Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förälskad i min nya bräda – men stopparna…

  • Förälskad i min nya bräda – men stopparna…

    Publicerad av mes på 17 november, 2008 vid 09:11

    Hej hopp,
    Jag fegtestade min Goya One L -08 i lördags i TT och känner att den är perfekt. Den inbjuder till buskörning och det behöver jag. Den glider också förvånansvärt bra i vindhålen…svänger grymt och är allmänt rapp och snärtig. Bär mina 88 kg och är väldigt välbalanserad. Den är ca 15 cm kortade än min gamla bräda och det är bara positivt. Jag höll på att näbba ett par gånger pga att den är så rapp men det är ju det som gör den kul.
    Toköverriggad med 5.7 och riktigt äckligt chop var dock inte så kul…den var ganska studsig fast å andra sidan är det mesta studsigt i TT-chop.
    Summa summarum: supernöjd och brädan kommer att utveckla mig enormt.
    Jag är bara ledsen att jag inte köpt den tidigare. Det är inget fel på min gamla Score111 men den är mer freeride och det stadiet har jag passerat känns det som. Jag har lite Volvo V70 känsla med Scoren och hmmm…gocart med Goyan…äh dålig liknelse…

    Dock…stropparna…no way att få i ett par 44-or med våtskor…vilka stroppar är det som gäller? Jag brukar ALLTID köpa på mig fel saker när jag åker till affären så jag tänkte fråga här först. Jag ska köpa ett par Atan Hot Wave Polar 7mm eftersom jag har ett hål på min ena sko och det var inte skönt…ganska domnad fot s.a.s.
    Men brädan….ooooo så bra det kommer att bli i vågorna.

    Jag fegtestade för att lära känna brädan, trimma osv…TT är då klockrent. Testade f.ö. col water mitts handskar också och det var första gången någonsin med handskar och utan kramp (lite känningar om jag ska vara ärlig).

    🙂 En nöjd och glad nybliven Goyaägare.

    P.S I lördags (efter lunch) var det nästan Ouästerviksklass på byarna…Jag måste segla Lucerna i jul…not…

    poppo svarade 15 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    17 november, 2008 vid 09:28

    Många gillar ju DaKine Core Contour väldigt mycket. Jag har haft de, och tyckte de var fantastiskt sköna. Men, jag tycker att man faktiskt kanske sitter lite väl bra med våtskor, samt att de är ju inte så smidiga att ändra size på.

    På senare tid har jag nöjt mig med standardstropparna på Fanatic, JP och nu senast RRD. Gillar de allihopa, Fanatic och JP är rätt lika, och RRD är DaKine stroppar som jag faktiskt tycker är kalasbra. Tror de är rätt lika (identiska?) med klassikern DaKine Primo. Jag har 45 i skor, låg vrist dock, men bra med justering kvar även när jag kör med vinterdojjorna.

  • jester

    Medlem
    17 november, 2008 vid 10:15

    Jag är en av DaKine Contour-förespråkarna. Världens skönaste stroppar, tycker jag.

    Och visst faen var det byigt i TT i lördags… Fick med mig för små prylar, så det var jag som lekte ubåt i lördags.. 🙂

  • ola-h

    Medlem
    17 november, 2008 vid 19:14

    Är det snabbjusterade DaKine på Goyan? De har, precis som Starboards stroppar hade förut, en tendens att dels vara jobbiga att göra stora och sedan också så sakteliga krypa tillbaka till en mindre storlek.

    Dock går det ett tvinga upp dem större än man tror. Öppna stroppen, sätt en fot på brädan, dra med bägge händerna, knåda sedan stroppen hårt för att få inre spänningar att släppa. Dra sedan mer och upprepa ett par ggr. Om du trots detta inte får dem stora nog så tror jag Da Kines klassiska stropp (Primo?) är det säkraste korten. Inte lika enkla att justera, men de kan i alla fall bli stora.

    Core Contour gillar många, men inte alla. Framför allt är det bökigt om man byter mellan olika tjocka skor eller sko/barfota eftersom man måste skruva loss dem för att ändra storlek.

  • htn

    Medlem
    17 november, 2008 vid 19:56
    mes;516435 wrote:
    P.S I lördags (efter lunch) var det nästan Ouästerviksklass på byarna…Jag måste segla Lucerna i jul…not…

    Härlig stavning på dialekt. Kul.
    Nu är det ouätt länge sedan jag seglade på Lucerna men kommer ihåg att det kunde vara jordens byigaste fjärd. Ska fira jul i V-vik. Vädret kanske tillåter surf.
    /Henrik T.

  • mes

    Medlem
    17 november, 2008 vid 21:06

    @HTN 516562 wrote:

    Härlig stavning på dialekt. Kul.
    Nu är det ouätt länge sedan jag seglade på Lucerna men kommer ihåg att det kunde vara jordens byigaste fjärd. Ska fira jul i V-vik. Vädret kanske tillåter surf.
    /Henrik T.

    haha en oiktig oaggare!
    Thoren…hmmm…årgång? Låter bekant på något sätt…inte Gunnebomaffian väl!? Det roliga är du jobbar med 3D-CAD enligt din profil! Själv säljer jag 3D-CAD program (ArchiCAD). Måste vara något i luften…fast jag är ju Almvikare (grymmaste surfaren från Almvik…). Jag har tex aldrig förstått storheten med Åhmans…!?
    🙂 Mats

  • mes

    Medlem
    17 november, 2008 vid 21:09

    @Ola H. 516548 wrote:

    Är det snabbjusterade DaKine på Goyan? De har, precis som Starboards stroppar hade förut, en tendens att dels vara jobbiga att göra stora och sedan också så sakteliga krypa tillbaka till en mindre storlek.

    Dock går det ett tvinga upp dem större än man tror. Öppna stroppen, sätt en fot på brädan, dra med bägge händerna, knåda sedan stroppen hårt för att få inre spänningar att släppa. Dra sedan mer och upprepa ett par ggr. Om du trots detta inte får dem stora nog så tror jag Da Kines klassiska stropp (Primo?) är det säkraste korten. Inte lika enkla att justera, men de kan i alla fall bli stora.

    Core Contour gillar många, men inte alla. Framför allt är det bökigt om man byter mellan olika tjocka skor eller sko/barfota eftersom man måste skruva loss dem för att ändra storlek.

    Hmmm…det var så jag gjorde för att få in tårna…utom knådningen då… Jag ska faktiskt bära in grejorna från bilen till källaren alldeles strax och kollar då vad det är för stroppar. Dottern satt ihopvikt under brädan i morse när jag skjutsade till skolan och tyckte att brädan inte skulle ligga i bilen…hmmm….
    🙂

  • ola-h

    Medlem
    17 november, 2008 vid 21:21

    @mes 516593 wrote:

    …utom knådningen då…
    🙂

    Man får inte fuska med knådningen…

  • htn

    Medlem
    17 november, 2008 vid 21:26
    mes;516592 wrote:
    haha en oiktig oaggare!
    Thoren…hmmm…årgång? Låter bekant på något sätt…inte Gunnebomaffian väl!? Det roliga är du jobbar med 3D-CAD enligt din profil! Själv säljer jag 3D-CAD program (ArchiCAD). Måste vara något i luften…fast jag är ju Almvikare (grymmaste surfaren från Almvik…). Jag har tex aldrig förstått storheten med Åhmans…!?
    🙂 Mats

    Hej!
    Den fina årgången -68. Inte Gunnebomaffian (fler gamla polare från Gunnebo/Västrum dock). Breviksmaffian kanske?
    ArchiCAD! Brottas nästan varje dag med arkitekter som skickar 3D-filer (jag jobbar själv med Acad med appl. ) i olika varianter varje gång… Visst måste det finnas ett sätt att få bort “trianguleringarna”…
    Åhmans… får nog varva julmaten med en “hälften av varje med en halv oäk…”

    Härligt med ny bräda. Har också skaffat ny. En Freewave som jag är grymt sugen på att testa.
    /Henrik T.:cool2:

  • mes

    Medlem
    17 november, 2008 vid 21:51

    @HTN 516603 wrote:

    Hej!
    Den fina årgången -68. Inte Gunnebomaffian (fler gamla polare från Gunnebo/Västrum dock). Breviksmaffian kanske?
    ArchiCAD! Brottas nästan varje dag med arkitekter som skickar 3D-filer (jag jobbar själv med Acad med appl. ) i olika varianter varje gång… Visst måste det finnas ett sätt att få bort “trianguleringarna”…
    Åhmans… får nog varva julmaten med en “hälften av varje med en halv oäk…”

    Härligt med ny bräda. Har också skaffat ny. En Freewave som jag är grymt sugen på att testa.
    /Henrik T.:cool2:

    -68 hmmm jag är -70 men känner igen Thoren…jaja…får se om det blir julsurf…senaste gången jag körde Lucerna var fenta oäv ute och kärde och det är ju kul för han är ju nästan pensionär…;)

    CAD…sitter du med MagiCAD eller med ADT/ACA? Varför får du 3D dwg-er från ArchiCAD och vad ska du ha dom till?

    🙂

  • mes

    Medlem
    17 november, 2008 vid 21:54

    @Ola H. 516548 wrote:

    Är det snabbjusterade DaKine på Goyan? De har, precis som Starboards stroppar hade förut, en tendens att dels vara jobbiga att göra stora och sedan också så sakteliga krypa tillbaka till en mindre storlek.

    Dock går det ett tvinga upp dem större än man tror. Öppna stroppen, sätt en fot på brädan, dra med bägge händerna, knåda sedan stroppen hårt för att få inre spänningar att släppa. Dra sedan mer och upprepa ett par ggr. Om du trots detta inte får dem stora nog så tror jag Da Kines klassiska stropp (Primo?) är det säkraste korten. Inte lika enkla att justera, men de kan i alla fall bli stora.

    Core Contour gillar många, men inte alla. Framför allt är det bökigt om man byter mellan olika tjocka skor eller sko/barfota eftersom man måste skruva loss dem för att ändra storlek.

    Hej hopp…det står MFC på stropparna. Gråa lite elastiska. Brädan är dock mumma. Jag har aldrig haft en bräda som är så lätt att hämta hem från spinout…trpkigt med prognosen hård vind och skitkallt i veckan…
    /Mes

  • ola-h

    Medlem
    17 november, 2008 vid 22:04

    Ja just. MFC är det ju som gör dem. Men de har en “kardborreflärp” som man liksom lyfter upp och sedan drar man bara i stroppen för att göra den större och i flärpen för att göra den mindre, eller hur?

  • mes

    Medlem
    17 november, 2008 vid 22:57

    @Ola H. 516610 wrote:

    Ja just. MFC är det ju som gör dem. Men de har en “kardborreflärp” som man liksom lyfter upp och sedan drar man bara i stroppen för att göra den större och i flärpen för att göra den mindre, eller hur?

    Jorå…;)
    Jag får helt enkelt ta till lite gammalt hederligt våld och se om det händer något. Tack för alla tips!
    Nä fy nu är det läggdags…sitter och laddar för en bra programdemo i morgon och har fastnat med grymma Bicycle race av Queen på repeat i lurarna…tur att man kan roa sig själv.
    🙂

  • ola_p

    Medlem
    17 november, 2008 vid 23:08

    Testa att trycka dit en petflaska eller nått för att töja dem (då de gärna återgår till liten storlek när man förtjänstfullt lyckats göra dem stora nog). Själv föredrar jag core contour, men MFC stropparna skall gå att göra stora nog med ett visst mått av våld och tålamod.

  • kalleotto

    Medlem
    18 november, 2008 vid 01:25

    Har goya one 85, (45 i skosstorlek) glöm att du kan göra orginalstropparna bra om du skall köra med skor. jag köpte dakine contour och är helnöjd! kör i vågor, är utbytesstudent i chile denna termin, brädan är riktigt skön!

  • stewen

    Medlem
    18 november, 2008 vid 07:41
    mes;516618 wrote:
    Jorå…;)
    Jag får helt enkelt ta till lite gammalt hederligt våld och se om det händer något. Tack för alla tips!
    Nä fy nu är det läggdags…sitter och laddar för en bra programdemo i morgon och har fastnat med grymma Bicycle race av Queen på repeat i lurarna…tur att man kan roa sig själv.
    🙂

    Jag har samma bräda. Ett tips är att sätta kardborrebanden löst när du seglar med den. Det gjorde jag och då blev dem jättestora och jag fick in fötterna ända upp till anklarna (har 43 str och skor) Lite vanligt tryck som sker när man seglar plus blöta stroppar gjorde tricket för mig. Men sen för att hålla dem kvar där är nog ett bra tips som Ola_P säger trycka dit en petflaska eller liknande.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förälskad i min nya bräda – men stopparna…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.