Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Folksams hemförsäkring täcker kiteutrustning

  • Folksams hemförsäkring täcker kiteutrustning

    Publicerad av whackymacky på 8 december, 2010 vid 17:01

    Vill lägga ett tack till Folksam!

    För att göra en lång historia kort så drabbades jag av en händelse utanför Ölands kust i September i år. Resultatet blev en borttappad bräda, en sprängd leding edge i min Best drake och linor som gått av på mitten.

    Då jag ändrade min hemförsäkring bara några månader innan tänkte jag prova och se om den kunde täcka kostnaderna för skadan.

    Ringde Folksam och förklarade vad som hänt. Till svar fick jag att man skulle titta på ersättning för draken då denna gick att använda på land och inte enbart var en “vattenfarkost” men att man inte kunde göra något åt brädan då den tillhörde kategorin “vattenfarkost”.

    Jag fick i uppgift att göra en sammanställning av kostnader för lagning av draken. Jag tog med draken till en segelmakare som tog 5min av sin tid för att titta på den och kom fram till att det skulle kosta ca 5000kr att laga men att man inte kunde garantera att den skulle hålla samma kvalitet som den var ny.

    Skickade in sammanställningen. Efter ett tag fick jag ett mail där de berättade att de skulle ersätta mig med 6500kr för draken.
    De bad också om ursäkt för att de sagt att de inte ersätter brädan då denna var en “vattenfarkost”.

    Det visar sig att Folksam är det ända försäkringsbolag där den typen av utrustning (brädan) täcks av hemförsäkringen.

    Så har ni råkat ut för samma sak som jag och kostnaderna springer iväg kolla med ert försäkringsbolag. Jag fick 8000kr i ersättning för min Best drake+linor+bräda.

    / en tacksam surfare.

    pegge svarade 10 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • regfellow

    Medlem
    8 december, 2010 vid 17:23

    5000 kr för att laga en drake?! du skall nog inte gå till honom fler gånger… skall inte säga för mycket men när/om försäkringbolagen uppdagar att de priserna är orimliga så täcker försäkringsbolaget inte kites längre,..

    Annars gött att du fick ersättning!

  • davids

    Medlem
    8 december, 2010 vid 19:24

    Öhhh nä Länsförsäkringar täckte min bräda när den knäcktes i somras.. Så inte bara Folksam som täcker vattenfarkoster..

  • gadget

    Medlem
    8 december, 2010 vid 21:47

    Mina däck på bilen börjar bli slitna. Undrar om jag får nya på försäkringen?
    Ja just det, jag krashade min rc-heli härom dagen, ska fråga mitt försäkringsbolag om jag kan få en ny sån också.

  • call3

    Medlem
    8 december, 2010 vid 22:22

    Nä är inte bara .. IF ersätter också! Jag blev av med min bräda i DK efter en krash och det va inga som helst problem med IF. Kvitto och länk på vad en ny kostar så va pengarna på mitt konto nästa dag. Väldigt bra service. Nu har jag flyttat över hemförsäkringen till Länsförsäkringar och han som sålde försäkringen fick kontrollera minst 3 gånger vid olika tillfällen att de täcker kite-utrustning.. Nu hade jag plus försäkring hos IF, det kan ha gjort skillnad så hör er för ordentligt men jag hade inga problem i varje fall.

    Peace

  • davids

    Medlem
    9 december, 2010 vid 03:40
    Gadget;641771 wrote:
    Mina däck på bilen börjar bli slitna. Undrar om jag får nya på försäkringen?
    Ja just det, jag krashade min rc-heli härom dagen, ska fråga mitt försäkringsbolag om jag kan få en ny sån också.

    Mmmm gråt en skvätt.. Försäkring har man av en anledning.. Att min bräda pajjade för att jag körde över ett betongfundament som kommunen hade lagt på en allmän badplats för att förankra en flotte är helt klart ett försäkringsfall. Kommunen vägra ersätta mig, det är därför man har försäkring. Du verkar ju inte behöva försäkring så som du resonerar eftersom du aldrig skulle kräva ersättning för något ändå. Bra för dig! Blir ju billigare! Vi andra som har försäkring har det så att vi kan benyttja det i de situationer som försäkringen täcker..

  • whackymacky

    Medlem
    9 december, 2010 vid 20:04

    Summan jag fick var för att kunna köpa en ny och inte laga den gamla. Summan för att laga den gamla var inte långt ifrån summan av en ny med tanke på att liner, mm kostar ju trots allt en del.

    Är iof skönt o veta att det går att få ersättning. Det är ju trots allt en rätt dyr prylsport.

  • gadget

    Medlem
    11 december, 2010 vid 20:12
    Davids;641781 wrote:
    Mmmm gråt en skvätt.. Försäkring har man av en anledning.. Att min bräda pajjade för att jag körde över ett betongfundament….

    Det kan väl vara försvarbart om yttre omständigheter är anledningen till att utrustningen går sönder men om den gått sönder pga en hård landning etc vore det idiotiskt att ta det på försäkringen.

    Iof är försäkringsbolagen i allmänhet ett gäng utsugare som med ett leende tar emot dina pengar och gör allt för att minimera/slippa betala ersättning när pengarna ska åt andra hållet. :mad2:

  • dannep

    Medlem
    11 december, 2010 vid 21:48

    Jäklar Mackan… gött att du fick ersättning! Med försäkringsbolag vet man aldrig, de prövar väl varje fall för sig…

  • petting_4

    Medlem
    11 december, 2010 vid 22:34

    Folksam is the shit! bra försäkringar. lägg till drulle så kan du göra va fan du vill 🙂

  • svinet

    Medlem
    12 december, 2010 vid 13:17

    trygghansa har ställt upp på alla mina kiterelaterade problem!

  • lidde

    Medlem
    17 maj, 2013 vid 18:40

    Tar upp en gammal tråd angående försäkring på kitesurfingutrustning. Undrar om någon kan tipsa om det bästa försäkringsbolaget för bil och kiteutrustning. Letar efter en försäkring som täcker krossad bilruta när parkerad på kitespot samt att lös utrustning såsom kiteutrustning! Går det att försäkra endast kiteutrustning från stöld? Finns en sådan försäkring? Tack för din hjälp!

  • rrd_z

    Medlem
    18 maj, 2013 vid 11:54

    Glömde kvar en väska med sele , våtdräkt m.m förra året , fick ersättning för de MEN pga att jag glömde sakerna så va de -50% för att jag va så satans klantig med all rätt och till min förvåning så fick jag ca 1200kr vilket inte är dåligt med tanke på att jag själv glömde min utrustning. Så Dina försäkringar funkar i de ärendet jag hade iallafall.

  • pegge

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 19:22

    @Svinet 641937 wrote:

    trygghansa har ställt upp på alla mina kiterelaterade problem!

    Lite nyfiken, vad är det för problem du haft? Blev av med min bräda i en krasch och fick inget av trygghansa. De hävdade att brädan inte är försäkrad om den är under användande.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Folksams hemförsäkring täcker kiteutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.