Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fraktbolag för att skicka bräda från Sthlm – Malmö

  • Fraktbolag för att skicka bräda från Sthlm – Malmö

    Publicerad av dude på 14 mars, 2005 vid 11:37

    Hej!

    Jag ska eventuellt skicka ner en slalombräda, den jag har på Köp&Sälj, från Stockholm till Malmö. Därför undrar jag om någon känner till ett fraktbolag som kan skicka den för ett rimligt pris.

    Mvh,
    Niklas

    dude svarade 19 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • highflyer

    Medlem
    14 mars, 2005 vid 11:51

    Jag skickade en bräda med posten och det kostade ca: 300kr
    vilket jag tycker är rimligt..
    Det kvittar hur långt man skickar samma pris så länge det är innom sverige.

  • bertoni

    Medlem
    14 mars, 2005 vid 12:01

    Posten funkar ju utmärkt, vaddera brädan väl bara. Det är ju inte grabbarna som har silkesvantar på sej som jobbar på Posten direkt… Dessutom har du ju en enkel spårningsfunktionen på posten.se

  • Knatte

    Gäst
    14 mars, 2005 vid 12:09

    Bussgods måste väl vara oslagbart tongue.gif
    Från dörr till dörr, med personlig leverrans grin.gif
    Tror det kostade ca 230 kr (frakten från stockholm alltså) när jag köpte Gurras Hypersonic i höstas….
    Bussgods

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2005 vid 13:08

    Jag tittade lite i Bussgods prislista. Här i Malmöhus län har dom fast pris för en del gods, bl.a. “surfingsbrädda” som dom kallar det. 625kr !!! Ganska jättedyrt tycker jag.

    Tar posten emot så stors paket som tex. en formulabräda. Någon som vet?

    US

  • Knatte

    Gäst
    14 mars, 2005 vid 14:40

    Det beror nog på paketets längd. Hypersonicen är ju bara 218 cm lång.
    Jag kollade på kvittot nu och frakten verkade ha kostat 260 kr tongue.gif
    Du kanske inte skall kalla paketet för en surfbräda, utan bara ange storlek/vikt på sakerna smile.gif

  • dude

    Medlem
    15 mars, 2005 vid 09:54

    Tack för infon Knatte!

    Jag kollade med posten som tar 262,50 kr för “skrymmande” paket. Nu är den här slalombrädan 272 cm så det är upp till postbilens längd inuti om den här går in. Vi får se.

    /Niklas

  • borje

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 15:04

    Hur gick det? Vilket bolag skickade du med?
    Jag försöker själv skicka en 295cm lång bräda från Örebro till Falun men det verkar vara en omöjlig uppgift.
    Brädan går in i min bil med den går tydligen inte in i Postens lastbil.
    Bussgods ville inte heller skicka den. De enda som kan tänkas att skicka den är Jetpak, och de ville ha 2000:- plus moms.
    Nån som har nåra förslag, eller har vägarna förbi Örebro mot Falun.

  • ola_p

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 15:06

    Skumt att inte bussgods vill ta i den, trodde att de hade ett avtal med typ dsl eller nått om det är skrymmande, vi skickade en gammal 310 lång bräda förra året… det gick utan problem, kostade väl iofs en slant… men under en tusing var det iaf vad jag kommer ihåg…

  • borje

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 15:11

    Nej ojoj det går inte, finns det verkligen så långa grejor som 3m?
    Eller “de går aaaaalllllrrrrriiiiii” som de flesta säger häromkring.
    Sådär nu fick ni lite Örebrofördomar besannade lagom till påsk.
    Jag får väl såga av brädan och säga till köparen att det är en byggsats!

  • dude

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 08:01

    Hej Börje!

    Brädan gick inte den vägen utan vi bil och polare i stället till ett annat ställe närmare.

    Men ringer du till närmaste postkontor och lyckas komma på samma nivå med dem eller om du bara åker dit med den och är lite anspråkslös så kan de testa att få in den på plats, vilket jag skulle gjort om jag velat skicka den.

    Lycka till.

  • xavier

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 08:01

    När jag tog hem min Starboard till Malmö från Sthlm för ett drygt år sedan tog jag det på SAS-flyget, utan kostnad smile.gif

    Jobbdatorn i kabinen och vågbrädan i bagageutrymmet… kan det bli än bättre kombination?

    /P

  • dude

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 12:35

    Svar till:


    När jag tog hem min Starboard till Malmö från Sthlm för ett drygt år sedan tog jag det på SAS-flyget, utan kostnad smile.gif

    Jobbdatorn i kabinen och vågbrädan i bagageutrymmet… kan det bli än bättre kombination?

    /P

    [/ QUOTE ]

    Du verkar bra nöjd med Acid:en. Kul att höra!

    Du seglar ju mycket “down under” i Sverige. Jag tänkte fråga, hur ligger det till med sjögräs-risken där? När finns den, och ligger den då i sjögräsbankar som man helt enkelt undviker, eller ligger det lite sjögräs överallt så att det är ett måste med sjögräsfena? Förvisso har jag hört att det bara är risk för denna olägenhet när hösten börjar närma sig, jag vill då inte dra in dig i bryderiet redan innan säsongen börjat, men jag tänkte förbereda mig i tid i fall att jag är på väg ner för att ta tillvara på lite fina förhållanden. /N

  • xavier

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 17:46

    Starboarden är riktigt fin, den har tyvärr inte sett så mycket vågor på sista tiden utan bara tokvindar och “plattvatten”!

    Klart att du ska komma ner och leka med oss i Skåne, hör av dig när du är på väg! När det gäller sjögräset så hoppas jag att även andra skåne-locals tycker till! Själv skulle jag säga att om du seglar freestyle på ett ställe där det är ganska grunt typ Habo Ljung, Klagshamn så är sjögräsfenan ett måste, sjögräset finns mest överallt… hela tiden. Sjögräsläget vid vågsegling har jag faktiskt inte haft några större problem med. Lite här och var, men inget som har stört mig. Och då kör jag med en vanlig vågfena.

    När det gäller sjögrässäsong så är det mycket sjögräs nu i början på våren för vattenståndet brukar vara lite lägre. Och givetvis under sensommaren och hösten efter algblomningen. Jag har för vana att alltid ha sjögräsfenan på från början så jag lägger inte märke till sjögräset annat än att det ibland hänger en massa sjögräs från bommen efter en krasch crazy.gif

    /P

  • dude

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 08:37

    Tack för infon! Det lutar alltså åt en sjögräsfena för freestyle. Det tar lite emot. Hur fungerar en sjögräsfena jämfört med en vanlig freestyle? Vilka storlekar ska jag nu skaffa? Och till vilka priser går de att få tag på? Hmm. Det är ju skönt att det verkar gå bra med vanlig fena när man kör våg. När Måste man ha sjögräsfena?

    I sen sen höstas tog jag en sväng ner och surfade Kämpingebukten, först Ljunghusen och sedan Kämpinge. Ljunghusen var on-shore och sjögräs. Det gick ju att köra men sjögräset låg längst in och sedan i sjok där man alltså inte ville vara. Från Kämpinge, jag tror det var en liten surfklubb, var det inga problem med sjögräs. Det var ju i och för sig inga superförhållanden och jag vet inte om dessa ställen brukar bjuda på väldigt fina förhållanden.

    På Gotland har jag kört Sandviken på lite lägre än mitten av huvudöns östra sida. Det var små halvmetersvågor och kul segling. Längre in var det lite större vågor men, tyvärr såg man att efter en ganska skarp övergång låg sjögräset tjockt. Efter att ha spolats i en av de lite större vågorna på lite över metern här längre in i viken hade jag sjögräs överallt, på mig och utrustningen. Vid vågsegling samlas nog sjögräset upp och det är alltså vad jag vet inga problem vad gäller att använda vanlig fena – för man vill nog inte ha att göra med sjögräset ändå.

  • xavier

    Medlem
    25 mars, 2005 vid 16:30

    Hade gärna svarat på vilka fenor du skulle ha, men jag sitter i samma sits. Letar efter fenor till nya freestylen. Jag hittar bara surfersworkshop.se som har ett sortiment sjögräsfenor att beställa från. Någon annan som har tips på svenska butiker med fenor hemma?

    Innan använde jag en 23 cm sjögräsfena till 110 freestyle. allt ver perfekt utom just höjdtagningen. men den blir nog aldrig riktigt bra med sjögräsfenor. Kommer nog att köpa en 25 cm sjögräs till stora segel (upp till 6.4) och en mindre ,svept freestyle fena typ MFC RON till mindre segel. Dock är jag lite osäker på det senare, 21 cm känns väl litet.

    Jag kan nog inte ge dig ett bra svar när man Måste ha sjögräsfena… alltid, för att vara på den säkra sidan wink.gif

    /P

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fraktbolag för att skicka bräda från Sthlm – Malmö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.