Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fråga om instinct -06

  • fråga om instinct -06

    Publicerad av psychonauten på 5 mars, 2007 vid 12:19

    Jag provade en polares instinct på snö, och har en fråga. till er som vet.
    Om man jämför med mina warooer där man alltid har full depower inom armlängds avstånd (ingen stopper ball på linan) så hade instincten efter det att man trimmat den till mer kraft fortfarande en hel del kraft kvar när bommen tog i stoppet. Är det nån tanke med det?

    nic svarade 17 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • kasimir

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:32

    Det är för att man skall kunn göra “Deadman”.

    Rätt bra när man skall snurra upp linorna också.

  • ollefax

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:54

    @psychonauten 368188 wrote:

    Jag provade en polares instinct på snö, och har en fråga. till er som vet.
    Om man jämför med mina warooer där man alltid har full depower inom armlängds avstånd (ingen stopper ball på linan) så hade instincten efter det att man trimmat den till mer kraft fortfarande en hel del kraft kvar när bommen tog i stoppet. Är det nån tanke med det?

    Det är en 5 liners kite…

    men de flesta bows kommer väll med stoppboll nu?

  • milkman

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 14:22

    Det låter som du har en moddad bom, eller första releasen på bommen.

    Ifall bommen inte har en swivel så är det första releasen. Den var gjort så att depowern kommer med en kort fördröjning, altså inte 100% utan snarare typ 90%. Du tappar väll mycket kraft, men inte allt? Du saktar ner och kiten flyger ut ur fönstret med mindre kraft, väl där är den helt borta och landar på marken, tar ca 1 sekund på vatten.
    Åkte du på snö eller Vatten? Är det på snö så kan jag tänka mig att effekten av depowern kommer senare då det tar längre tid för dig att sakta ner.

    Som du mycke riktigt skriver så trimmade man hur mycket man ville bli av med kraften genom att ställa om depowertrimmen lite, dra hem den några cm bara så är det samma som på din Waroo.

    Fast denna lösning tyckte inte importörerna i spanien om så bara någon månad efter att kiten släptes så kom version två av bommen. Då var stoppern 6-7cm längre upp och släppte man bommen så slutade kiten nästan flyga. helt Altså max depower, och det gick inte att trimma bort.
    Många av oss gillade inte det för helt plötsligt blev det jobbit att tvinna upp linor mm då kiten slutar flyga så jäkla fort. Så vi satte dit en modd som flyttade ner stoppern dessa centimetrar igen. Då kan man själv bestämma ifall man vill ha max depower eller inte, bara ändra trimm lite. På vatten så gör det inget att det bara är 90% depower första sekunden tycker jag.

  • nic

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 16:20

    Det milkman skriver är förstås riktigt och i kortversion:

    Ingen swivel=1 generationen=perfekt trimmad.
    Swivel på linan=2generationen=du bör modda tillbaka bommen.

    Just den originaltrimnigen är stor del i det som gör Instinct06 så fin.
    När man har fart kan man släppa bommen utan att tappa kraft. När man kraschar tappar man fart och kraften depowrar fortare. Sällan mer än tre meter innan stopp i vatten.

    Att sätta stopperboll är som att överlåta till kunden att hitta bästa defaultsetting. Depowern räcker gott å väl till trimningen. Nybörjare kan trimma ner för ökad depower/säkerhet.

    nic

  • psychonauten

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 17:18

    @Milkman 368216 wrote:

    Är det på snö så kan jag tänka mig att effekten av depowern kommer senare då det tar längre tid för dig att sakta ner.

    Yes jag körde på snö. Det var aldrig nån omdelbar fara eller så, bar lite ovan känsla, har fått bra svar på frågan! tackar.

  • jacce

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 17:29

    Jens Hur är de på 15 m2 an som jag fick förra veckan?

  • milkman

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 17:40

    tror du hade tur å fick 1st gen bom på den. (var ju min kite) Du behöver inte modda nått innan/om du behöver byta CL för att depowerrepet slitits eller liknande:)

  • psychonauten

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 09:02

    Jo nu kom jag på en annan sak jag undrade. Vi körde på snö och ville ju inte bli loftade när vi satt å småprata med kiten i luften, varpå jag drog massa depower. Nåt som jag märkte då var att kiten blev näst inpå omöjlig att styra för att baklinorna slackade. (Även om jag skotade hem med bommen) Jag funderar på om det är ett fenomen man får när man kör 5linors så som instincten är uppbyggd, pivotpunkten hamnar ju längra bak än på en SLE, och kiten blir inte lika benägen att depowra, eftersom man har en del tryck framför framlinornas fästpunkt.

    Jag vill dock tillägga att det inte var nån fara alls, eller att den inte gick att depowra tillräckligt! Det fanns depower så det räckte ändå.
    Det var bara en konstig känsla, eftersom jag aldrig känt så på mina SLE. Dom svänger även om dom nästan slagit runt framåt pg.a mycket depower.

    Nån idé eller kommentar ? 🙂

  • milkman

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 11:38

    mm.. Depower eller Inte depower på en Instinct06, det är frågan 🙂
    De flesta av oss som körde förra året rörde aldrig depowerstroppen då hela depowern ändå fanns innom ett bomutslag och det ändå inte påverkade low-end depower. Och rörde man den så var det för att minska maxtryck främst. Den depowrade de första 10cm, och det var en jäkla skillnad. Fast depowern gick att flytta 30 cm. (20 cm onödigt med andra ord)

    Men det är sant som du säger, trimmade man in 06:an mer än man behövde så blev den väldigt ostabil innan man började åka (det bästa var att inte röra depowern på vägen ut). Det tog några gånger innan man lärde sig att man inte behövde trimma ner kiten annat några få cm på stroppen, om man nu är på gränsen till överriggad när man väl åkte.
    På årets kiter vittnar de som går från 06 modeller om att man faktiskt kommer ha användning av trimstrappen, man har helt enket gjort avvägningen bättre.

    Årets bommar har man kortat ner depowertrimmen med ungefär hälften. Resten var bara onödigt och tog bort styrförmåga så lite feltrim från Ozone tycker jag nog att det var.

    Menar du den fysiska Pivotpunkten i kiten? Den är precis i höjd med styrlinorna, och det är möjligt tack vare 5:e och att den trimmas annorlunda än mittenlinorna. Det är optimalt för att kunna ha max depower precis vid stopperbollen oavsett trim. Men jag tror inte det gör den sämre på depower.

  • nic

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:06

    Well, Jens har ju sagt sagt det men här är det med andra ord.
    (Förresten tror jag jens blandade ihop trimstrappen och depowern lite.)

    När vinden ökar från 9m/s till 12m/s drar jag ner trimmen 5cm (på min 9a), då har jag precis samma tryck och styrkänsla som vid 9m/s otrimmad.

    Alltså effektiv trim/depower och väldigt lik känsla oavsett vind om man trimmar efter vinden, men trimma bara några centimeter.

    Man ska bara röra trimmen om vinden ökar annars ändras känslan precis som du säger. Utnyttja istället det lätta bomtrycket å depowern till att snabbt kompensera för byar istället. (Bara att hålla fingertopparna på bommen med jämnt tryck så går det automatiskt.)

    Anledningen till lång trim är nog enbart för att kunna fästa leashen i depowerstrappen (nybörjare) å då få 100% depower om man släpper allt.

    nic

    PS: Det låter som om du håller på att byta från C-kite. Vissa grejor är annorlunda som tex att mycket depower verkligen betyder mkt depower å kiten ramlar ner om den inte får vind i sig. En annan grej som C-kitevana kan råka ut för är att de tror de kan hålla kiten i bara bommen å låta chicken dingla=max kraft. En flatkite måste hållas i chicken först å främst så bommen är neutral. etc etc

  • milkman

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:12

    Ska det heta “Depower-trim” då, eller Powertrim kanske ? Tror det står depower om trimstrappen i många manualer men jag kan ju minnas fel. Depower låter ju som bommen upp och ner, trim låter som olika knutar..

  • nic

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:23

    @Milkman 368911 wrote:

    Ska det heta “Depower-trim” då, eller Powertrim kanske ? Tror det står depower om trimstrappen i många manualer men jag kan ju minnas fel. Depower låter ju som bommen upp och ner, trim låter som olika knutar..

    Hepp, jag vågar inte vara säker men depower brukar ju vara det man gör när man fllyttar bommen upp å ner. Trimmar kiten kan man göra med den där strappen som oftast sitter ovanför. Så den kan väl få heta trimstrapp för att undvika sammanblandning även om jag fattade precis vad du menade.

    Olika knutar i kiten/bommen är ju ofta något man skiter i efter att man funnit en som man gillar, sen pratar man aldrig om dem mer :p

    nic

  • psychonauten

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:28

    @nic 368910 wrote:

    En annan grej som C-kitevana kan råka ut för är att de tror de kan hålla kiten i bara bommen å låta chicken dingla=max kraft. En flatkite måste hållas i chicken först å främst så bommen är neutral. etc etc

    Jag förstår inte.. man kan ju kroka ur med en SLE också? eller vad menar du.

  • nic

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:38

    @psychonauten 368917 wrote:

    Jag förstår inte.. man kan ju kroka ur med en SLE också? eller vad menar du.

    De flesta SLEer har mycket mer drag än C-kites med bommen längst ner (urkrokat) vilket gör att man ofta måste trimma ner för att köra urkrokat om inte det är lättvind. Samtidigt kan man utnyttja kraften i hopp väldigt enkelt på ett sätt som inte var möjligt på några C-kites jag kört. Jaja, det var bara ett exempel på en skillnad.

    nic

  • psychonauten

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:41

    aha. nu fattar jag 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fråga om instinct -06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.