• Foretrex 101

    Publicerad av Oregistrerad på 4 mars, 2008 vid 18:02

    Hej,
    Det det förekommen en enorm diskussion i en granntråd gällande hastighetens giltighets tid eller inte, Amaryllo eller annan GPS. Kan inte någon betrodd kort regodogöra för vad som gäller för att få tiden korrekt registrerad.

    Jag har en Foretrex 101 från 2006. Som jag uppfattat det är denna fortfarande godkänd för att registrera tider på GPS-speed listan. Dock kan jag inte använda denna vid F2 speed challenge. Är det korrekt?

    Mvh
    Peter

    andersbq svarade 16 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Knatte

    Gäst
    4 mars, 2008 vid 19:15

    @Oregistrerad 449327 wrote:

    Hej,
    Det det förekommen en enorm diskussion i en granntråd gällande hastighetens giltighets tid eller inte, Amaryllo eller annan GPS. Kan inte någon betrodd kort regodogöra för vad som gäller för att få tiden korrekt registrerad.

    Jag har en Foretrex 101 från 2006. Som jag uppfattat det är denna fortfarande godkänd för att registrera tider på GPS-speed listan. Dock kan jag inte använda denna vid F2 speed challenge. Är det korrekt?

    Mvh
    Peter

    På A svarar jag att du självklart kan regga tider på GPS-speed utan problem med en Foretrex. Men du kanske skall undvika att komma på top 10 Sverige listan med en Foretrex.
    Är detta ambitionen så är nog en Amaryllo ett bättre val.

    Förr tävlades det med laserpistol i F2 speedchallenge och då behövdes inga GPS alls. Men nu var det väl prat om att det skulle användas Amaryllo i årtes tävling. Då kanske en Foretrex inte kan användas, men kanske det finns ex. för utlåning till tävlingen i så fall? Någon insatt kan säkert berätta mera om just F2 speedreglerna:smile:

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 mars, 2008 vid 13:12

    “På A svarar jag att du självklart kan regga tider på GPS-speed utan problem med en Foretrex. Men du kanske skall undvika att komma på top 10 Sverige listan med en Foretrex.
    Är detta ambitionen så är nog en Amaryllo ett bättre val.”

    Jag är inte riktigt säker på vad du menar med att man skall undvika att komma på top 10 listan med en Foretrex.

    Ett exempel: Om jag skulle köra in på en plats bland de 10 på GPS listan. Skulle det resultatet då inte räknas? Förutsatt att den är rätt inställd osv.

  • jester

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 13:32

    Som nybliven RTK, så rekommenderar jag *starkt* att skaffa en doppler-GPS (i dagsläget innebär det amaryllo/Navi GT11) om du tror att du besitter förmågan att slåss i topp 20 i Sverige. Det är så att Garmin Foretrex/Gecko inte är tillräckligt exakta för att vi skall veta hur fort det gått. Amaryllo är betydligt mer exakt, helt enkelt.

  • klang

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 14:49

    @Jester 450210 wrote:

    Som nybliven RTK, så rekommenderar jag *starkt* att skaffa en doppler-GPS (i dagsläget innebär det amaryllo/Navi GT11) om du tror att du besitter förmågan att slåss i topp 20 i Sverige. Det är så att Garmin Foretrex/Gecko inte är tillräckligt exakta för att vi skall veta hur fort det gått. Amaryllo är betydligt mer exakt, helt enkelt.

    Men… 10s, som rankingen bygger på, är väl giltig även för en foretrex?

  • jester

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 14:55

    Nej, det gäller även 10s average.

  • klang

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 15:05

    @Jester 450223 wrote:

    Nej, det gäller även 10s average.

    Oki, då är det bara att kasta sig på telefonen och beställa en Amaryllo.

    Vad rekommenderar du idag (2008-03-07) Jester, finns det någon modell som är “på väg ut” som man borde vänta på?

  • jester

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 15:16

    GT31 är på väg, men än vet inte jag om den är bättre eller ej. Vad jag vet finns den bara som prototyp än så länge.

    Jag snor lite citat från följande tråd: http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=6&val=6062

    Andrew Daff 1-25-2008 03:26
    As the specifications for the GT-31 stand now it seems to be as good as, if not slightly better than the GT-11 for accuracy of speed. The Sirf 3 chip is more sensitive and should get better satellite reception more of the time. The features and firmware are almost identical.

    Andrew Daff 2-9-2008 12:30
    Not yet officially. The GT-31 will have to be tested and compared to make sure it lives up to its expectations. I would not expect this to ake very long or there to be any major issues, but of course you never know.

    As I understand it, the GT-31 is not yet released/available. Only a couple of prototypes are made and they are being tested right now.

    Så idag finns det ju bara Amaryllo/GT11 att få tag i som duger. Som jag har fattat det så är den stora skillnaden mellan GT11 och GT31 att 31:an är minder känslig för dålig mottagning. Inga större problem på våra breddgrader, där vi ser 10-12 satelliter. Men tex ner i Sandy Point ser dom knappt hälften, så tappar man ett par där nere pga dålig mottagning så blir det värre där, än om vi gör det.

    Men så fort GT31 blir godkänd kommer jag skaffa en, skulle jag gissa.

  • klang

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 15:35

    Någon aning när GT31 kommer?

    Jag gissar att den inte kommer ut innan sommaren, och då lär man få problem både på Haga och i Lomma (F2 speed challenge) om man inte fixar en GT11 tills dess…

    Dock har vi diskuterat (jag och Gustav) som hastigast att ha en “Amatör klass” för ägare av foretrex och andra GPS:er (som under 2007 varit godkända av GPSS). Och en “Pro klass” för GT11 ägare. Dessa klasser kör samtidigt med vinnare koras separat. Det är inget bestämt, men jag gissar att det skulle uppskattas av amatörerna som bara kör på kul.

    Vi får väl acceptera att det kommer att hända mycket på GPS fronten nu de kommande åren och att det säkert kan komma ytterliggare instrument som blir tvingande för motsvarande “pro-klass”.

  • jester

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 15:42

    Ja, utvecklingen står ju inte still. Men dom flesta av oss har ju inga problem att byta segel varje år, likaså segel osv. I dom sammanhangen är ju kostnaden av en GPS försumbar.

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 mars, 2008 vid 16:37

    @Jester 450240 wrote:

    Men dom flesta av oss har ju inga problem att byta segel varje år

    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

  • Knatte

    Gäst
    7 mars, 2008 vid 17:34

    @Oregistrerad 450205 wrote:

    “På A svarar jag att du självklart kan regga tider på GPS-speed utan problem med en Foretrex. Men du kanske skall undvika att komma på top 10 Sverige listan med en Foretrex.
    Är detta ambitionen så är nog en Amaryllo ett bättre val.”

    Jag är inte riktigt säker på vad du menar med att man skall undvika att komma på top 10 listan med en Foretrex.

    Ett exempel: Om jag skulle köra in på en plats bland de 10 på GPS listan. Skulle det resultatet då inte räknas? Förutsatt att den är rätt inställd osv.

    Jag syftade på debatten angående som uppstod efter Benkes speedrekord.. Att om du har ambitionen att vara topp 10-15 i Sverige, så bör du satsa på en Amaryllo då denna är exaktare och du slipper allt prat om noggranheten.
    Men om du bara vill ha kul och lattja runt i viken och regga dina tider på GPSx3 så duger Foretrexen utmärkt.
    Så svaret är att denna GPS fortfarande godkänd att använda och få registrera dessa på GPSx3 förutsatt att den är rätt inställd!

  • filipl

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 19:01

    @Klang 450237 wrote:

    Någon aning när GT31 kommer?

    Jag gissar att den inte kommer ut innan sommaren, och då lär man få problem både på Haga och i Lomma (F2 speed challenge) om man inte fixar en GT11 tills dess…

    Dock har vi diskuterat (jag och Gustav) som hastigast att ha en “Amatör klass” för ägare av foretrex och andra GPS:er (som under 2007 varit godkända av GPSS). Och en “Pro klass” för GT11 ägare. Dessa klasser kör samtidigt med vinnare koras separat. Det är inget bestämt, men jag gissar att det skulle uppskattas av amatörerna som bara kör på kul.

    Vi får väl acceptera att det kommer att hända mycket på GPS fronten nu de kommande åren och att det säkert kan komma ytterliggare instrument som blir tvingande för motsvarande “pro-klass”.

    Har ni funderat på att ha en amatörklass inom speed för dem som inte seglar med “rena” race-eller slalomgrejer?

    Jag tror att många, däribland jag själv, tycker att det är kul att köra fort och gärna skulle vilja vara med och tävla, men av olika skäl inte vill “löpa hela linan ut” och köpa rena race/slalom-grejer, och av det skälet avstår från att börja tävla.

    T ex skulle man inom amatörklassen kunna ha begränsningen att seglet får ha max två cambers, men ingen begränsning vad gäller brädvalet. Detta känns för mig som en helt okej skiljelinje mellan en “pro-klass” och en “amatör-klass” (de flesta race- och slalomsegel har väl tre eller fler cambers?), och som mer motiverat än att uppdelningen mellan en pro- och amatörklass skall bero på vilken GPS man använder.

    Om en sådan amatörklass fanns tror jag att det skulle kunna skapa ett större intresse för speed på sikt. Att ta steget att börja tävla i en sådan amatörklass känns inte så stort (i vart fall inte för mig själv). Att däremot ta steget och börja tävla i en pro-klass och köpa den utrsutning som krävs, känns rätt så rejält. Införandet av en sådan amatörklass skulle ju också ligga i linje med tankarna bakom införandet av den nya “long-distance”-klassen, alltså bland annat att öka intresset för windsurfing i stort.

    Filip

  • klang

    Medlem
    8 mars, 2008 vid 10:47

    @filipl 450325 wrote:

    Har ni funderat på att ha en amatörklass inom speed för dem som inte seglar med “rena” race-eller slalomgrejer?
    Filip

    Nej, det har vi inte funderat på.

  • andersbq

    Medlem
    8 mars, 2008 vid 15:00

    @filipl 450325 wrote:

    Har ni funderat på att ha en amatörklass inom speed för dem som inte seglar med “rena” race-eller slalomgrejer?

    Jag var med på två speedtävlingar förra året med mina freestyle och vågbrädor och tillhörande segel. Syftet var ju inte att vinna, utan vara med och ha kul. Jag tycker inte det spelar nån roll att det inte fanns en speciell klass för mig med US-box och non-camberprylar. Det var kul att vara där, tjöta i startkön och på stranden. Och det går ju köra hyggligt fort med nästan vad som helst. Så det är bara att komma med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.