Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing försäkring

  • försäkring

    Publicerad av southe på 12 juli, 2004 vid 21:59

    Tänker just försäkra min utrustning och har bara valet att välja till småbåtsförsäkring i hemförsäkringen..Dock räknas varje bräda som en “småbåt”. Skapade allmän förvirring då länsförsäkringars telefonist ville ha det att var småbåt bara kan ha ett tilhörande segel.. med två brädor och fyra segel funderades det högljutt på andra sidan luren.. ” Kan jag återkomma..ska kolla med mina kollegor..” “Hur menar du att fler segel går till en bräda?!” “Varierar storleken på segel säger du..”. Hoppades att vi var så pass många som hade försäkring att någon sorts allmängiltig policy stadgats hos försäkringsbolaget, men icke…
    Nu blir det att jag betalar två småbåtsförsäkringar a’ 200 kronor styck/ året.. Går ena brädan sönder kan jag alltid hitta på att det var den som var försäkrad, men om båda blir stulna..sigh..
    Håller ni andra er med försäkringar och hur ser de ut? Har något bolag en som inkluderar windsurfutrustning vid sitt rätta namn eller liknande, typ extrem-sportutrustning?!

    billie svarade 19 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • draaaag_eller

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 07:13

    Generellt sett ska man vara lite försiktig med att prata med försäkringsbolag i semestertider. Sommarvikarier i nästan alla telefonistjobb och de har inte kalaskoll direkt, särskilt inte när det gäller lite udda grejer, typ vindsurfingutrustningar. Å andra sidan kan man lyckas få extra förmånliga erbjudanden om man har tur!

    Annars har det skrivits en del om försäkringar här tidigare, sök så hittar du info om olika försäkringsbolag.

    Lycka till!

  • daha

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 08:15

    Småbåtsförsäkring som tillägg till hemförsäkringen verkar vara det som gällde när jag ringde runt i våras till lite olika försäkringsbolag (krävdes alltså att man hade hemförsäkringen in samma bolag)

    Trygghansa hade en specialvariant på båtförsäkringen “Särskilda vilkor windsurfing ….” eller nåt
    Då fick man försäkra en bräda (båt under 5m smile.gif ) samt två riggar men seglen måste vara under 10 kvadrat….. confused.gif
    Sen gick det bra att ha flera utrustningar försäkrade.
    – Tjejen och jag har tillsammans två brädor och 4 segel/riggar. Det blev två försäkringar (försäkringsbelopp c:a 23000kr/kit, med en årspremie per styck på 340kr.)
    Då ingick det haveri, transport och stöld.

    //David

  • bonasurf

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 09:03

    Southie!!!

    Jag tror att hade det funnits tillräckligt många av oss för att länsförsäkringar skulle ha en utarbetad försäkringslösning så hade vi kunnat se oss om efter en vindsurfingförsäkring på 200 kr. Jag har ingen kompis och inte heller jag själv som inte använt sin vindsurfing försäkring. Hur många av tom sverigesurfande surfare tar inte sönder grejjer för mer än 1000 kr om året???

    Its a win win situation.

    Och är dina prylar inte äldre än 2 år ska det inte vara något åldersavdrag vilket mitt gamla traschade 02 onshore och mitt splajsans nya crossover segel kan bevittna.

    Försörjde själv mina första år av surfresor med att jobba på trygghansas sälj/kundtjänst. De gamla tanterna som visste allt efter 30 års tjänst börjar försvinna och nya yngre telecenter folk som inte har i närheten av den koll vi förväntar oss handlägger numer ärendena. Så att få olika besked ifrån olika personer är snarare regel än undantag.

    Din teori om att försäkra en bräda håller ju så länge du inte får allt stulet. Då kan det ju vara svårt att få ut för båda. Bara du specar brädan tilräckligt otydlig så att båda brädorna kan ingå i samma spec. Där finns ju ett maxbelopp per småbåt också men jag tror det ligger på 40000 eller något.

    Länsförsäkringar har funkat väldigt bra för mig. De ersatte som sagt min rigg som jag kraschade förra året utan några problem.

    Men tänk på att det ska vara en plötslig oförutsedd händelse för att du ska vara säker på att få ut på försäkringen. Om du själv kan ha orsakat skada kan det bli fråga om nedsatt ersättningsbelopp eller ingen alls.

    Man få alltså vara försiktig så att man inte klantar till det.

    T.ex. om du parkar utanför ditt hus på natten utan att köra in i garage kan det vara svårt att få ut förstölden. På annan ort har du dock inget val så då är det ok.

    Plötslig oförutsädd händelse kan ju vara allt ifrån en plötslig stor våg som träffar en till en flytande föremål i vattnet.

  • cambo

    Medlem
    14 juli, 2004 vid 21:08

    Kan man räkna med ersättning om man knäcker en mast eller liknande?

  • billie

    Medlem
    15 juli, 2004 vid 21:06

    Obs obs . Länsförsäkringar har nya regler i tillägget till hemförsäkringen .Segelbräda ersätt bara med 5000 kr .

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing försäkring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.