Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Frågor om Formula segling

Taggad: 

  • Frågor om Formula segling

    Publicerad av janh på 13 mars, 2004 vid 19:34

    Intresserad av att segla och ev.kappsegla Formula så jag har en del frågor:
    I vilka vindstyrkor kappseglar man formula? Även i hårdvind?Vilken typ av banor? Hur långa? Typ av start?Gäller de vanliga kappseglingsreglerna? Vilka manövrar är svåra? Vattenstartar man? Vilka vindregister har man de olika segelstorlekarna i? Vad är lämplig vikt för Formula segling? Mindre segel om man väger mindre? är master avpassade efter seglarens vikt? När började detta och vilka årgångar av brädor finns på marknaden? Vilka är bra, bättre, bäst? Vilka segelfabrikat finns och vilka är bra ? Begagnad prislista? Amatörklass även på SM?!

    Jan Hedberg

    anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-16

    Medlem
    14 mars, 2004 vid 09:11

    Jösses va mycket frågor smile.gif
    Skall försöka svara på några av dem:

    I vilka vindstyrkor kappseglar man formula?
    -Lägsta vindgräns är 7 knop innan och under start…efter start gäller endast “suitable conditions” vilket innebär att minst hälften av fältet skall plana utan att behöva pumpa för att behålla planingen. I Sverige innebär detta i praktiken åtminstone 10 knops vind dvs ca 5 m/s. Det finns ingen övre vindgräns i Formula även om man i praktiken har svårt att genomföra tävlingar i mer än 14-15 m/s pga av våghöjd och haverier. På NM 2002 på Öland blåste det 17 m/s i byarna med en snittvind på ca 12-13 m/s…men det tillhör ovanligheterna med så mycket vind.

    Vilken typ av banor?
    -I-bana är absolut vanligast..dvs renodlad kryss-länsbana. Eftersom formulabrädorna fungerar så bra på riktigt djupa slörar är nu inte länsen längre ngn transportsträcka utan minst lika taktiskt krävande som kryssen.

    Hur långa?
    -Ett race tar oftast mellan 20-30 minuter…tävlingsledningen brukar sikta på att genomföra 3-4 race per dag.

    Typ av start?
    -Normal bankappseglingsstart, dvs linjen ligger 90-grader (helst…) mot vindriktningen och alla startar samtidigt.

    Gäller de vanliga kappseglingsreglerna?
    -Ja- med tillägg enligt appendix B som vanligt

    Vilka manövrar är svåra?
    -Smaksak, men personligen har jag problem med effektiva, planande gippar i lättvind och effektiva, snabba slag med 12,5.

    Vattenstartar man?
    -Ja om det går fortare än att dra rigg

    Vilka vindregister har man de olika segelstorlekarna i?
    -Har inte tävlat sedan -02, men så här ser mina register ut (väger dock 95 kg så det kan skilja lite men inte så mycket som man kan tro faktiskt..vågförhålanden spelar också en stor roll…större vågor=>mindre segel)
    12,5 4-6 m/s
    11,0 7-10 m/s
    10,4 11-14 m/s

    Vad är lämplig vikt för Formula segling?
    -Under 50 kg och över 110 kg är direkt olämpligt…mest opimalt är dock (enl min uppfattning)
    I Sverige: 80-85 kg
    Internationellt: 85-90 kg

    Mindre segel om man väger mindre?
    -Ja…men högst en halv kvadrat på de ovan givna storlekarna

    Är master avpassade efter seglarens vikt?
    -Nä, efter seglets insydda böjkurva..men du väljer ju segel efter hur tung du är så indirekt ja.

    När började detta och vilka årgångar av brädor finns på marknaden?
    -Första Formula Windsurfing tävlingen avgjordes redan 1998. År 2000 antog SBF i Sverige denna form som officiell bankappseglingsform. Alla årgångar sedan 2000 finns på marknaden, men du bör inte köpa smalare bräda än 95 cm om du vill vara konkurrenskraftig.

    Vilka är bra, bättre, bäst?
    -De senaste två åren har Fanatic och Starboard dominerat. Innan dess var det endast Starboard.

    Vilka segelfabrikat finns och vilka är bra ?
    -Jag nöjer mig med att nämna de bästa: Gaastra och Neil Pryde dominerar. North på god tredjeplats (ev har de ryckt upp sig ytterligare för i år)…sedan följer en uppsjö av segel som jag inte kan ett skit om smile.gif

    Begagnad prislista?
    -Du borde kunna komma över ett riktigt bra kit för ca 15.000:- helt komplett. En bräda och en rigg. Det räcker att börja med…snåla inte med storleken…köp 11 eller större direkt.

    Amatörklass även på SM?
    -Ja

    Formula är överlägset för Svenska förhållanden…man får segla nästan jämnt.
    Inget att fundera på!
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2004 vid 09:45

    Hej kul med nykomlingar på tävlingsbanan. Här kommer lite svar.

    I vilka vindstyrkor kappseglar man formula? Även i hårdvind?
    Svar: Formellt finns inga gränser, “suitable condition” gäller. Vilket innebär att tävlingsledningen avgör om det går att genomföra ett race. Riktmärket för den lägre gränsen brukar vara att minst 50% av fältet planar kontinuerligt. Det tilllåts alltså vindhål på banan där man kan stå still en liten stund. Den övre gränsen avgörs främst av säkerheten. På en insjö med plattvatten kanske man gör även om det blåser 16 m/s, medan tex i Halmstad med pålandsvind och höga vågor så kan gränsen gå vid tex 12 m/s. I praktiken innebär den lägre gränsen normalt ca 3 m/s och den övre vid 14-16 m/s. I Svenska cupen är väl normalförhållandena 3-10 m/s.

    Vilken typ av banor? Hur långa?
    Svar: Banorna har alltid kryss och slör/läns. Vanligaste banan i Svenska cupen är en sk i (I) bana. Består av två bojar (där av namnet i-bana) en i lovart och en i lä. Börjar med kryss, rundar boj, slör/läns till läbojen och så kryss igen. Två varv. först i mål vinner. Sedan finns en mängd varianter. Riktmärket är att ett race skall ta ca 20 min för de bästa.

    Typ av start?Gäller de vanliga kappseglingsreglerna?
    Svar: Banracing liknar annan kappsegling. Alla startar samtidigt mellan en startbåt och en boj/märke. Däremellan finns en tänkt linje. Startproceduren är normalt 6 min 3 min 1 min Start. I grunden gäller vanliga kappseglingsregler, men formula har några särskilda regler. det går att tanka hem från SBFs hemsida. http://www.bradseglarforbundet.com (tror jag).

    Vilka manövrar är svåra? Vattenstartar man?
    Svar: Det är väldigt indivduellt. Många upplever att slöra med fötterna i de yttre fostropparna i hård vind är lite läskigt. Normalt vattenstartar man inte. Men det händer om man tex hamnat i vattnet och seglet inte hunnit bli vattenfyllt.

    Vilka vindregister har man de olika segelstorlekarna i? Vad är lämplig vikt för Formula segling? Mindre segel om man väger mindre? är master avpassade efter seglarens vikt?
    Svar: Väldigt individuellt. Många använder 12-12,5 som största segel och 9.0-9.8 som minsta. Segel runt 11-12 kvm är de vanligast storlekarna man använder i Sv. cupen. Normalt så är finns en optimal mast för varje märke och storlek. Vissa hävdar att det finns idiala vikter, många säger att runt 90 kg är en idial vikt. Att man skall vara tung för att kunna hålla stora segel. Men det är svårt att föra i bevis. Internationellt så är det blandat. Det finns seglare som ligger under 80 kg och det finns seglare som ligger på 95 kg och båda ligger i toppen i samma race.

    När började detta och vilka årgångar av brädor finns på marknaden? Vilka är bra, bättre, bäst? Vilka segelfabrikat finns och vilka är bra ?
    Svar: Formula är en relativt ny klass, men har snabbt blivit mycket populär runt om i världen. Klassen började ta form slutet av 90-talet och har sitt ursprung från Funboardklassens gamla course racing. Det har varit en sanbb utveckling på material, men tack vara stabila regler börjar också materialutvecklingen stabilisera sig. Man måste inte ha det nyaste för att kunna tävla. Om man skall börja tävla räcker det med två riggar tex en 12kvm och en 9.8 kvm. I början är det så mycket annat än materialet som avgör placeringen. Utrsutning från 2002 och framåt funkar. Några märken som har stuckit ut mer än andra är Starboard och Fanatic. Men det finns fler bra märken. På seglesidan är Neilpryde det dominerande märket. Gaastra och North är andra vanliga märken. Men det finns naturligtvis fler bra märken.

    Begagnad prislista? Amatörklass även på SM?!
    Svar: Se säljes på steffo. Så vitt jag vet kommer man ha en vinnare i amatörklassen på SM men om det är ett formellt SM tecken vet jag inte.

    Hoppas jag givit någorlunda svar på dina frågor.

    Lycka till och välkommen till tävlingarna i sommar

  • janh

    Medlem
    19 mars, 2004 vid 08:18

    Stort tack Per och anonym för utförliga svar på mina frågor.
    Väger 72 kg så jag får väl äta upp mig lite…..Antar att man använder sele och kan tänka mig att det behövs lite armstyrka för att bli riktigt bra, tränar ni bänkpress?
    Behöver man pumpa även under planing?
    Är intresserad av alla förslag på Formula-kit från 2002 och framåt för upp till 15.000:- kronor.

    Hälsningar

    Jan Hedberg

    [email] hedberg.jan@telia.com

  • imported_macts

    Medlem
    19 mars, 2004 vid 11:51

    Hej Jan,

    Har du kollat denna annons, kanonbräda/segel/mast (verkar dock inte ingå bom)
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=187719&page=4&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

  • copello01

    Medlem
    20 mars, 2004 vid 11:57

    Jodå, nu gör det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 13:18

    Vilket batteri av kloka frågor och vilket bra svar av Per – med ett undantag. Det är omöjligt att kora en alternativ svensk mästare i någon slags amatörklass – i Formula eller i någon annan segling, eller i någon annan idrott. Tänk er själva en svensk mästare på 100 m och en annan i en klass för dom som inte springer så fort! Detta gäller alla mästerskapssammanhang, SM, NM etc. Mästerskap kan endast arrangeras i klasser sanktionerade av SSF och för av RF etablerade kategorier (junior, kvinnor och män) och för speciella kategorier som skol-SM etc. Vill man ordna andra tävlingar så får man naturligtvis det, men det blir inga officiella mästerskap.

    Thomas H.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Frågor om Formula segling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.