Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förbud på RIBBAN vi måste Agera nu med synpunkter.. Bråttom Bråttom

  • budokai

    Medlem
    3 april, 2008 vid 13:06

    Varför inte göra så att alla kan vara där? Gör ett omrde där man kan komma in/ut under sommarveckorna men begränsa hur nära man får köra stranden samtidigt

  • skotten

    Medlem
    3 april, 2008 vid 13:17

    Are they not talking about making Klagsham (stone hell) a natur reservat?

    @Thorbjorn 455975 wrote:

    En annan aspekt som länsstyrelsen kommer att ta upp är att det finns redan en plats för surfing i Klagshamn och varför kan vi inte vara där istället?

    Vi måste komma med synpunkter varför det är bra för mer än oss själva att vi finns på Ribban.

    Är det någon som har hört något från surfarna, har de håller de på att sätt ihop något???

  • nic

    Medlem
    3 april, 2008 vid 13:47
    byGuy;455987 wrote:
    sorry nic
    imma på glasögonen

    🙂 nänä, jag la in det efter att du skrev det å tackar för argumentet…

  • fesen

    Medlem
    3 april, 2008 vid 15:06

    Någon annan har säkert tänkt på detta innan men…

    En STOR fördel med surfare är att det finns gott om vattenvana personer i närheten om någon skulle råka ut för ett missöde, t.ex. en badande.
    Procentuellt räknat så har ganska många surfare en eller annan HLR-utbildning i sitt bagage också.

    En kanske inte helt uppenbar fördel med surfare, men inte mindre viktig. Säkerhet/räddning är en del av alla seriösa utbildningar. Gratis “badvakter” när kommunen inte vill betala för anställda.

    Men det är klart. Ett totalförbud för badare skulle ju minska drunkningsolyckorna också…

    //Robban

  • fesen

    Medlem
    3 april, 2008 vid 15:10

    @Fesen 456023 wrote:

    Någon annan har säkert tänkt på detta innan men…

    En STOR fördel med surfare är att det finns gott om vattenvana personer i närheten om någon skulle råka ut för ett missöde, t.ex. en badande.
    Procentuellt räknat så har ganska många surfare en eller annan HLR-utbildning i sitt bagage också.

    En kanske inte helt uppenbar fördel med surfare, men inte mindre viktig. Säkerhet/räddning är en del av alla seriösa utbildningar. Gratis “badvakter” när kommunen inte vill betala för anställda.

    Men det är klart. Ett totalförbud för badare skulle ju minska drunkningsolyckorna också…

    //Robban

    Det kanske är så att det går att förhandla lite. Så att det är ok att surfa om man har en HLR-utbildning. Gynnar inte bara badande utan alla i samhället…så det ligger i allas intresse.

  • call3

    Medlem
    3 april, 2008 vid 15:25

    Det finns badvakter på ribban..

    Jag tycker det låter lite överambisiöst att säga att det blir så mycket säkrare med oss på vattnet.. I fallet på ribban är det inga som badar där vi håller till och vi har inte så stor möjlighet att använda våran utrustning för att undsätta någon annan som badar vid bo01 eller någon brygga bort när skulle behövas.

    edit Jo, det kan vara hundägare som är nere och badar med sin hund.

    Vem skulle kontrollera att man har en HLR-utb för att man skulle få kite surfa?
    Kom ihåg att det är inte vi som är den stor orsaken här att det ska bli ett förbud.

    Jag tycker argumenten som finns med i nic’s omformulering är bra.

    Vidare diskussion i länsstyrelsen är kanske att sätta upp regler som att mellan en viss period är det bara tillåtet i en zon att surfa för att minska risken för olyckor med badande.

    ex. Endast öster om kallbadhuset är det tillåtet att surfa perioden juli-augusti.

    Jag tror dem flesta från våran sida ser en sådan regel som okej och på så sätt känner sig kustbevakningen nöjd att dem kan begränsa vårat utrymme men i värkliga fallet är det ingen skilland för oss.

  • fesen

    Medlem
    3 april, 2008 vid 15:38

    @Call3 456027 wrote:

    Det finns badvakter på ribban..

    Jag tycker det låter lite överambisiöst att säga att det blir så mycket säkrare med oss på vattnet.. I fallet på ribban är det inga som badar där vi håller till och vi har inte så stor möjlighet att använda våran utrustning för att undsätta någon annan som badar vid bo01 eller någon brygga bort när skulle behövas.

    Vem skulle kontrollera att man har en HLR-utb för att man skulle få kite surfa?
    Kom ihåg att det är inte vi som är den stor orsaken här att det ska bli ett förbud.

    Jag tycker argumenten som finns med i nic’s omformulering är bra.

    Vidare diskussion i länsstyrelsen är kanske att sätta upp regler som att mellan en viss period är det bara tillåtet i en zone att surfa för att minska risken för olyckor med badande.

    ex. Endast öster om kallbadhuset är det tillåtet att surfa perioden juli-augusti.

    Jag tror dem flesta från våran sida ser en sådan regel som okej och på så sätt känner sig kustbevakningen nöjd att dem kan begränsa vårat utrymme men i värkliga fallet är det ingen skilland för oss.

    Nu var mitt inlägg kanske mer ett inlägg i den allmäna debatten då det även är problem på andra ställen. Jag surfar inte på Ribban…så jag har 0-koll på de lokala förutsättningarna.

    När det gäller kontroller av t.ex. HLR-utbildning eller liknande så är det ingen som gör det givetvis. Inte ofta någon som kontrollerar att du har t.ex. dykcert heller. Det handlar bara om förhandlingsteknik, för att undvika totalförbud.

    Givetvis kan det vara svårt att använda kiteutrustning för att undsätta någon på vissa ställen. Men en vindsurfingbräda (av viss sort åtminstone) kan vara en mycket god flythjälp om det skulle behövas. Det viktiga är att det finns personer med mycket god vattenvana i närheten. Det kan aldrig vara en nackdel i en nödsituation. (Däremot ett gissel om idioter är inne och surfar mitt bland badande badfamiljer….och det är ju det som diskussionen är sprungen ur.)

    Tittar vi på situationen i Varberg…så finns det inte mycket bryggor och liknande som begränsar surf/badområden. Där badar folk vart som helst och många surfar vart som helst.

    Så överambitiöst eller ej så skulle jag absolut känna mig tryggare om jag visste att det fanns gott om vattenvana människor i närheten om det hände något. Så länge jag slapp bli över-/påkörd när jag solar eller badar.

    Som sagt….ni får skriva vad ni vill….jag tänkte bara “droppa” tanken innan jag glömde bort den.

    //Robban

  • fesen

    Medlem
    3 april, 2008 vid 15:40

    @Call3 456027 wrote:

    edit Jo, det kan vara hundägare som är nere och badar med sin hund.

    Jo…dom har jag stött på vid det enda tillfället jag surfat där. Där fanns vissa riktiga surkart kan jag lova. Som trodde att dom ägde hela området.

  • call3

    Medlem
    3 april, 2008 vid 16:20

    Robban: Håller helt med om det du säger, att det är bra med vattenvana människor och surfbrädor som flythjälpmedel osv, men jag syftar helt och hållet på förutsättningarna på ribban och vad vi ska försöka förmedla till beslutsfattarna i Malmö för att dem inte ska ta ifrån oss vårat spot.

    På grund av att varken kite- eller vindsurfare inte är i närheten av badande människor dem dagarna vi är ute är det inte ett argument jag skulle stå för rörande brevet till gatukontoret.

  • cheech

    Medlem
    3 april, 2008 vid 17:12

    Borde man inte lägga mest kraft på att få fram informationen om att i de vindarna vi surfar i är det väldigt få som badar. Men att nämna vindstyrkan hjälper inte utan man måste förklara vad det innebär. Kolla på statistik göra lite fysiska uträkningar som kan användas till vår fördel. Tex vindens kylningseffekt (säkert någon som kan räkna ut), hur en egentlig temperatur uppfattas pga vinden. Tex (ej uträknat utan taget från luften som förklaring) om det skulle visa sig att om det är 25 grader varmt och blåser 8 s/m så vill man inte bada för det uppfattas för kallt men vi vill surfa. Då drar man fram hur många gånger det är sådant väder i Sverige, typ aldrig!! Hänger ni med? Dvs fast det är skitvarmt så gör vinden att ingen vill bada, men vi vill surfa. Är det kallare så vill ännu mindre bada men vi surfar ändå. Givetvis får man lägga ned den tanken om det visar sig inte ge någonting eller hitta en temperat där det funkar.

    Ett annat exempel är att hänvisa till förra sommaren som av många uppfattades som värdelös, men fan vad vi kunde surfa!! Inte en badare som var ute. Kolla på statistiken från förra året, och andra, om hur vädret var dem dagarna vi surfade, dvs temperatur, regn osv. Kan nog visa sig vara en fördel för oss, eftersom det finns möjlighet att hänvisa till dagar som passar oss. Det borde öka förståelsen för när vi är ute och inte.

    Vi har med andra ord möjlighet att ta in fakta som passar oss. Bra att ta med, ur vår synpunkt, negativ fakta för att sedan köra över den!

    Sedan finns det alltid spån som ska fippla när det är vindstilla, men de kommer å andra sidan inte ta hänsyn till förbud heller eftersom de inte fattar bättre.

    Puss på er!

  • stellan

    Medlem
    3 april, 2008 vid 18:46

    Jag tycker du ska ha med en punkt att det finns ingen statistik eller någon fakta som säger att kite eller vindsurfing har skadat eller är skadligt för strandbadare.
    Det har helt enkelt inte hänt något tillbud på 10 år där en badare varit inblandad.

    Fakta är bättre än att peka på visioner om Malmö som en kuststad. Det är jag övertygad om.

    Det sker mycket fler olykor på inlines på Ribban än med kite. Jag tycker inlines verkar farligt och ska förbjudas

    Mvh

  • kamikazekiteren

    Medlem
    3 april, 2008 vid 20:15

    @Stellan 456093 wrote:

    Jag tycker du ska ha med en punkt att det finns ingen statistik eller någon fakta som säger att kite eller vindsurfing har skadat eller är skadligt för strandbadare.
    Det har helt enkelt inte hänt något tillbud på 10 år där en badare varit inblandad.

    Fakta är bättre än att peka på visioner om Malmö som en kuststad. Det är jag övertygad om.

    Det sker mycket fler olykor på inlines på Ribban än med kite. Jag tycker inlines verkar farligt och ska förbjudas

    Mvh

    Ja , vi organiserer oss og starter gruppen böger mot femiåkande inlineskjörare

  • skotten

    Medlem
    4 april, 2008 vid 02:11

    except the chicks with the nice thighs… they can stay….

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    4 april, 2008 vid 08:03

    I mitt samtal med Eva L så har det bevisligen varit incident/er på Ribban med windsurfare. Så det räcker med att det har varit en anmälan.

    Enligt Eva så kommer gatukontoret/länsstyrelsen att hänvisa att det finns anläggning i Klagshamn.

    Enligt samtalet med Eva så kommer hon att lägga fram de synpunkter som verkar vettiga enligt den syn som gör att det är bra för Malmö stad att vi finns på ribban.

    Tyvärr är det bara att stämma i bäcken tala deras språk, bara vi får vara kvar där i framtiden.

    Synpunkter som att säkerheten drunknings olyckor ökar med kitsurfingen håller inte, det finns redan proffs på stranden och det är deras ansvar att det inte händer något.

    Att det är lite folk när vi surfar håller heller inte det räcker med att det är en hund och två naturister som badar.

    Har något hört av windsurfarna om de har något på G???

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    4 april, 2008 vid 08:05

    Gatukontoret Version 2

    Hej Eva

    Tack för ett trevligt samtal i onsdags, här är synpunkter som en del av oss kitesurfare har satt ihop angående ett eventuellt förbud på Ribban.

    Synpunkter varför vi vill vara kvar och utöva vår sport Ribban ”öster om kallbadhuset”.

    1.Kitesurfing är en tyst och miljövänlig sport, som utövas i alla åldrar från ungdomar – till den äldre generationen

    2.Det är en attraktion för människor som flanerar på stranden, de ser det som ett trevligt och underhållande inslag i området.

    3.Bra reklam för Malmö som profilerar sig som en kust stad, då borde det rimligen finnas något inslag av miljövänliga vattenaktiviteter såsom kitesurfing eller windsurfing i området

    4.Viktigt att vi inspirerar den yngre generationen då Malmö vill utmåla sig som ung och aktiv. Skåne har redan en kitesurfare i världseliten ”Mike Blomvall”.

    5.Stapelbäddsparken ligger i närheten många av den yngre generationen har börjat med att åkta skateboard.

    6.Förbund Nej, skapa en miljövänlig zon där endast naturfrämjande vattensporter kan utövas.

    Med vänlig hälsning

    Thorbjörn Midwind

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förbud på RIBBAN vi måste Agera nu med synpunkter.. Bråttom Bråttom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.