Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing första vågbräda?

Taggad: ,

  • första vågbräda?

    Publicerad av joeithafish på 21 augusti, 2002 vid 18:41

    i den rådande vindrbristen (planade en gång idag) så sitter man och funderar på saker som t.ex. att köpa sig en till bräda. konstigt nog är det inte en feting formula utan jag vill köpa en vågbräda.
    jag har kört lite vågor med technon o ett race segel, knappast optimalt men kul. om man då vill köpa en vågbräda, vad är det för storlek som gäller?
    Jag vill kunna köra c:a 6 och nedåt. stämmer segelrekomendationerna på de flesta brädor om man väger runt 80?
    Och en sista fråga, har det hänt lika mycket med vågbrädorna som med freeride o racebrädor eller funkar det bra med äldre brädor? (94 o framåt)

    ola-h svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • calle_b

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 19:02

    Host, saxo…..host. wink.gif (säljes snart)….

    Min första vågbräda va faktiskt Saxon och den har tjänat mej väl. Mitt tips är väl kanske nånting åt det hållet med tanke på att vi bägge bor i el Stockholmo….(eller?). Men iaf så tänker iaf jag att man bör ha nånting lite halv-vågit(?). Nån form av blandning alltså. Tänk Tabou ungefär… Fördelen med den lite smalare saxo-shapen är att du har en potentiell slalom/race/wave-bräda i ett när det inte ser ut som Klitmöller på vattnet…. Dvs funkar till det mesta.

    Sen har vi blandrasen wave-freestyle som tycks funka alldeles finfint. “Bic Tabou-shapen”är utan tvekan asnice men hur går den i vågor???? Vad väger du och vilken Techno kör du på idag? Kommer du resa? Kommer du sticka till Torö osv…. Jajja. Du vet ju min sitts. Det blev till slut en Mystery 252 på 75 lit.

    Ha d gott

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 augusti, 2002 vid 14:16

    Köp en Bic Saxo.. den lilla modellen.. Mycket nervös och härlig! Men den är väl lite liten att segla 6.0 på. Jag körde 5,7 ner till 3,8 på den när jag hade den. Den borde du kunna få tag i billigt (kom -95) och den har en hyfs modern shape.. Hög smal nos (när det kom hette det no-nose)

    Den är faktiskt riktigt, riktigt rolig.. Att den är lättseglad är juh en trevlig sak också..

  • joeithafish

    Medlem
    22 augusti, 2002 vid 15:17

    hur ofta kör du 3,8 då?
    mitt minsta, 6,9 har bara varit för stort vid ett tillfälle i år.

  • ola-h

    Medlem
    23 augusti, 2002 vid 09:56

    Det som hänt på senare år är att rockerkurvan förändrats, men bland annat mycket lägre nosar. Det får bl.a. två effekter. Dels är det lättare att få en kort bräda att funka med större segel och dels är det ett villkor för att det moderna typen av vågridning (med väldigt mycket kantisättning i bottensvängen) skall funka. Brädorna har också blivit bredare, också det bl.a. för att plana tidigt trots kort längd och tunna kanter.

    Å andra sidan, är man ny i vågorna kanske man inte utnyttjar alla fina egenskaperna hos moderna vågisar och att testa “en gammal häck” först nå’t år kan vara en bra metod att få bättre koll på vilken typ och storlek på vågis man vill ha.

    En äldre RRD WaveCult eller Wave (anno 96-97) kan vara ett bra alternativ, t.ex. Går att hitta superbilligt om du har tur. Skall du köra upp till 6.0 får du minst ta till 255-modellen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 augusti, 2002 vid 05:57

    ola h.
    är en mistral stinger nåt att börja på?

  • joeithafish

    Medlem
    25 augusti, 2002 vid 20:02

    Nu har jag klurat på några grejor va.
    1.det verkar som om många har vågsegel med mellanrummet 0,5 m2. är det så dåligt register på ett vågsegel eller är det riktiga prylbögar man har o göra med?laugh.gif
    på mina segel som är freeride o race har jag ca 1 m2 i mellan och tycker ändå det är tillfällen då man skulle kunna köra olika segel fast trimma dom för lätt respektive hårdvind.

    2. Hur är det att köra vågor med ett freestyle segel. tänkte då mest på större segel som 6,0-6,2.

  • calle_b

    Medlem
    25 augusti, 2002 vid 23:20

    En kul grej att ha i bakhuvet när det gäller så små segel och massor med vind:

    “Energin i vinden är ungefär proportionell mot kvadraten på vindhastigheten. Om vinden ökar till det dubbla, så ökar energin i vinden fyra gånger. Ökar vinden från 6 till 12 m/s så blir det alltså nära fyra gånger så mycket energi i vinden.”

    Tänk dej då att det ökar från 14-20 m/s så har man en jäkla energi=ös så in i h-vete! smile.gif

    Källa- Smhi

    Ha d gott

  • ola-h

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 10:18

    Svar:

    1. Huruvida endast 0.5 kvadrats skillnad är prylbögeri eller annat beror lite på. Moderna vågsegel har väldigt stort vindspann precis som t.ex. freeridesegel. Dock är det lite mer problematiskt att välja vågsegel än att välja raktframåkningssegel. För att man skall kunna rida vågor och trixa bra är det viktigt att draget i seglet är precis lagom. I freeride är man liksom nöjd om man ligger någonstans mellan planing och kastfallskänsla. Visserligen kan man på många vågsegel även trimma själva draget i seglet och därigenom ha likvärdigt drag över ett stort vindspann. Dock hjälper inte ens detta den riktigt seriösa vågseglaren eftersom man kanske inte bara vill ha lagom drag utan också vill åt en speciell känsla hos seglet. Samma segel trimmat på olika sätt kan skilja sig i känslan lika mycket som två helt olika segel. Alltså, i praktiken är det inga problem att klara sig med 1 kvadrat mellan segeln, man man får “offra lite känsla” bara.

    2. Det beror lite på vad det är för freestylesegel. De flasta funkar bra som vågsegel och. Dock, riktigt utpräglade vågsegel med supermycket bottendrag kan bli lite mycket för en vågbräda att hantera. Många freestylesegel är dessutom klart sämre förstärkta en motsvarande vågsegel, så halv mast onshore 6.0 på Torö kanske inte är det bästa. Bump&jump i Varberg är dock förståss OK.

  • ola-h

    Medlem
    26 augusti, 2002 vid 10:29

    Jag tycker nog det är lite mycket slalom i den brädan. KOmmer man verkligen köra i vågor blir det betydligt enklare man nå’s svängigare. Det var dock väldigt länge sedan jag testade Stingerså mitt minna kanske sviker .

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing första vågbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.