Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula bräda köpguide hjälp

  • formula bräda köpguide hjälp

    Publicerad av jr555se på 25 augusti, 2013 vid 07:36

    Kör idag en jp slw 92. Det är den stora.. dvs 2,5m lång och 92cm bred.
    Snäll och oerhört förlåtande för klumpiga seglare..
    Har på intet sätt nått prestandagränsen på brädan och ämnar ev att ha den kvar..

    Jag har sedan en tid haft siktet ställt på Formula. Men.. vilken typ av bräda skulle passa mig? (beggad)
    Jag är 197cm 87kg halvtränad..

    Jag vill inte ha ngt som är som slw:n men inte heller ngt som är Supersvårt att gå över till. Slw:n är inte supersnabb med mig på men går igång extremt lätt men man hinner ändå med att hoppa i stroppar.

    Det jag Tror att jag vill ha:
    Gärna snäll och bekväm i jobbig chop och med fokus på lättvinds åkande på byiga mälaren och ibland choppiga trälhavet och ev. kapellskär. Inte så fenkänslig..

    Har tittat på Starboards 167w och 162:an.
    Men det regnar ju inte direkt beggade formulabrädor, och ska jag lägga en del på en hyfsat ny(ca 5-8kkr men gärna billigare såklart) vill man ju inte köpa ngt som är För svårt…

    Finns det andra alternativ som funkar som ingångsmodell till Formula?
    MikesLab verkar ju som gjord för chop.. men passar den min vikt och nivå?
    Patrick?
    Gaastra kanske?

    Vad är Er rekommendation?

    Tacksam för guidning till vilka brädor jag ska hålla utkik efter..

    -Johan

    jr555se svarade 10 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • swe-496

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 10:59

    Gaastra funkar bra, Exocet 2010 funkar bra tycker jag (kör en själv) den är inte så svårseglad.
    Om man ska gå över från en SLW så är steget inte så stort som man kan tro. Jag skulle nog säga att alla formulabrädor från 2009 och framåt är bra. Mike´s Lab kan nog kosta en del då det är en av de mest välbyggda Formulabrädor jag har sett. Det du ska kolla extra på när du kollar brädor är om de har mjuka partier från mastfot och bakåt och allra helst att undersidan är intakt. Verkar brädan vara mjuk någonstans är det bara att strunta i den.
    Jag ska sälja min Exocet senare i höst. Den har en nosskada efter ett kastfall som jag ska laga enligt konstens alla regler. Det är en från 2010 som jag ska göra mig av med. Den är i övrigt i väldigt bra skick för att ha seglats sen 2010, 2011 och 2012 seglade jag den inte så mycket då jag hade två småttingar hemma som tog all tid. Det kommer säkerligen komma ut fler Formula nu i höst då många kommer byta till nya modeller nu när de kommer för de 2 nästkommande säsongerna. Man har ju låst modellerna i 2år så tillverkarna har lite längre tid på sig att utveckla och förbättra modellerna. De som kommer nu i höst är låsta för säsong 2014 och 2015.

  • swe-496

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 11:04

    De märken som är stora är ju fortfarande Starboard och Gaastra, men övriga märken är minst lika bra. JP, Patrik, Mike´s Lab. Exocet har ju inte gjort så mycket väsen av sig på ett tag, beror nog mest på att det inte funnits någon återförsäljare i Sverige samt att när de som kom till Sverige 2010 så var det en del produktionsfel på dem. Tror min är den enda som är kvar av den första sändningen som kom till Sverige det året och den är det inga fel på alls, hade nog tur.

    Det är lite svårt att rekommendera en modell bara då de alla funkar bra i choppigt vatten, mycket beror på vad man kör för fena. Det man kan säga lite generellt är att man ska ha en mjuk fena till de senaste årsmodellerna iaf, de funkar klart bäst då.

  • jr555se

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 12:10

    Tack o bock! Anledningen till att jag frågar är för att det är tunt med beskrivningar på hur brädorna är. Hittade en dansk sida som beskriver förra batchens brädor ganska bra dock dvs hur de ligger i vattnet, trim och fenor som funkar.. Det var då jag insåg att det verkar skilja lite i karaktär på de olika. Och ville höra lite mer lokala(svenska) åsikter.
    -johan

  • swe-496

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 12:48

    Det man kan säga är att man får jobba lite med alla Formulabrädor för att de ska gå bra oavsett om det är choppigt, byigt eller inte. Det man vill ha är iaf en fena som hjälper till att lyfta brädan ur vattnet. Dagens Formulabrädor är nog fenkänsliga allihopa tyvärr, svårt att peka ut en fena som funkar bra till samtliga modeller.

  • jr555se

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 12:44

    Var inte meningen att det skulle bli en köpes tråd. Nu visade det sig emellertid att det fanns en starboard 162 som ville byta ägare =) Så! Nu är jag utrustad och klar. Behöver bara lära mig det hela med. Men det ska väl inte vara så svårt. Ser ju så lätt ut när alla andra kör =D

    -johan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula bräda köpguide hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.