Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Försäkringsbolagsfråga, bil !

  • Försäkringsbolagsfråga, bil !

    Publicerad av surfmc på 8 januari, 2009 vid 20:11

    Jag kvaddade en bil natten till onsdagen på motorvägen på hemväg från Kastrup, inte totalkvaddad men tillräckligt för att troligen inte bli lagad igen. Någon som har erfarenhet av hur det går det till när försäkringsbolag gör värdering av utköpspris av bilar? Går de på blocketpriser eller bilhallspriser??

    Är det förhandligsbart tro eller bara att gilla läget?

    surfmc svarade 15 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • skotten

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 00:41

    I used to work in for a bank in the UK in the old days, with vehicle finance. Cars on paper are valued by the black cap book – on age and milage. The car is deemed a “write off” if the cost of repairing the car exceeds the value in this book… I have written off a number of porches that are still fine to drive but had their interiors destroyed by floodwater for example.

    good luck, hope the insurance company go easy on you both.

    surferlove.

  • kinetic

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 18:53

    Surfmc: Du får ALLTID ett första skambud, typ där de går efter “billigaste på blocket”. Tipset är att kontra med dokumentation om bilens skick, i form av bilder, fakturor osv, dvs påpeka att din bil kan inte jämställas med “billigaste på blocket”…Kan nämna att jag hade en bil som blev utdömd, jag fick upp försäkringsbolagets initiala bud med ca 25% genom att bevisa att bilens skick var närmast exempalriskt (stöld av bilen, återfanns ca 1v senare lätt krockad, med en repnota på lite över 100″, fick 90” för bilen…)

  • getwet

    Medlem
    29 januari, 2009 vid 13:13

    @kinetic 525957 wrote:

    Surfmc: Du får ALLTID ett första skambud, typ där de går efter “billigaste på blocket”. Tipset är att kontra med dokumentation om bilens skick, i form av bilder, fakturor osv, dvs påpeka att din bil kan inte jämställas med “billigaste på blocket”…Kan nämna att jag hade en bil som blev utdömd, jag fick upp försäkringsbolagets initiala bud med ca 25% genom att bevisa att bilens skick var närmast exempalriskt (stöld av bilen, återfanns ca 1v senare lätt krockad, med en repnota på lite över 100″, fick 90” för bilen…)

    Nänänä kinetic. Man ersätter efter MRFs prislista, en liten bibel som även bilhandlaren använder sig av. Det priset ska motsvara det du får betala hos handlaren när det är dags för ett bilinköp. Ersättningen ska alltså motsvara en bilhandlares butikspris på en likvärdig bil. Där finns riktlinjer för priset beroende på antal mil, utrustning ålder mm. Sedan dras självrisken av från det beloppet, om man nu är vållande själv vill säga.
    Normalt sett brukar man inte reparera bilar om det kostar mer än 75% av bilens värde. Undantagsfall finns men mycket sällsynt på en vanlig bruksbil. Samlarfordon och bilar med ett unikt värde kan regleras annorlunda.

  • surfmc

    Medlem
    29 januari, 2009 vid 20:50

    Det blev bilhandlarpris+. Det var ju rätt skönt att inte dagens finanskris ställde till det.
    Vi förhandlade på telefon, mannen på försäkringsbolaget frågade mig vad jag ansåg vara rimligt. Jag tog mig en funderare på om det var dumt att besvara den frågan men jag hade rätt bra underlag med exempel på bilhandlarbilar på blocket så vi kom bra överens tillslut. Jag hamnade 10% över rekomenderat bilhandlarpris när man söker på bilvärdering på di.se eller liknande siter.

    Nu har jag ett par alu-fälgar till en 9-3 liggande som jag fick behålla, någon
    som vill köpa…………?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Försäkringsbolagsfråga, bil !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.