Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop — lite hjälp tack

  • Framåtloop — lite hjälp tack

    Publicerad av anonym-anvandare på 24 oktober, 2002 vid 07:13

    Jag är sugen på att göra en framåtloop och behöver bara lite tips. Kan man egentligen slå sig så illa på en framåt? Det verkar inte så jättesvårt??? Lite hjälp skulle vara tacksamt!

    hermanjansson svarade 21 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • oscar

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 07:29

    http://www.north-sails.com under “the coach”

  • fredrik-b

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 08:02

    För det första, en framåtloop är egentligen ganska enkel. Visst det är väldigt äckligt innan sin första. Men när du väl testat en eller två så kommer du känna att det inte behövs så överdrivet mycket teknik. Om du går in för en loop, och vet hur det fungerar, så slår du dig inte. Visst man kan landa lite lätt på ryggen och det kan svida till lite, men sålänge du inte släpper prylarna och fegar ur så är chansen att slå sig ganska liten tycker jag.
    Det svåra är som sagt att testa sin första, men vet man hur det fungerar kan det kännas lite lättare:
    fall av med vinden
    Hitta helst en liten våg, helst sidvind och helst lagom med tryck i seglet.
    Lätta från vattnet
    Skota hem, och kasta inte kroppen framåt vad du än gör!

    En framåtloop fungerar just pågrund utav att seglet snurrar av vinden, inte av att man kastar sig. Alla har upplevt den okontrollerade versionen utav en framåtloop; nämligen kastfallet.

    Det finns några saker som underlättar första försöken på en framåtloop;
    Testa att köra rakt fram, utan att stå i stropparna, och kasta dig mot lä med seglet. detta ger en ganska bra känsla för hur det fungerar.
    ta ett brett grepp på bommen.
    Låt den främre armen vara helt rak och låst.
    Dra ihop kroppen genom att dra ditt bakre ben upp under kroppen
    Vrida axlar
    titta bakåt

    men som sagt det är sådana grejjer man kan slipa på sedan, landar du din första framåtloop i vattnet med grejjorna åt rätt håll har du ändå kommit en bit på vägen.
    men som sagt:
    slöra av lite
    Hoppa
    skota
    , egentligen är det så enkelt. Ta på dig en hjälm om det känns äckligt innan första försöket. Och kom ihåg, man lever bara en gång!

    Hoppas du sätter den//Fredrik

  • bonasurf

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 11:35

    Bra sagt Fredrik men jag skulle nog vilja tillägga att lära sig framåtloopa handlar mest om att våga.

    Så fort du får koll på hur du ska få igång rotationen kommer du upptäcka att du aldrig kommer trilla på dina grejer. Såvida du inte överroterar men det är sällan någon risk i början.
    Det bästa sättet att undvika att falla på grejerna i början är som Fredrik säger att falla av lite innan du hoppar. Då får du vinden lite merbakom dig och minskar risken att få grejerna framför dig.

    Så länge du undviker detta kommer du inte behöva slå dig allvarligt. Men tricket för mig var att skita i att man slår sig. Räkna med att du kommer krascha sidan i vattnet någon gång och visst kan det göra skitont när man landar på ryggen och rumpan i början. Men får man en smäll är det bara att bita ihop och tvinga sig att göra en till. Tro mig psyket är din största fiende i det här sammanhanget. Jag känner många som har provat men slutat så fort de fått sin första smäll. Det finns fler ursäkter för att inte lära sig att framåtloopa än vad de finns ord för snö på grönland. Var själv aldeles blåslagen efter de första dagarna. Men det är inget mer än smällar mot vattnet som inte medför något annat än smärta. Öronproppar kan dock rekommenderas.

    Men så fort du har fått koll på hur du ska göra för att rotera kommer du göra looparna utan att slå dig över huvud taget. Då är det bara att börja träna som om det vore vilket trick som helst.

    Björn http://www.surf.to/bjornw

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 12:22

    Hur skyddar man trumhinnorna förutom att titta över bakre axeln? Hjälper huva? öronproppar? hjälm som har en lite öppning för öronen?

    /Herman

  • skywalker

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 18:04

    Jag blev sugen på att prova. Det låter inte så svårt som det ser ut smirk.gif

    Men vill också veta om trumhinnorna som Herman skrev om..

  • ove226

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 18:39

    öronproppar borde ju hjälpa………….man kan ju ta såna där gula vanliga för dom kan ju knappast åka in i örat av trycket o.s.v……

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 19:06

    Tack för all hjälp, jag undrar oxå hur stor bräda man kan kan ha, jag har en wave one M, det är klart man kan sätta en på den, men sedan har jag en twintip 02 oxå 64 bred 258 lång 115liter, kan man sätta framåt med den eller är den för klumpig?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 20:41

    Det borde inte vara några problem för dig att börja med din TT. Det är lättare med mindre segel och brädor, men som nybörjare på framåt så kan det lätt hända att du blir lite avskräck och inte törs prova på alls med små prylar. Börja med TT,n och ett segel runt 6kvm i hyfsad planing. Med större segel har jag märkt att det tar ett litet (kändes som en evighet i början men nu tänker jag inte på det längre)tag innan du börjar rotera efter att du har skotat in.Det är viktigt att inte skota ut med bakre handen när du har börjat, det är då du kan landa i seglet eller på brädan.
    Om det är jättesmå eller inga vågor alls så kan du prova att föra masten lite framåt precis innan du skotar in, men då måste du hålla i bommen lite hårdare vid landningen,(jag tycker att det känns som om att man landar lite mer upprätt då och att det lätt blir så att man inte klarar av att hålla i bommen med den bakre handen då du gör så på plattvatten.)
    Det svåraste med att lära sig forwards är nog att våga prova, har du väl kommit till skott så sitter den nog ganska snart, 70% sitter nog i skallen.

    Tänk bara på att hoppa med vinden skota in med bakre handen inte med främre och håll kvar i bommen tills du landar då slår du dig inte på prylarna.
    Även om du får lite blåmärken efter ryggplasken eller ett våtdräktslavemang så kommer du med största sannolikhet tycka att det var värt det, känslan av att ha prövat och rotera är stärkande och du kommer att få ett hyfsat självförtroende.

    lycka till

    Johan G

  • hermanjansson

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 05:29

    Öronproppar borde hjälpa! Men det mest ultimata för den som har fobi för att
    spräcka trumhinnorna borde vara en sån här vattenpolomössa (se bifogad fil);-)

    /Herman

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåtloop — lite hjälp tack

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.