Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första försöket sedan kursen, hopplöst!

  • flippflopp

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 20:47
    Volatyle;489078 wrote:
    Hej,

    Har nu gjort mina första timmar efter kursen tillsammans med en kitekunnig kollega och jag kommer fan inte upp på brädan! Nu har han iofs en väldigt liten bräda (130 eller något) men ändå. Känslan av hopplöshet infinner sig, jag fattar att jag måste öva vattenstart i timmar innan det sitter men ändå.

    Nåväl, nya tag på onsdag! Hur somhelst, en annorlunda fråga. Jag verkar ha något typ av problem med att stänga min näsa och varje gång jag trillar i vattnet (vilket är 100% av försöken hittils) så slukar jag massor av saltvatten genom näsan vilket gör att jag står och ulkar/kräks precis efter kraschen… Det i sin tur gör det lite lurigt att kontrollera kiten när man är ovan, samtidigt som man står och har kväljningar om ni förstår.

    Är det bara jag som upplever detta problem? Funderar på om det finns något jag kan göra, mina luftingångar verkar felbyggda eller något :/

    /Vol

    Be din mamma halla for din nasa nar du ramlar i vattnet eller fixa till dina gener:santa:

  • johnk

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 22:32

    Som sagt, det är lite svårt att ge tips när man inte vet vad du gör för fel. Men det är bättre att ha vikten för långt bakom brädan än för långt framför. Har du vikten framför ramlar du framåt, gör faceplant, får vatten i näsan och tappar brädan. Bakåt är inte lika illa. Det där med bodydrag är en bra idé också. Träna på att förstå NÄR kraften/draget från kiten kommer när du gör en viss rörelse. Då kan du vara beredd att kompensera genom att hålla emot mer eller mindre sen när du står på brädan. Viktigt: Räta på ryggen, dra in röven och skjut fram höfterna. Och när du startar så håll frambenet sträckt, bakbenet böjt och rikta brädan snett nedvind.

    Vatten i näsan får nog alla. Stäng munnen och håll andan när du faller så trycks inte vattnet upp lika lätt. Men ibland hjälper det inte vad man gör. För ett tag sen körde jag med skyddande glasögon och blundade, men vattnet spolade ut mina linser ändå(!)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Första försöket sedan kursen, hopplöst!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.