Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden på Torö

  • dude

    Medlem
    28 november, 2007 vid 09:46
    EbbeK;431166 wrote:
    Och hur mycket har du själv bjudit? Eller man får sådan info utan att själv va med och bjuda?

    /Ebbe

    Det är bara att ringa mäklaren och säga att du är intresserad. Jag ringde först för att höra mig för vad mäklaren ger för information vad gäller andra intressenter i omgivningen. Sen tyckte jag inte det skulle skada att vara informerad…

  • feg

    Medlem
    29 november, 2007 vid 20:34

    Farsan kläckte en smart tanke.

    Vi alla kollar när visningarna är och gör följande vid varje tillfälle:
    Vi åker dit och dräller på stranden, parkeringen, och den allmänna vägen. Några kitare kan tappa en kite lite olämpligt och en vindsurfare kan råka i sjönöd och driva iland nedanför huset. Fågelskådarna kan råka se en blåmes inne i huset och titta på den med kikare.

    Med detta beteende har vi snart fått stopp på budgivningen och de som redan laggt bud kommer att backar ur. När så har skett lägger vi ett bud på nån spänn och köper skyffet och river det. Därefter gör vi om tomten till naturreservat.

    /Jocke

  • styret

    Medlem
    29 november, 2007 vid 20:54

    riva en kåk av Tengbom!?!
    skvatt galen karl!

  • jesper_b

    Medlem
    30 november, 2007 vid 09:31

    Kåken ska självfallet k-märkas (k som i kultur) av länsantikvariatet. Då får man inte bygga ut, bygga om eller på något sätt ändra från originalet. Resten ska självklart bli naturreservat.

    Klart vi också ska gå på visningarna, om det nu blir fler, och ställa en massa jobbiga frågor om strandskydd, det rörliga friluftslivets rättigheter mm. Kolla med mäklarna när det blir av.

    Visioner är bra men åter till något som vi alla kan göra utan att behöva bränna en halvdag när vi kanske har mycket annat för oss: Hoppas så många som möjligt skriver och/eller pratar med Nynäshamns kommun. Det som är tveksamt och vi kan klaga på är kommunens skrivningar om allemansrätt, strandskydd och skyltar om tillträde förbjudet på de privata fastigheterna.

    Enligt de personer jag pratat med på länstyrelsen om Torö/Ören gäller det kommande beslutet formell enbart naturskyddsområdet, det vill säga inte de privata fastigheterna som ligger utanför detta. Jag kan inte se något egentligt fel på vad kommunen planerar om detta (jo förutom handikapparkering i kurvan borde även en lastzon finnas för lastning och lossning av vindsurfingutrustning, det borde vi påpeka).

    Men kommunen skriver även om allemansrätt och strandskydd på de privata fastigheterna. Denna skrivning är otydlig och kanske felaktig. Till exempel kan man tänka sig att man får sätta ut skyltar om tillträde förbjuden vid tomtgräns/hemfridszoner, men det är inte detsamma som fastighetsgräns. Detta framgår inte tydligt av kommunens skrivning, som inte anger vilka tomter eller hemfridszoner som existerar – här finns mycket utrymme för godtycke och i värsta fall tolkas “privat tomt” som detsamma som fastighet, vilket det alltså inte är. Inte heller står det något om passersrätt runt udden som finns och stödjer sig på både hävd, allemansrätt och strandskydd, dock delvis i konflikt med hemfrid…..

    Det som är trist med nuvarande otydliga skrivelse är att den kan tas som stöd för de privata fastighetsägarna att fortsätta spärra av stranden vid gränserna mellan allmänningar och privata fastigheter – något som de enligt länstyrelsen INTE har rätt till.

    Detta och lastzon i kurvan borde ALLA skriva om i brev till kommunen. Skicka till:

    Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
    Nynäshamns kommun
    149 81 Nynäshamn

    Se även
    http://www.nynashamn.se/kommunen/mil…0001238.html

    EDIT: Addes förslag på fungerande länk

    Här finns de texter som kommunen skrivit om ärendet.

    Skicka nu in någorlunda moget författade brev. Behöver inte vara långa men ända någorlunda “vuxet” skrivna.

    /Jesper B

    [AddeEdit: länken]

  • steffo

    Medlem
    30 november, 2007 vid 10:11

    Jesper, länken fungerar inte.

  • koa

    Medlem
    2 december, 2007 vid 15:38

    Läste detta i en annan tråd;
    – Vi träffade en kvinna som var lite sur över att dom har satt upp skyltar “Stopp här gäller inte allemansrätten” när man går efter strandkanten och hon sa att tomten är såld 🙁

  • seglare

    Medlem
    2 december, 2007 vid 16:32

    En annan kändis, Ingmar Bergman hyrde huset på 50-60-talet.

  • _frippe_

    Medlem
    2 december, 2007 vid 17:52

    @Koa 432030 wrote:

    Läste detta i en annan tråd;
    – Vi träffade en kvinna som var lite sur över att dom har satt upp skyltar “Stopp här gäller inte allemansrätten” när man går efter strandkanten och hon sa att tomten är såld 🙁

    Jag har inte läst igenom informationen från Nynäshamns kommun ordentligt, men kan det verkligen vara sant? Alltså inte att skylten sitter där utan att dess innehåll är sant/”lagligt”. Var sitter den förresten, det måste väl vara vid stranden precis nedanför huset? Betyder det i så fall att man inte får promenera utmed vattnet mellan Kärringviken och Stenstrand?

    Det låter som att det kan bli en del diskussioner där i vår när det ramlar in över 50 pers en blåsig dag…

  • _frippe_

    Medlem
    2 december, 2007 vid 18:13

    Jag gick in på Nynäshamns hemsida och läste lite av den information dom lagt ut angående Ören. I ett dokument från den 20/8 -07 hittade jag följande:

    Föreskrifter med stöd av 7 kap. 5 § miljöbalken om inskränkningar i
    rätten att använda mark och vattenområde.

    Utöver föreskrifter och förbud i lagar och författningar är det förbjudet att:
    1. uppföra ny byggnad annat än sanitära anordningar för friluftslivet
    2. bedriva täkt
    3. bedriva verksamhet som väsentligt ändrar områdets topografi eller hydrologi som att gräva, spränga, schakta, utfylla, tippa eller muddra
    4. anlägga brygga eller annan anordning i vattnet
    5. använda kemiska bekämpningsmedel eller konstgödningsmedel
    6. anlägga campingplats
    7. anlägga väg
    8. avverka levande eller döda träd, ta bort vindfällen eller utföra andra skogliga åtgärder i områden som framgår av bilaga 3 annat än naturvårdsåtgärder som anges i skötselplanen
    9. uppföra mast eller vindkraftverk
    10. sätta upp skylt, affisch eller liknande anordning utöver reservats- och vägvisningsskyltar och vägföreningens anslagstavla.

    Utan kommunens tillstånd är det förbjudet att:
    11. anordna upplag annat än tillfälligt i samband med områdets skötsel samt för skogsbrukets behov
    12. anlägga stig eller parkeringsplats
    13. uppföra stängsel förutom stängsel kring tomtplats
    14. avverka eller utföra andra skogliga åtgärder utöver vad som framgår av bifogad skötselplan.
    15. dra fram ledningar i luft, mark eller vatten.

    Punkt 10 är ju rätt intressant, den där skylten borde alltså inte få sitta där. Sedan hittade jag iofs även denna text i en bilaga till ovanstående dokument.

    De delar av Ören som utgör privat bebyggd tomtmark, inklusive stränderna, omfattas dock inte av allemansrätten och är därför inte tillgängliga för allmänheten.

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 december, 2007 vid 02:52

    Alltså:
    1 om man är ute och går på Torö så måste man inte gå andras “privata bebygd tomtmark” utan går runt istället.
    2 Om man surfar från Kärringviken så är det mycket lättare att kryssa upp, om man inte har någon konstig TVÅNGSTANKE att man måste släpa grejorna över andras tomt.

  • swe-496

    Medlem
    3 december, 2007 vid 05:02

    Är det mäklaren eller någon tomtägare som är inne och skriver;)

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 december, 2007 vid 14:15

    @_Frippe_ 432055 wrote:

    Jag har inte läst igenom informationen från Nynäshamns kommun ordentligt, men kan det verkligen vara sant? Alltså inte att skylten sitter där utan att dess innehåll är sant/”lagligt”. Var sitter den förresten, det måste väl vara vid stranden precis nedanför huset? Betyder det i så fall att man inte får promenera utmed vattnet mellan Kärringviken och Stenstrand?

    Det låter som att det kan bli en del diskussioner där i vår när det ramlar in över 50 pers en blåsig dag…

    Jag såg också skylten i helgen, och det ser ut som en “officiell” skylt som är undertecknad av länsstyrelsen. Jag ringde idag till länsstyrelsen, som säger att man inte alls satt upp den. Det är ett “privat intiativ” från fastighetsägaren!!! Ganska fräckt med hemmagjorda skyltar med länsstyrelsen logga, eller hur? Särskilt när det är till salu
    Den jag talade på länsstyrelsen säger att inte tror att det finns något hinder att gå förbi kåken på udden om man håller sig på stranden. Alla har rätt till en “hemfridszon”. 2000 kvadrat som en normal villatomt är vad man brukar gå med på.
    Det är bara att hoppas att någon vettig männska köper huset någon som förstår att allemansrätten gäller i hela Sverige…

  • ola-h

    Medlem
    3 december, 2007 vid 14:17

    “Urkundsförfalskning” (det finns någon annan liknande term för när man utger sig för tat vara någon man inte är).

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 december, 2007 vid 17:12

    Höörrni,
    Det är jättebra att vi diskuterar allehanda Torörelaterade grejor här. Men vill ni påverka ska ni skriva ett formellt brev till Kommun innan remisstiden tar slut sista december. Påtala kommunens rätt knepiga skrivelser om allemansrätt. strandskydd mm. Påtala vindsurfares behov av lassning och lossning relativt nära stranden (mer att kånka på än fågelskådare, surfare mfl). Absolut inte fel att nämna att fastighetsägare blandar ihop tomtgärns med fastighetsgräns, sätter upp staket (till och med med taggtråd i något fall) felaktiga skyltar, mm. Se ovan för adress mm.

    /Jesper B

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 december, 2007 vid 17:39

    Visst är det trist som det blivit på Torö. Kommunen skriver att det finns konflikter mellan fastighetsägarna och besökande, men dessa beror ju på att vissa fastighetsägare satt upp staket och skyltar.
    Alla vet väl att man inte får gå fram till andras hus? Jag har varit mycket på Torö, men har aldrig sett någon gå upp till husen för att titta in.
    Frågan gäller bara om man kan gå förbi på stranden eller inte. Nu sitter det skyltar ute på udden som säger att det är förbjudet att beträda stranden. Länsstyrelsen sa att skyltarna inte var deras, och då är dom väl fejk. Vems är då felet att de bli konflikter? Den som sätter upp en fejkad skylt påstår jag.
    När jag frågar länsstyrelsen och naturvårdsverket får jag samma svar som Jesper B fick – nej, fastighetsägarna får inte sätta upp stängsel ner till vattnet. Ja, man får gå på stranden även om det är utanför allmänningen. Men då är det några husägare som inte kan tåla detta och ute och bråkar med folk. Men vems är då felet att det är “konflikter”. Den fastighetsägare som inte fattar att i Sverige finns det allemansrätt, menar jag.
    Det är trist att kommunen inte hjälper till och försvarar allemansrätten. Man vill undvika konflikter, skriver man. Men då får väl kommunen sätta ner foten och tala om för 2-3 fastighetsägare vad som gäller – skyltar och staket är inte tillåtna, men det är ok att gå förbi på stranden när det inte stör!! Men det orkar man väl inte, för det är säkert husägare men gott om kontakter och kanske kompisar i kommunhuset.
    Jag tänker svara på kommunens remiss, och hoppas att många andra gör det, så kommunen fattar att det kan bli ganska jobbigt att hålla på och gynna polarna i strandvillorna också!!!

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.