Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första Våg bräda.

  • Första Våg bräda.

    Publicerad av hampuss på 20 augusti, 2007 vid 11:05

    Hej!

    Har tröttnat på att köra med min Mistral Sle när det är vågigt ute.
    Funderar på att köpa en F2maui 87L. Det jag undrar är är det för stort hopp?
    Min nuvarande bräda är ca 130L och den brädan i fråga är på 87L. Har testat några olika brädor på strax under 100L och det tycker jag har gått bra.
    Passar F2 maui som första “mindre” bräda? Fungerar vågbrädor till freestyle manövrar?

    MVH Hampuss

    hampuss svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • s

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:25

    @hampuss 407117 wrote:

    Hej!

    Har tröttnat på att köra med min Mistral Sle när det är vågigt ute.
    Funderar på att köpa en F2maui 87L. Det jag undrar är är det för stort hopp?
    Min nuvarande bräda är ca 130L och den brädan i fråga är på 87L. Har testat några olika brädor på strax under 100L och det tycker jag har gått bra.
    Passar F2 maui som första “mindre” bräda? Fungerar vågbrädor till freestyle manövrar?

    MVH Hampuss

    För många är en 85-liters vågbräda första vågbrädan.
    Du måste behärska vattenstarten bra men för övrigt är det bara en balanssak… Det känner du nog själv om du har mognaden för en så liten bräda. Det beror ju på hur talangfull du är och hur mycket tid du får på vattnet för att träna.
    Jag har haft en 87-liters F2 Maui Project – tokbra bräda! Men inte för freestyle… Detta är en VÅGbräda, speciellt F2 Maui Project är en utpräglad vågis och passar inte till freestylemanövrar etc. Den är i och för snabb och kul att köra även utan vågor, men räkna inte med att du lär dig några avancerade freestylemanövrar på den – den ger dig inga felmarginaler…

    Det finns ju freestylewave brädor som funkar bra för både ock, men de är egentligen bäst på vågor, hopp och att segla snabbt med.
    Alternativet om man vill ha en freestylevänlig bräda som går att segla vågor med är ju att köpa en liten freestyle, typ 90-95 liter. De går ju att rida lite med och hoppa med men är trots allt gjorda för freestyle.

    /Staffan

  • simpa

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:26
    hampuss wrote:
    Fungerar vågbrädor till freestyle manövrar?

    Finns många brädor i kategorin “freestyle/wave”.

  • hampuss

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 11:29

    Okej, för ja tänkte ha dennna när det blåser lite mer. Vattenstart kan jag hyffsat, men det kommer knappt behövas då jag nästan uteslutande kör i habo. Har massor av tid att träna. Bor ca 100m från vattnet. 😀
    Du som har kört den. Vad har brädan för brister?

  • nek

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 14:14

    jag skulle rekommendera freestyle/wave före en renodlad vågis just för att den har bättre planingsegenskaper. Jag hade problem med att jag tappade planing i vindhål och byar och så med min första 82 liters vågis. Jag tröttnade på att guppa runt och köpte mig en Tabou 3S freestyle/wave och det gjorde ganska stor skillnad för mig i alla fall. Jag tycker den är grym för våra svenska förhållanden med onshore och små vågor.

    /N

  • poppo

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 14:28

    det enda vettiga sättet tycker jag är att testa/låna nån motsvarande bräda av kompis eller shop så märker du direkt om det är en omöjlighet eller utmaning. brukar inte vara nåt problem om man tänkt tanken. ingen idé att teoretisera sig fram till den perfekta brädan i en kategori man aldrig provat om du frågar mig. kör hårt!

  • chuckey

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 15:47

    Jag körde 230L Viper brädor i ungefär ett halvår på min skola. Testade 150L brädor nån gång sådär. Sen fick jag ett bra pris på ett komplett set med 79L Mistral vågbärda och 4 segel och resten. Trodde aldrig jag skulle kunna klara Mistralen men det gick hur bra som helst. Visst har jag fått träna men nu funkar de =)

  • hampuss

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 16:04

    Har fått ett bra pris på denna brädan, så jag tror jag köper den. Mistralen som jag började på är ju inte direkt en nybörjar bräda men den har jag lärt mig åka bra på nu. Men den har ju ganska mycket volym 87L. Testade en kompis Jp Freestyle 03 93L och den tyckte ja gick bra att åka på, kunde ha varit lite mindre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första Våg bräda.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.