fena?

    Mina segel: 5,2 vågsegel 5,8 vågsegel 6,5 freeridesegel

    44 cm fena är väl utmärkt till ditt 6.5 kvm segel och till större segel. Men för att få optimal segling på 5,2 och 5.8 kvm så kanske du skulle ha mindre fena. Kanske omkring 38 cm eller så:ooo:

    Se längst ner på denna sida för fenvalstabell. volume :

    http://www.surfspot.se/ahd-fast-forward-2009-fa-20-rabatt-2.html

    Men i korthet, mindre fena ju mer det blåser och mindre segel du använder. Det finns alltid en optimal storlek på fenan, till varje segelomfång.

    Har du för liten fena jämnfört med seglet, så får du dålig fart/höjdtagning och spinnout. (Då fenan inte orkar hålla emot kraften från riggen tillräckligt)

    En rak fena ger mer kraft/fart jämnfört med en sjögräsfena. Men är det sjögräs, så fungerar inte raka fenor alls.

  • zurfman

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 17:10

    (absolut inte expert på fenor, men har testat en del fenor av olika typ på freeride-brädor i samma storlek, och jag utgår från att vi vill köra på ungefär samma sätt kanske, hyggligt snabbt o höjda så bra att det går att gippa i varje vändning…eller vill du ha maximal fart och kan komprimissa med höjdtagningen)
    44 cm låter väl ganska lagom till ett 6,5 och freeracefena tycker jag är bäst (åtminstone för litet större fenor)
    då är det ganska enkelt att få en bra höjdtagning.
    till 5,8 skulle jag tro att 34-37 cm kan bli bra (kanske något mer svängd men ganska rak, ex “Select SRX”, någon?)
    Jag kör en 37 cm SRX till 6,1 (även kört med 47 cm race vid tillfälle, väldigt byigt, var också okej!) till en 134 liters-bräda.
    5,0-5,2 har jag kört så litet…. (hade ett gammalt 5,0) Idag skulle jag nog köra 30 cm, lätt svängd fena för freeridebräda och 5,0. De som är riktigt vassa kör ju mindre brädor och fenor vid 5,0-5-2.
    Kan ju vara bra att skaffa fenor som ligger litet i steg, ifall du byter segel o storlekar framöver, men helst skall de ju vara ganska optimala till de segel du har.
    Om man kan tänka sig att vara lätt underriggad (dvs planar inte riktigt hela tiden) så går det ju bra att köra med en aningen för stor fena, det kanske till och med kan vara bättre att ha 2 fenor till 5,8an som är optimala för olika vindar och kompromissa genom att ta den minsta fenan du har när du kör 5,2 (hmm det blir intressant att se reaktionerna på den idéen …ha ha)

  • zurfman

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 17:28

    Gällande länken till brädor, segelstorlek och fenstorlek:
    Om man utgår från att fenan är vald till segel mitt i spannet så blir det matematiskt 38 cm till upp till 6,3 ungefär…
    Ju bättre man blir ju mindre fena kör man till samma segelstorlek (bättre stance gör att man inte får spin-out lika lätt och kan kompensera för det om man känner att det är på gång, själv kör jag gärna fortfarande litet stor fena)
    Det kanske kan vara lagom med 37 eller 38 (som Knatte skrev)… men det gäller för killar som väger typ 80 kg (gällande mitt svar)
    Skulle vara intressant vad en lättare kille eller tjej som väger som du säger, då kanske en 34-36 kan räcka?
    Har du råd kanske både en 38 och en 34 kan vara bra (kör först med 38, om det känns tungt byter du fena till 34 först innan du riggar ned, där har jag själv litet att lära mig, dvs att fena ned!)

  • vindsokaren

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 21:58

    Kör med 38 select supercross fena på 120 lit bräda och 7.5 freerace segel .Det fungerar väldigt bra för mej som väger 70 kg.Kör dock med den fenan på 6.2 segel också.
    Skulle nog rekomendera större än vad jag har typ 42 till 7.5 segel och 34 till 5.8 segel.

  • bicless

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 22:29

    Taliens bredd påverkar, dvs inte bara volymen. Vindsökaren, du har väl kvar AHD furyn, den har mycket smalare tail än fast forward.

    Fastforward kräver lite längre fena för att funka bra. 38-42cm för mindre segel typ 5,5-6kvm och 44-50cm för större typ 8-8,5kvm

  • vindsokaren

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 06:38

    Såg i en tidning en ny uträkning: freeride fin to board 115-170l segelstorlek gånger 5 och lägg till 4cm.
    Alltså tex 6.0 segel gånger 5 plus 4
    6×5+4=34cm
    För brädor över 75cm lägg till 1-4cm.

  • zurfman

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 13:33

    Bicless info skall du ta fasta på, eftersom han kan brädorna så bra. Kanske är bäst att gå på 38-40 då (eftersom du redan har en 44) men kolla med Bicless vad han tycker.

    Jag skulle inte köpa en 42, då skulle jag använda 44an (vid byig eller marginell vind) o sen byta ned till 38-40 om när det drar på.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenval till 130 liter AHD Fast Forward

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.