Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första gången på formulabräda

  • Första gången på formulabräda

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 september, 2002 vid 14:45

    Idag så tog jag min första tur på en formulabräda med 11 kvm segel. Jag seglade vid Bogesundsbrygga, Askrikefjärden. Det blåste 3-4 m/s och i byarna var det väl en 6 tror jag. Jag blev oerhört förvånad när jag helt plötsligt började plana. Det gick hur bra som helst att segla. Formulautrustningen var ju ett jätte bra komplement till min vanliga bräda. Till alla er som inte provat på formula, gör det nu.

    jonasp svarade 21 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2002 vid 16:21

    Vilken bräda? Mvh

  • levieux

    Medlem
    29 september, 2002 vid 20:17

    Berätta mera.
    Nu blev jag nyfiken

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2002 vid 20:47

    Starboard 175 liter med Neilpryde RS1 11 kvm segel.
    Jag planade vid 4 m/s. Dessutom var det ju hur fint väder som helst också. Min 5/3 vinterdräkt var för varm.

    Det var helt otroligt vad man kunde kryssa lätt med brädan. 70 cm fena var grymt. Jag fattar inte att jag inte skaffat utrustningen tidigare. 14000 kr och så mycket lycka, härligt.

  • oskie

    Medlem
    30 september, 2002 vid 17:33

    Går det att köpa ett 9-10 m segel och tro att man kan segla efter en dag, om man tidigare bara använt 6.4?

  • eriksson

    Medlem
    30 september, 2002 vid 17:49

    De måste jag prova!!!!

  • mr-pink

    Medlem
    30 september, 2002 vid 19:55

    Är också lite nyfiken på ett svar till detta… Jag vet inte riktigt hur smidiga dem där formulaseglen är, men det spontana känslan är ju att det måste vara som att gippa med en stor ladugårdsdörr?

    Sugen, men skeptiskt…

  • jonasp

    Medlem
    30 september, 2002 vid 20:06

    Jag tycker inte min 9:a känns särskillt stor men vist är det skillnad när jag kör 6,0. det som känns mest är att det är tyngre och att bomen är så mycket längre.
    Det är inte speciellt svårt att hålla även om det blåser till och det går att twista ut det ordentligt. Mycket lätt att trimma men det är bra att veta vad man gör och testa olika instälningar.
    det kan ju också ha o göra med hur mycket tyngd man har och lägga i selen men mycket är teknik.

  • mr-pink

    Medlem
    30 september, 2002 vid 21:36

    Var ligger planingströskeln för en 9.0? Det är ju givetvis olika pga bräda, egenvikt och teknik, men på ett ungefär?

    Har just nu 6.5 som störst och tycker att det ska blåsa minst en 8-9 m/s för att man ska ge sig ut. Men det hade ju onekligen varit sweet om man kunde smälla på ett fetesegel och latja runt i småvindar… Fast det är klart, då får man kanske se sig om efter en större bräda också. auch! crazy.gif

    Jo, sen var det en grej till.. Hur långt upp i storlek kan man vattestarta grejorna? Kan man verkligen göra det med monstren runt 11 kvm?

  • jonasp

    Medlem
    1 oktober, 2002 vid 06:20

    Jag har inte riktig koll på när det funkar, men som det var i söndags: mycket lite vind,byar som var starkare, helt platt vatten så är det bara att falla av pumpa-kroka i-hoppa i stropparna. Jag tror att det blåser runt 5 när jag kan plana men jag absolut inte säker på det.
    Det går att vattenstarta med min 9:a fast det är ett jävla projekt och det är mycket jobbigare än att dra rigg.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första gången på formulabräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.