Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filmredigering

  • Filmredigering

    Publicerad av rex_milvus på 20 maj, 2008 vid 17:41

    Vilken mjukvara duger resp suger? Tacksam för tips, helst Windoze eller Linux, och med stöd för AVCHD. Och gärna gratis förstås…

    /Johan

    goretex svarade 16 år sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • mjersen

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 17:45

    adobe premiere pro

  • hengo

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 18:05

    Final Cut kör jag. http://www.apple.com/finalcutstudio/overview.html

    de beror ju också på vad man vill göra, vill du redigera lite solid snygg video där hantverket skapas i kameran så duger ju de mesta.

    Skiter du däremot i råmaterialet och hur man egentligen filmat och istället vill lägga din skaparenergi framför datorn med diverse effektsökeri (som blivit så otroligt populärt tom. hos kitetillverkarna(!!), efter en viss herr Gordon släpp lite filmer) så behöver du andra program typ AE.

    Intressant att se hur filmmakarna för de stora märkena numera kastar om de grundläggande kriterier i en film som gör den nice (typ komposition,ljus,ljud) och satsar istället stenhårt på diverse effekter man sedan applicerar på sitt halvtäskiga material.

    Inge illa om gordon dock, han kan fan filma med…

    Sådär, fick man kräkas lite..

  • skotten

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 18:25

    premier pro, adobe.

  • aka_kalle

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 20:22

    premiere och aftereffects stöder dock inte AVCHD ännu… jag sitter och väntar….

  • vicky

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 20:58

    Om du bara ska klippa ihop lite sekenser gör första filmen i typ Moviemaker så att du lär dig grunderna.

    Sen kan du lätt transischa till Premiere

  • kristjans

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 22:47

    Allt beror självklart på dina krav/spec (och plånbok).. Och vill du ha stöd för AVCHD så sätter du redan ribban upp mot de mera avancerade programmen. Vad har du för nivå? att redigera direkt i AVCHD e ganska hardcore..

    Final Cut Pro funkar bara på mac, (vet inte hur d funkar på linux). Men ska du använda detta och vill ha stöd för AVCHD så måste du använda FCP 6.0

    Vad jag vet så stödjer inte Premiere Pro CS3, AVCHD native redigering (även med de nya uppdateringarna från Adobe, kanske kommer med CS4) utan får man istället konvertera AVCHD råmaterialet till ett DVCProHD format som PP stödjer.

    Även Vegas som e ganska hardcore redigerings program (och stödjer AVCHD) föreslår att man först konverterar råmaterialet till HDV innan du börjar redigera, annars får du bara en massa 2 sekunders stillbilder att leka med på din timeline..

    kortfattat.. så är de följande programmen att välja emellan

    Mac-basic:
    Imovie

    Mac-pro:
    Final cut Pro

    PC-basic:
    moviemaker

    PC-pro:
    Premiere Pro
    Sony Vegas

    Å sen finns d ju självklart en massa effektprogrammer som de andra nämde bla :
    After effects (både PC/Mac)
    Motion (Mac)
    3Dstudio (PC)
    Shake (Mac)

    allt ovanstående går att få tag på på nätet.. (förutom motion vad jag vet av)

  • rex_milvus

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 17:52

    Tackar för all info! AVCHD är väl inte något hårt krav i sig, men eftersom kameran kör det så tänkte jag att om man ändå ska lära sig ett program så är det inte fel om det stödjer rätt format från början.

    Ingen nämner Pinnacle – slump eller tillhör det kategorin “suger”?

    Jag provade Videospin, ett gratis-program från Pinnacle. Det stödjer faktist AVCHD, men bara under en gratisperiod (sen får man betala om man vill utnyttja vissa codecs). I övrigt ett trevligt gränssnitt som jag kan rekommendera om man inte ska göra avancerade saker.

    Tack igen!

    /Johan

  • gadget

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 19:08

    Motion ingår i Final Cut Studio!
    Om man pallar tanka 50 Gb…

  • aka_kalle

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 09:41

    @kristjans 466935 wrote:

    Allt beror självklart på dina krav/spec (och plånbok).. Och vill du ha stöd för AVCHD så sätter du redan ribban upp mot de mera avancerade programmen. Vad har du för nivå? att redigera direkt i AVCHD e ganska hardcore..

    Final Cut Pro funkar bara på mac, (vet inte hur d funkar på linux). Men ska du använda detta och vill ha stöd för AVCHD så måste du använda FCP 6.0

    Vad jag vet så stödjer inte Premiere Pro CS3, AVCHD native redigering (även med de nya uppdateringarna från Adobe, kanske kommer med CS4) utan får man istället konvertera AVCHD råmaterialet till ett DVCProHD format som PP stödjer.

    Även Vegas som e ganska hardcore redigerings program (och stödjer AVCHD) föreslår att man först konverterar råmaterialet till HDV innan du börjar redigera, annars får du bara en massa 2 sekunders stillbilder att leka med på din timeline..

    kortfattat.. så är de följande programmen att välja emellan

    Mac-basic:
    Imovie

    Mac-pro:
    Final cut Pro

    PC-basic:
    moviemaker

    PC-pro:
    Premiere Pro
    Sony Vegas

    Å sen finns d ju självklart en massa effektprogrammer som de andra nämde bla :
    After effects (både PC/Mac)
    Motion (Mac)
    3Dstudio (PC)
    Shake (Mac)

    allt ovanstående går att få tag på på nätet.. (förutom motion vad jag vet av)

    Hur konverterar man AVCHD till DVCProHD utan att förlora kvalite eller frames? Hittat att man kan göra det i vegas men riktigt struligt att ta in ett filmklipp, spara, konvertera – vänta, nytt klipp osv osv, när man har 50-100 klipp! Finns det något som tar en hel hög med filer och konverterar samtidigt så den kan tugga över natten istället? Fan skulle köpt något som spelade in i mpeg!

  • curry

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 10:08

    Avid
    är ett rätt fett jävla program annars, som säkert stödjer AVCHD (vad det nu är).

  • sourra

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 10:37

    @AKA_KALLE 467319 wrote:

    Hur konverterar man AVCHD till DVCProHD utan att förlora kvalite eller frames? Hittat att man kan göra det i vegas men riktigt struligt att ta in ett filmklipp, spara, konvertera – vänta, nytt klipp osv osv, när man har 50-100 klipp! Finns det något som tar en hel hög med filer och konverterar samtidigt så den kan tugga över natten istället? Fan skulle köpt något som spelade in i mpeg!

    Ctrl+alt+del löser de flesta problem, testa det.

    Vad är det för kamera du har köpit Cali?

  • aka_kalle

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 10:46

    @sourra 467326 wrote:

    Ctrl+alt+del löser de flesta problem, testa det.

    Vad är det för kamera du har köpit Cali?

    Canon HF10, fet kamera men faan va sunkigt att inga program kan redigera formatet den spelar in på ännu! Kan man göra lika mycket med final cut som premiere och after effects? Kör PC men börjar bli desperat…

  • vicky

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 13:22

    @AKA_KALLE 467328 wrote:

    Canon HF10, fet kamera men faan va sunkigt att inga program kan redigera formatet den spelar in på ännu! Kan man göra lika mycket med final cut som premiere och after effects? Kör PC men börjar bli desperat…

    Jag bytte till Mac i höstas, och älskar det nästan alltid. Jag har inte redigerat i PC så jag kan inte jämföra men jag gillar mac och FCP. Finns många små gratis program som konverterar filer också.

    Gillar du din kamera?
    Jag tycker själv att färgerna med min sony SR-290 blir för klena.

  • kristjans

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 21:37

    @AKA_KALLE 467328 wrote:

    Kan man göra lika mycket med final cut som premiere och after effects? Kör PC men börjar bli desperat…

    kan bara citera en av mina kompissar som brukar använda följande kommentar.. “om FCP e bra!! tjaa lord of the rings blev klippt med det.. och alla citroen reklamerna (den där me tranformer gubben) blev gjorda med bla maotion”..
    typ då kliar man sig lite i nacken å bara e tyst

  • sourra

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 22:07

    Hmm, hittar inte lord of the rings men väl The Ring 1 & 2 samt lite Oscarsbelönat krafs =)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Final_Cut_Pro#Selected_Films_Edited_with_Final_Cut_Pro

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filmredigering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.