Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Försäkrings-snack

  • Försäkrings-snack

    Publicerad av mattias-j på 1 december, 2008 vid 07:27

    MODERATOR: Dom 24 första posterna i detta ämne är flyttade från en annan tråd. Allt handlar om vilken typ av försäkring medlemmar i SVF har. SLUT MODERATOR.

    Försäkring Micke, försäkring. Om någon skulle krascha och få för sig att stämma mig som arrangör!

    I SVF så ingår en försäkring för dig som seglare om något händer. 300:- för segelnummer och försäkring för ett år är dessutom väldigt rimligt. Om jag skulle köpa en speciell försäkring för enbart detta event, så skulle startavgiften nog hamna uppåt 1000:-

    Vad gäller GP3S så har jag ett väldigt gott samarbete med RvT och MvM.

    Vad menar du med köra eget rally? Ja jag tog ett initiativ, ja jag tog kontakt med SVF och fick tävlingen att ingå i Svenska Speed cupen, ja jag tog kontakt med GP3S och fick grönt ljus.

    Jag trodde att vi ville ha fler speedtävlingar i Sverige. Här dessutom med en liten morot med prispengar. Vad i ditt tycke borde jag ha gjort annorlunda?

    Jesper meddelade jag så fort jag fått grönt ljus från både SVF och GP3S. Jag kunde ju inte gärna ta kontakt med Jesper innan jag visste vilket intresse som fanns…

    swe-496 svarade 15 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • hanko

    Medlem
    1 december, 2008 vid 11:57

    Jag ska sätta mig in bättre i ärendet men nog har jag tolkat det som att ALLA får vara med!! Men om tävlingen är sanktionerad av SVF ser jag inga problem med nåt..! Är det medlemsavgiften som skrämmer vissa eller är det bara att det ska tjafsas? Stå på dig Mattias…!! (o alla andra supporters till eventet). Utan eldsjälar ingen tävling..! Så simpelt är det..!!

    För egen del så känner jag att jag inte kan vara nog försäkrad så jag funderar på dubbelt medlemskap i SVF. S-778 lär vara ledigt!! En försäkring för styrbordsidan och en för babord 🙂

  • hanko

    Medlem
    1 december, 2008 vid 12:06

    Ett medlemskap i SVF med den försäkring som ingår kostar ungefär 15-20% av en Speedfena så jag hoppas och tror att det inte är någon som tycker det är dyrt. I mitt eget fall som Junk-Speedsurfer så snackar vi iofs 100% av vad en fena kostar för mig men det är en helt annan femma!!

    http://www.mattiasJforspeedpresident2009.se/supportnow

  • getwet

    Medlem
    1 december, 2008 vid 12:30

    Va fan! Skärpning nu! Varför ska ni lura i en massa folk att man är försäkrad via förbundet? Plugga på först innan ni yttrar er! INGEN tävlingsseglare har försäkring via förbundet. Kolla in här, klippt o skuret ur villkopren för RF försäkring:

    Vilka är försäkrade
    Ideella förtroendevalda, ledare, funktionärer,
    tränare och domare är försäkrade
    då de utför uppdrag åt försäkrad
    organisation. Försäkringen
    omfattar även andra som tillfälligt
    utför ideellt uppdrag åt föreningen,
    även sådana som inte är medlemmar
    i föreningen.

    Aktiva idrottsutövare är inte
    försäkrade
    Försäkringen gäller inte för aktiva
    idrottsutövare som i egenskap av
    sådan deltar i match, träning, tävling,
    träningsläger eller liknande.
    Aktiva idrottsutövare är ofta försäkrade
    genom sina respektive specialidrottsförbunds
    licens- eller medlemsförsäkringar

    Och hallå……vi har inga licenser! Så det är BULLSHIT att påstå att jag som seglare är försäkrad för att jag är medlem i förbundet. Det krävs en egen olycksfallsförsäkring för varje individ, oftast med förhöjd premie för windsurfing. Den sista delen som tas upp att man ofta är försäkrad via licens eller medlemsförsäkringar gäller inte oss, eller något annat förbund heller för den delen som ligger under seglarförbundet.

    Jag återkommer med mera sedan, ska ta av gipset nu……..

  • mattias-j

    Medlem
    1 december, 2008 vid 13:11
    getwet;518859 wrote:
    Va fan! Skärpning nu! Varför ska ni lura i en massa folk att man är försäkrad via förbundet? Plugga på först innan ni yttrar er! INGEN tävlingsseglare har försäkring via förbundet. Kolla in här, klippt o skuret ur villkopren för RF försäkring:

    Vilka är försäkrade
    Ideella förtroendevalda, ledare, funktionärer,
    tränare och domare är försäkrade
    då de utför uppdrag åt försäkrad
    organisation. Försäkringen
    omfattar även andra som tillfälligt
    utför ideellt uppdrag åt föreningen,
    även sådana som inte är medlemmar
    i föreningen.

    Aktiva idrottsutövare är inte
    försäkrade
    Försäkringen gäller inte för aktiva
    idrottsutövare som i egenskap av
    sådan deltar i match, träning, tävling,
    träningsläger eller liknande.
    Aktiva idrottsutövare är ofta försäkrade
    genom sina respektive specialidrottsförbunds
    licens- eller medlemsförsäkringar

    Och hallå……vi har inga licenser! Så det är BULLSHIT att påstå att jag som seglare är försäkrad för att jag är medlem i förbundet. Det krävs en egen olycksfallsförsäkring för varje individ, oftast med förhöjd premie för windsurfing. Den sista delen som tas upp att man ofta är försäkrad via licens eller medlemsförsäkringar gäller inte oss, eller något annat förbund heller för den delen som ligger under seglarförbundet.

    Jag återkommer med mera sedan, ska ta av gipset nu……..

    Uppgifterna om att man via SVF är försäkrade när man tävlar kommer som sagt från SVF. Har du synpunkter på detta så hör av dig till dom. Vi utgår ifrån att de uppgifter vi fått stämmer.

    Skönt att bli av med gipset antar jag…:smile:

  • hanko

    Medlem
    1 december, 2008 vid 15:30

    “Saxat” från http://www.vindsurfingforbundet.com :

    Försäkring:

    I medlemskapet i SVF får du en försäkring som gäller när du tävlar. Försäkringen tillhandahålls via Folksam.

    Läs mer om vad försäkringen inkluderar på:

    http://www.folksam.se/forsakringar/idrotta/valjidrottsforbund/kanot/1.9750

    Observera: Eventuellt finns inte vindsurfing med på listan av förbund. Välj då vilket förbund som helst. Tex. Kanot. Grundförsäkringen är lika för alla.

    Men då har jag SJÄLVKLART inte läst det finstilta för det finns väl nånstans antar jag..!

    Nu kör vi så det ryker..!

    Tack för Mejlet Jester…. jag ska se om jag fattar det..! Är ju lite GPS-Trög som en del vet.. hehe !

  • getwet

    Medlem
    1 december, 2008 vid 15:47

    Såg du segling någonstans? Jag har redan checkat med mina fd arbetskollegor långt tidigare (på Folksam) och SVF har inget tecknat hos dom förutom RF försäkringen som INTE gäller de tävlingsaktiva. Kontrollerat också med Seglarförbundet (Åsa Lundqvist Jonsson) om det finns någon ytterligare försäkring, svar nej. Varje tävlande måste lösa eget skydd för egna person skador till följd av “oförutsedd yttre händelse” som det så fint heter. Tydligen har inte Seglarförbundet och någon av de förbunden som lyder under denna organisation något ytterligare avtal.

    Jag bifogar pdf på RF försäkringen. Vore bra om någon från SVF kan komma in här nu och förklara om det möjligen döljer sig något avtal tecknat som vi inte känner till.

    Men nog om försäkringar nu, denna tråd handlade ju inte om det. Kanske värt att ta upp på ett gemensamt ställe istället för det tävlas även i freestyle…

    Det bidde ingen pdf fil, den var för stor. Kolla här istället.
    http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____318.aspx

    Sen borde man väl kanske förstå någonstans att skyddet måste vara oerhört begränsat med tanke på en årsavgift på 300kr som går till dels förbundets kostnader/satsningar mm och sedan även en OF försäkring (som inte finns med för den tävlingsaktive), en försäkring för 7 kr månaden kanske:wink:

    Nä, kontakta ditt försbolag och betala för en schysst OF för sisådär 2000-3000kr året istället. Nog om detta nu.

  • swe-496

    Medlem
    1 december, 2008 vid 16:09

    Den försäkring som ingår i medlemskapet i SVF är en ansvarsförsäkring om du som seglare skulle orsaka en annan seglare skada. T ex om du kör på en annan seglare som ligger i vattnet eller rent av krockar medans man seglar. Denna försäkring är obligatorisk på VM, EM, NM och även i nationella tävlingar.
    Det är de informationen jag har fått iaf som medlem i SVF.

    Den som har sin bräda/utrustning försäkrad via Trygg Hansa är även försäkrad under tävling enligt de villkor jag fick förra våren.

  • getwet

    Medlem
    1 december, 2008 vid 16:25

    Kan det vara så att SVF har tecknat en licensförsäkring utanför Seglarförbundet? Som ingen av oss medlemmar känner till…..

    Äh..skit samma nu kör vi som Hänkö sa!

  • swe-496

    Medlem
    1 december, 2008 vid 16:44

    Ja nu kör vi som faaaaaan.. Men nu har jag iaf mailat Folksam och väntar på svar..Har även mailat Ordf i SVF för ett svar..
    Kan ju hur som helst vara kul att få det klarlagt om vad det är som gäller..

  • surferboy

    Medlem
    1 december, 2008 vid 20:06

    Följande är saxat från förbundets hemsida:
    Försäkring:
    I medlemskapet i SVF får du en försäkring som gäller när du tävlar. Försäkringen tillhandahålls via Folksam.

    Läs mer om vad försäkringen inkluderar på:

    http://www.folksam.se/forsakringar/idrotta/valjidrottsforbund/kanot/1.9750

    Observera: Eventuellt finns inte vindsurfing med på listan av förbund. Välj då vilket förbund som helst. Tex. Kanot. Grundförsäkringen är lika för alla.

    Mvh,
    Gustav

    @getwet 518897 wrote:

    Kan det vara så att SVF har tecknat en licensförsäkring utanför Seglarförbundet? Som ingen av oss medlemmar känner till…..

    Äh..skit samma nu kör vi som Hänkö sa!

  • getwet

    Medlem
    2 december, 2008 vid 00:08

    Helt korrekt Gustav, grundförsäkringen tecknas av alla förbund via RF, men vad gäller för de tävlande? I grundförs. är det enbart arrangörer och funktionärer som är försäkrade när det gäller OF (OlycksFall), var är försäkringen för de tävlande som alla hävdar finns?
    Om jag förstått det hela rätt så krävs det en licensförsäkring för att den tävlande ska vara försäkrad, eller? Verkligen dags nu för förbundet att redovisa…….

    Grundförsäkringen gäller enbart de som är av föreningen/förbundet valda samt funktionärer och de personer som arbetar för organisationen(utan lön) . Helt klart är att de tävlande ABSOLUT inte finns med i RFs grundavtal.

    Jag tar det en gång till vad som gäller för grundförsäkringen i RF!

    Aktiva idrottsutövare är inte
    försäkrade
    Försäkringen gäller inte för aktiva
    idrottsutövare som i egenskap av
    sådan deltar i match, träning, tävling,
    träningsläger eller liknande.
    Aktiva idrottsutövare är ofta försäkrade
    genom sina respektive specialidrottsförbunds
    licens- eller medlemsförsäkringar

  • surferboy

    Medlem
    2 december, 2008 vid 08:09

    jag skickar vidare din fråga till Peter Davidsson, ordförande i SVF, som också tagit tag i försäkringsfrågan under 2008.

    mvh,
    gustav

  • swe-119

    Medlem
    2 december, 2008 vid 09:05

    Gällande den försäkring som ingår i SVF medlemskap.

    För information om vad som ingår i denna försäkring vänligen se Gustavs inlägg här ovan. Följ länken till Folksam. Denna information står på SVF hemsida under medlemsinfo.

    SVF betalar årligen en avgift per medlem för denna försäkring.

    SVF har inga andra försäkringar än denna. Som anges i försäkringen så gäller denna försäkring tävlingande/deltagare, men är endast ett grundskydd.

    Internationella tävlingar kan ibland kräva andra mer påkostade försäkringar, tex att täcka skada på 3:e part på miljonbelopp. Tala med SSF för med information om dessa försäkringar och vart man skall vända sig.

    //Peter Davidson

  • getwet

    Medlem
    2 december, 2008 vid 09:31

    Ok, klargör nu för mig och alla andra…….

    Har vi bara RF grundförsäkring som INTE gäller för tävlande (poängterar det igen) eller har SVF någon sorts licensförsäkring som INTE finns med i RF grundförsäkringen? Det är nämligen en licensförsäkring som Gustav länkat till, inte RF. Licensförsäkringen får man betala extra för vilket jag antar att inte SVF gör. Man betalar naturligtvis för RF (som bara gäller ledare, tränare, funktionärer) som alla förbunden ska ha, och den är baserad på antal medlemmar. Men jag misstänker starkt att det inte finns någon OF för den aktiva idrottaren. Red ut det här nu så inte medlemmar surfar runt ovetande om dom är försäkrade eller ej!

  • getwet

    Medlem
    2 december, 2008 vid 09:34

    @SWE 496 518892 wrote:

    Den försäkring som ingår i medlemskapet i SVF är en ansvarsförsäkring om du som seglare skulle orsaka en annan seglare skada. T ex om du kör på en annan seglare som ligger i vattnet eller rent av krockar medans man seglar. Denna försäkring är obligatorisk på VM, EM, NM och även i nationella tävlingar.
    Det är de informationen jag har fått iaf som medlem i SVF.

    Den som har sin bräda/utrustning försäkrad via Trygg Hansa är även försäkrad under tävling enligt de villkor jag fick förra våren.

    Nix, när jag och Robban skulle tävla i La Franqie så kollade vi noga upp vad som gällde, och då var vi tvungna att teckna till en licensförsäkring….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Försäkrings-snack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.