Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppspluggar

  • Fotstroppspluggar

    Publicerad av snaffe på 8 februari, 2009 vid 17:32

    Hola!
    Har en vågbräda där skruvarna till fotstropparna går upp väldigt lätt. Har provat nya skruvar och spänner dom riktigt hårt men det verkar som inget hjälper. Frågan är! Är det jobbigt att byta fotstroppspluggar. Tänkte i så fall satsa på varianten med dubbla skruvar så man slipper tvistande fotstroppar mm.

    snaffe svarade 15 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 17:57

    Finns olika varianter på brickor som förhindrar att de vrider sig.

    Jag vet att du kör freestyle och jag förmodar att det är större belastning på stropparna vid trix osv.

    Går skruvarna upp så fyll plugghålen med epoxi eller platikpadding (typ kemisk metall) och borra ett 3mm hål där skruven satt, sen kan du spänna i skruvarna igen.
    Vill du ha ha hjälp så hör av dig.

  • snaffe

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:04

    Ja, skruvarna går upp så att stropparna trillar av. Inte så skönt på en vågbräda. Blir rätt feta kracher dock när ena foten ger sig iväg i ett hopp och man sitter fast med den andra. Så det är bara att fylla hålen med epoxi och sedan borra? Låter ju som en lätt och smidig lösning. Epoxi har jag ju hemma. Antar att hela hålet ska fyllas. Tack för tipset Glenn!

  • el_duderino

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:22

    Dude, dina problem har VARIT min problem. Allting löste sig när jag bytte till Exocet som har en sorts metallbricka som man sätter mellan stropp och bräda. Denna bricka förhindrar att stropparna vrids fram och tillbaks under diverse manövrar, eller försök till manövrar. Du vill inte feta på med epoxi eller liknande eftersom den där belastningen som i “normala” fall resulterar i att skruvarna skruvas ur kommer bidra till utmattning av skruvarna istället. När skruvarna går av så är det ett “jävla meck” att få ut resterna ut plugghålet och det vill man till varje pris undvika. Jag har för vana byta ut fotstroppsskruvarna då och då… det bör alla göra!

  • snaffe

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:28

    Kör med just en sådan bricka men det hjälper inte, brädan är en evo 74 med en del år på nacken. Tror att gängerna i pluggarna är utslitna. Har provar med nya skruvar men ingen förbättring. Måste hitta på något eller börja köra utan stroppar för en surfigare känsla:)

  • el_duderino

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:34

    OK dude, då låter det som en vettig idé med epoxi kanske! 🙂

  • el_duderino

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:56

    För att förtydliga, det är denna typ av metallbrickor jag använt mig av:

  • el_duderino

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:57

    ok, vem är inte impad av min kamera? jag är iaf! shit va najs!

  • kapten-k

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 20:08

    @snaffe 529312 wrote:

    Ja, skruvarna går upp så att stropparna trillar av. Inte så skönt på en vågbräda. Blir rätt feta kracher dock när ena foten ger sig iväg i ett hopp och man sitter fast med den andra. Så det är bara att fylla hålen med epoxi och sedan borra? Låter ju som en lätt och smidig lösning. Epoxi har jag ju hemma. Antar att hela hålet ska fyllas. Tack för tipset Glenn!

    Ja fyll hålet helt och borra sen när det har härdat ordentligt, borra inte för djupt, dvs inte länge än vad orginal skruven är, se till oxå att det är epoxi som blir ordentligt hård.

  • snaffe

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 20:27

    @El_Duderino 529329 wrote:

    För att förtydliga, det är denna typ av metallbrickor jag använt mig av:

    Japp, stämmer bra.

  • snaffe

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 20:28

    @Kapten K 529333 wrote:

    Ja fyll hålet helt och borra sen när det har härdat ordentligt, borra inte för djupt, dvs inte länge än vad orginal skruven är, se till oxå att det är epoxi som blir ordentligt hård.

    Epoxi från bhp-plast borde väl funka?

  • swe-496

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 20:32

    Jag har använt mig av våtrumssilikon när det fenomenet inträffar att skruvarna inte fäster ordentligt. Fyll hålet med lite våtrumssilikon, skruva dit fotstroppen, låt allt torka ett dygn, stick ut och kör…
    Se bara till att det är torrt innan du gör denna procedur.

    Börjar det strula igen är det bara att göra det igen..
    Epoxi kan bli lite för hårt och spricka, jobbigare att fixa tycker jag, mer kladd iaf.

  • el_duderino

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 09:04

    Blanda ihop det igår, det är inte alls den där metallbrickan jag syftade på, även om den är fin! 🙂 Jag menar istället en sådan som syns på bilden nedan. Den lilla “pinnen” körs ner i närliggande skruvhål och den taggiga ytan hamnar uppåtvänd under fotstroppen!

  • kapten-k

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 09:21

    @snaffe 529341 wrote:

    Epoxi från bhp-plast borde väl funka?

    Den e kanon!
    Tror de har båda typerna av brickor här på onwater i lund

  • mangew

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 09:44

    Var kan man köpa dessa pluggar? /Magnus

  • mangew

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 09:45

    Jaha där fick man svar innan frågan var ställd!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppspluggar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.