Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden på Torö

  • electric

    Medlem
    16 december, 2007 vid 23:22

    @Oregistrerad 432225 wrote:

    Visst är det trist som det blivit på Torö. Kommunen skriver att det finns konflikter mellan fastighetsägarna och besökande, men dessa beror ju på att vissa fastighetsägare satt upp staket och skyltar.
    Alla vet väl att man inte får gå fram till andras hus? Jag har varit mycket på Torö, men har aldrig sett någon gå upp till husen för att titta in.
    Frågan gäller bara om man kan gå förbi på stranden eller inte. Nu sitter det skyltar ute på udden som säger att det är förbjudet att beträda stranden. Länsstyrelsen sa att skyltarna inte var deras, och då är dom väl fejk. Vems är då felet att de bli konflikter? Den som sätter upp en fejkad skylt påstår jag.
    När jag frågar länsstyrelsen och naturvårdsverket får jag samma svar som Jesper B fick – nej, fastighetsägarna får inte sätta upp stängsel ner till vattnet. Ja, man får gå på stranden även om det är utanför allmänningen. Men då är det några husägare som inte kan tåla detta och ute och bråkar med folk. Men vems är då felet att det är “konflikter”. Den fastighetsägare som inte fattar att i Sverige finns det allemansrätt, menar jag.
    Det är trist att kommunen inte hjälper till och försvarar allemansrätten. Man vill undvika konflikter, skriver man. Men då får väl kommunen sätta ner foten och tala om för 2-3 fastighetsägare vad som gäller – skyltar och staket är inte tillåtna, men det är ok att gå förbi på stranden när det inte stör!! Men det orkar man väl inte, för det är säkert husägare men gott om kontakter och kanske kompisar i kommunhuset.
    Jag tänker svara på kommunens remiss, och hoppas att många andra gör det, så kommunen fattar att det kan bli ganska jobbigt att hålla på och gynna polarna i strandvillorna också!!!

    När jag nu jobbar på ett remissvar upptäcker jag att förslaget faktiskt tycks föreslå sämre regler än dagens! Idag gäller ju strandskydd och allemansrätt (vilket du och Jesper B också skriver) – men nu föreslås som jag ser det faktiskt avsteg från strandskyddet i anslutning till tomterna! Så tolkar jag i alla fall skrivningen i Skötselplanen: ”De delar av Ören som utgör privat bebyggd tomtmark, inklusive stränderna, omfattas dock inte av allemansrätten och är därmed inte tillgängliga för allmänheten.” (s 5). Därtill ”Men på Ören finns också ett stort antal tomter dit allmänheten inte har tillträde. Här krävs att reservatets besökare visar hänsyn och respekterar de privata tomtgränserna.” (s 11).

    Alltså: man vill ge laglig rätt för tomtägarna att hindra allmänheten från att beträda “deras” stränder! Faktum är att dagens bestämmelser är bättre! Det kommunen vill uppnå är uppenbarligen att slippa vidare bråk med tomtägarna genom att göra det helt lagligt för dem att hindra allmänheten där.

    Håller vi på att bli förda bakom ljuset? Rätta mig gärna om jag fått det hela om bakfoten.

  • maca

    Medlem
    18 december, 2007 vid 21:20

    Har funderat en del kring vad som ger mest genomslag avseende framtidens strandtillgång på Torö. Istället för att alla “Torövänner” författar en mängd enskilda, kanske t.o.m. sakligt inkorrekta, skrivelser till Nynäs kommun borde vi istället “sluta upp” bakom ett välformulerat, skarpt formellt och sakligt korrekt sådant. Risken är annars att argumenten i de enskilda skrivelserna spretar, kanske t.o.m. blir direkt motsägelsefulla och ses som “icke betydelsefulla” alt. “oseriösa” hos beslutsfattarna inom kommunen.
    Min erfarenhet är att kvalitet har större effekt än kvantitet i frågor likt denna.

    Borde väl finnas någon här på konfen (alt. ngn som känner ngn) som kan “lagboken” och som kan hjälpa till med formuleringarna och trycka på rätt lagtext i en skrivelse. Sen kan vi alla här använda oss av den och skicka in enskilt alternativt en samlad skrivelse med namnlista.

    Hjälper inte detta så är väl sista utvägen en blänkare i media, alternativt hot därom brukar annars vara ett effektivt “vapen” att ta till – borde även kunna få kommunstyrelsen att darra. Ser bilden framför mig hur Sverker Olofsson (Plus) slänger Nynäs kommun i soptunnan lagom till vårvindarna.

    /André

  • swe-496

    Medlem
    18 december, 2007 vid 21:54

    Ännu bättre kanske är att tipsa Josefssn om vad som försiggår…Sverker jobbar ju mer med varor och tjänster…

  • svenne

    Medlem
    19 december, 2007 vid 07:30
    MacA;434571 wrote:
    Har funderat en del kring vad som ger mest genomslag avseende framtidens strandtillgång på Torö. Istället för att alla “Torövänner” författar en mängd enskilda, kanske t.o.m. sakligt inkorrekta, skrivelser till Nynäs kommun borde vi istället “sluta upp” bakom ett välformulerat, skarpt formellt och sakligt korrekt sådant. Risken är annars att argumenten i de enskilda skrivelserna spretar, kanske t.o.m. blir direkt motsägelsefulla och ses som “icke betydelsefulla” alt. “oseriösa” hos beslutsfattarna inom kommunen.
    Min erfarenhet är att kvalitet har större effekt än kvantitet i frågor likt denna.

    Håller med till 100%!

  • dr-masse

    Medlem
    19 december, 2007 vid 08:17

    Är det någon här som kan formulera en sådan text som kan klistras in i egna brev?

    Jag kan göra ett försök, men någon med lite mer juridik i kroppen än mig lär nog kunna prestera bättre.

    Bra idé, tycker jag annars!

    Förresten, jag gör ett test med en liten omröstning.

  • drakglenn

    Medlem
    19 december, 2007 vid 11:40

    OBS!!!!

    Quote:
    Jag tänker svara på kommunens remiss, och hoppas att många andra gör det.

    DETTA ÄR VIKTIGT SOM TUSAN!!!!!!!

    MISSA INTE ATT SVARA PÅ REMISSEN, det är nu ni kan påverka vad som kommer hända med Töro, om man inte svarar på remissen är det även svårare att överklaga komunens beslut till nästa instans!!!

    Electric;434314 wrote:
    När jag nu jobbar på ett remissvar upptäcker jag att förslaget faktiskt tycks föreslå sämre regler än dagens! Idag gäller ju strandskydd och allemansrätt (vilket du och Jesper B också skriver) – men nu föreslås som jag ser det faktiskt avsteg från strandskyddet i anslutning till tomterna! Så tolkar jag i alla fall skrivningen i Skötselplanen: “De delar av Ören som utgör privat bebyggd tomtmark, inklusive stränderna, omfattas dock inte av allemansrätten och är därmed inte tillgängliga för allmänheten.” (s 5). ………..

    Håller vi på att bli förda bakom ljuset? Rätta mig gärna om jag fått det hela om bakfoten.

    Då jag varken bor eller har tid att stödja er kamp (lider dock verkligen med er )känner jag ändå att jag måste höja rösten här, sitter själv i klistret i ett planärende på Komunen, Min erfarenhet är att man kan ställa till förtret och överkaga kommunens beslut i flera instanser men att dessa instatser inte leder till något utan att dessa oftast följer komunenslinje.

    Det är alltså viktigast att få era synpunkter till Kommunen, samla er och framför era synpunkter och försök få kommunen att förstå konsekvenserna av deras handlande, besök denna tjänsteman(!) har ni tur är det en objektiv intelligent person som har hand om ärendet och förhoppningsvis inser vikten av att inte stänga ut allmänheten från denna unika plats.

    Som kompromiss tilll nya markägaren kan man väl föreslå att fria strandlinjen ca 10 meter upp, dvs skyltarna kan väll dessa sitta en bit upp från strandkanten för att på så sett visa att det är privat mark upp mot huset.

    Det är nu framtiden på Torö avgörs!!!!!!!

    //Glenn

  • koa

    Medlem
    19 december, 2007 vid 12:24

    Detta är viktigt!

    Det finns ju både de som skriver böcker, artiklar och juridiska personer här på Konfen som kan skiva en bra skrivelse.
    Kanske avsändare från detta “Surfzone”.
    Chans att påverka!

    GOD JUL

    Calle N

  • kurtkomet

    Medlem
    20 december, 2007 vid 13:34

    Trist historia.. Blir lite ironisk då kommunen använder surfet vid stenstrand som marknadsföring. Denna bild är det första du ser om du surfar in på http://www.nynashamn.se och trycker på “upplev nynäshamn”. Inför bomässan i somras trycktes en tidning upp med vackra skärgårdsbilder för att locka folk till staden och i mittuppslaget ett reportage om surfarna vid Torö. Turistbyrån gör också reklam för stenstrand och framförallt surfingen.

  • nachoman

    Medlem
    20 december, 2007 vid 14:18
    KurtKomet;434791 wrote:
    Trist historia.. Blir lite ironisk då kommunen använder surfet vid stenstrand som marknadsföring. Denna bild är det första du ser om du surfar in på http://www.nynashamn.se och trycker på “upplev nynäshamn”. Inför bomässan i somras trycktes en tidning upp med vackra skärgårdsbilder för att locka folk till staden och i mittuppslaget ett reportage om surfarna vid Torö. Turistbyrån gör också reklam för stenstrand och framförallt surfingen.

    Då är väl det ett alldeles ypperligt bra material att använda i skrivelsen till kommunen!

  • kurtkomet

    Medlem
    20 december, 2007 vid 20:53

    @Nachoman 434795 wrote:

    Då är väl det ett alldeles ypperligt bra material att använda i skrivelsen till kommunen!

    Precis! det var tanken, att kasta in lite ved i brasan..

  • electric

    Medlem
    20 december, 2007 vid 22:27

    @Drakglenn 434633 wrote:


    Som kompromiss […] kan man väl föreslå att fria strandlinjen ca 10 meter upp, dvs skyltarna kan väl sitta en bit upp från strandkanten för att på så sätt visa att det är privat mark upp mot huset.

    Jag tog fasta på ditt förslag och har nu gjort en antydan i skrivelsen om att det kan räcka med 10-15 m; det viktiga är att det går att passera, sjösätta och att gå iland. Gränsen ska också inritas på reservatskartorna (det gör att det inte senare kan bli tjafs om var gränsen går. Fick detta tips från en bekant som är planarkitekt).

  • pipe69

    Medlem
    21 december, 2007 vid 14:59

    Hej igen!

    Kul att min tråd har fortsatt leva och att det finns så många som har synspunkter och även engagerar sig med kommentarer till kommunen. Själv har jag varit lite tyst här på forumet, men det har jag inte varit gällande vad jag skrev initialt i första inlägget. Ska försöka ge nedan en sammanfattning av status – alltid bra när ett år närmar sig slutet… 😉

    Först och främst måste jag skriva att vi har inte kommenterat det förslaget som Nynäshamns kommun har ute på remiss – mestadels på grund av att vi i arbetsgruppen är kitesurfare som främst nyttjar Örudden. Vi föreslår “enbart” en ny ägandeform för de tre fastigheterna längst ute på Ören, det området som nu är till salu (och fortfarande är till salu). Vi vill att stenstranden där vindsurfarna och vågsurfarna håller till samt den kännsliga naturen upp till skogen (halva fastighet 1:92) samt hela norra fastigheten (1:91) där vindsurfarna och kitarna håller till görs “på riktigt” tillgängliga för allmänheten och det rörliga friluftslivet som det heter så skönt på byråkratsvenska. “På riktigt” menar att ägandeformen stödjer allmännyttiga intressen och bevarar naturen t.ex. kommunal ägo eller stiftelse. Kopplat till det måste det så klart upprättas definitioner av rättigheter och skyldigheter för förvaltning och skötsel samt användning som gynnar alla intressegrupper (och så klart inte sådanna formuleringar som det finns delvis i förslaget om naturreservatet). Resterande mark förblir i privat ägo. Ifall att det blir kommunal ägo och området kommer att införlivas i det planerade naturreservatet måste så klart skötselregler och rättigheter anpassas till friluftslivets behov.

    Jag har presenterat och diskuterat vårt förslag i telefon (med fler detaljer än jag beskrev ovan) med nuvarande ägaren, kommunen, och länsstyrelsen. På ett möte med tre kommunrepresentanter igår har jag kunnat väcka så stort intresse att det beslutades om att i januari kalla till ett möte där deltagare från kommun, länsstyrelsen och naturvårdsverket och ev. nuvarande ägaren ska diskutera möjligheter av att genomföra förslaget.

    Som bekannt rör sig ju marknaden snabbare än myndigheter och därför blir timing en viktig fråga… :mad2: Status från igår gällande försäljningen är att det finns flera intressenter som delvis har lagt bud och delvis utreder möjligheter att bygga till innan de lägger bud. En försäljning kan bli relevant inom några veckor om beloppet hamnar på förväntat nivå – annars blir det ingen försäljning enligt ägaren :santa: … Vad ska man säga….

    Gällande strandskyddslagen har jag fått veta under mötet igår att den inte gäller inom 25m runt huset och att tillbyggnader som underordnar sig huvudbyggnaden är möjliga. Ägarens bygglovsansökan för en gäststuga på 50-60m2 norr om huvudbyggnaden (alltså inåt mot skogen) är så gott som beviljat. Bygglov för bastun söder om huset är beviljat. I samband med den handlingen klubbades också hemfridszonen som ni kan se som vit ruta runt huset på http://www.nynashamn.se/download/18.119ceaa9115ceb5449680001275/Ören+Bilaga+2+Karta.pdf

    Gällande förslaget om Örens naturreservat har det kommit in en mängd kommentarer från allmänheten enligt Gun Svedman som var med på mötet igår. Länsstyrelsen har bett om uppskov att lämna sina synpunkter i början på januari. Om naturvårdsverket är medveten om förslaget fick jag inte klart för mig men hon hade inga kontakter i sitt arbete med naturvårdsverket. Är det nån av er som har så tipsar dem! Fortsatt engagera er personligen eller i grupp med att lämna synpunkter! Kul att Södertäljes vindsurfarna gör det med klubben i ryggen 🙂 .

    Så det var det – hoppas det blir ett bra år för oss alla, både surfmässigt och för Torös framtid.

    Ingo

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 december, 2007 vid 21:55

    Det kanske blir något bra av det Pipe 69 säger, men jag litar inte helt på kommunen och fastighetsägaren. Samma diskussion var nämligen uppe för 5-6 år sedan och då sa fastighetsägaren först att det kanske skulle gå att göra den norra och den södra fastigheten till naturvårdsområde, men sedan sa man nej. Det kan gå på samma sätt igen.
    Om man svarar på remissen går svaren till länsstyrelsen som skall fatta beslutet om bestämmelserna. Jag tror det fungerar så. Observera att svaret skall skickas till Nynäshamns kommun, kolla deras hemsida för adressen. Därför är det superviktigt att man svarar på remissen och att det är flera personer som gör det.
    Förslaget att man skall göra en 10 m bred remsa längs hela stranden för allmänheten är jättebra. Allt vi vill är ju att man skall kunna röra sig längs stränderna och även uppe i naturen fast har något behov av att går nära husen. Om kommunen säger att det inte finns strandskydd 25 från husen så är det helt OK. Inget hus ligger närmare än 50-60 meter från vattnet på Stenstranden och ingenstans är det särskilt stor insyn.
    Om man sa att efter vattnet och 10 m uppå land så är det helt OK att passera, då skulle det inte finnas kvar något att bråka om. Skriv det! Torö Stenstrand är jätteviktig för det “rörliga friluftslivet” och Nynäshamn kunde få en jätteattraktion om man öppnade så att det gick att gå längs hela stranden – utan fula skyltar och staket nere vid vattnet. Är det inte just detta som allemansrätten och strandskyddet går ut på????
    Det behöver inte vara några långa brev, men ägna en timme i jul att att skriva om hur viktigt det är för oss- surfare, fågelskådare och Torös vänner- att inte privatiseringen av stränderna får fortsätta. Kommunen måste tala om att allemansrätten gäller och se till att alla följer detta.
    Svara på remissen!
    Olle S

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 december, 2007 vid 10:34

    Mitt Torö-tips är att ta kontakt med lokalpressen och försöka få dem att skriva om kommunens hantering av ärendet och allmänhetens rätt till området. Lokalpressen brukar vara sugna på att såga kommunens arbete och i bästa fall skapas lite lokalopinion som kan trigga igång politikerna i byggnadsnämnden att ta strid för ett folkligt intresse.

    cada

  • koa

    Medlem
    22 december, 2007 vid 11:08

    Så då var mitt bidrag och skrivelse sänt till kommunen samt Nynäshamns Posten/ lokal tidningens tips hörna;
    http://www.nhp.se/site/page/423
    miljo-och-samhallsbyggnadsnamNden@nynashamn.se
    gun.svedman@nynashamn.se

    GOD JUL

    Calle N

    Hoppas fler gör det…

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framtiden på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.