Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulaprylar för tävling

  • Formulaprylar för tävling

    Publicerad av s15 på 5 juni, 2012 vid 19:21

    Nu är det dags att försöka ta upp tävlandet igen, men det har ju gått några år sen sist. Kanske kan man få lite tips och råd på vägen.

    Köp och sälj marknader:
    Det säljs inte mycket formula på denna siten. Är det någon som har koll på köp/sälj marknader i Norge/Danmark, några bra länkar?

    Brädor:
    Vad har varit hetast de sista 3-4 åren och vad gäller för året. Finns det några “svarte petter”

    Segel och mast:
    För en normalstor seglare (180/80) tyckte jag att ett segel runt 10 och ett runt 11 räckte bra för 5-6 år sedan. Hur ser det ut nu, och vilka märken har visat sig fungera bra de senaste åren? Vilka har haft problem med kvalitet på segel och mast?

    GPS:
    Ett givet val för den pryltokige. Vad gäller för märke?

    Tacksam för all input,

    Jonas (S15)

    s15 svarade 11 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • klang

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 19:27

    Härligt att höra Jonas, håller tummarna för att du hittar en massa bra prylar!

    När det gäller GPS skulle jag satsa på GT-31:a, vem vet, du kanske vill köra Formula-Speed :-).

    Kolla här: [ame=http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=79956]GPS for Dummies[/ame]

  • mr-jibe

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 11:45

    riders.dk är en dansk sida med hyfsat stor köp & sälj som ofta ligger bra till i pris. På köp och sälj här på steffo finns (fanns?) för enbart ett par dagar sedan en svart exocet warp 100 formula som såg fräsch ut för ringa 8lakan. Vad gäller segel (eller annat inom vindsurfing) så är jag ingen expert så rätta mig gärna om jag har fel. De segel som jag förstått är “bäst” eller mest omtyckta är väl som alltid NP, men eget tycke och smak varierar självfallet! De har däremot tidigare år haft problem med NP RS:Racing III (?) och om du skall köpa sådana segel så försök köp ett som utöver det ovannämnda modellnamnet köpa ett som heter “limited” då lattsömmen i maständan har en tendens till att spricka.

    -Kristofer

  • s15

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 21:40

    Tack för info, GPS tipset ser helrätt ut. Bara att handla. Map seglen har NP alltid legat varmt om hjärtat, men jag anade mig till att det varit problem på senare år. NP Evo IV ser iof bra ut. När jag tittar på storlekarna ser 9,5 ut som ett bra “minstasegel” men tycker att 10,7 är lite litet som största samtidigt som 12 känns lite stort för en kille i min storlek. Använder de flesta ett 12?

    Mvh J

  • klang

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 05:34

    Jag är i din storlek och kör North Warp 2011, 10m2 + 12m2. Tyckte helt klart att jag behövde min 12:a i Karlstad, och ser fram emot fina brisdagar i sommar :-).

  • s15

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 21:32

    Mycket intressant. Jag är ute efter att kombinera 2 segel. Kul om 10 och 12 fungerar. Frågan är om några segelmärken är mer eller mindre vindtåliga pga utformningen. Vad kör du?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulaprylar för tävling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.