Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeridebräda och fena som klarar stort segel ?

  • Freeridebräda och fena som klarar stort segel ?

    Publicerad av windride på 31 juli, 2003 vid 15:20

    För att kunna komma igång i lättare vindar har jag för avsikt att införskaffa en större freeridebräda (145-160 l) och större segel (ca 9.5 kvm).

    Om man då kikar på vad brädtillverkarna rekommenderar för segelstorlek så skiljer det mycket mellan olika tillverkare, trots att brädorna har nästan samma mått och volym. Exempelvis

    Fanatic StingRayTT 145 l segel: 6-9 kvm
    JP Freeride 144 l segel: 6-10.5 kvm
    Bic Techno 2 148 l segel: 6-11 kvm

    Är det inte till största delen storleken på fenan som avgör hur stort segel man kan använda ?

    Finns det några grundregler för hur stor fena man ska ha till exempelvis ett freeracesegel på 9.5 kvm för att kunna plana tidigt och kryssa rimligt bra ?

    Hur stor fena kan man ha på en 145 l freeridebräda (ca 73 cm bred) resp. 160 l (ca 78 cm bred) utan att den blir alltför svårseglad ?

    Skiljer det mycket i åkegenskaper och fart mellan en 145 l bräda och en på 160 l ?

    Tanken är som sagt en bräda som minimerar tiden på stranden och som ska användas med segel från 7-9.5 kvm av en surfare på 75 kg. Tips om brädstorlek, modell eller något annat mottages tacksamt !

    Daniel

    anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 08:33

    Kollade i Windsurf-blaskans majnummer, de rekommenderar 9.6-7 för JP FreeRide 144, 8.8-6.8 för BIC Techno II, 9-6.5 för Stingray X-Ray 145, 9.4-7.0 för Tiga Flash 74. BIC och Tiga har Deep Tuttle vilket nästan krävs för större fenor än 50cm, X-Rayen och FreeRiden har Powerbox. Andra brädor som kan vara intressanta är Exocet, se http://www.surfbutiken.nu/.

  • hangloose

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 09:21

    Tjena! Jag har tänkt precis samma sak som, du angående hur mycket tid man får på vattnet. Bor i Sthlm och retar mig på att jag alltid sitter och väntar på vind. Jag väger iofs lite mer (drygt 100 pannor, 198 cm), men investerade i våras i en Lorch Silver Dolphin 277. Den är 88 cm bred och har drygt 170 liter. Kör oftast med en 54 cm fena och 8.8 m2 Gun segel som funkar bra ihop. Jäkligt tidig planing… Köpte alltihop i paket från Surf Unique. Då fick jag också låna och testa brädan innan. Kan det va nåt?

  • ben-hogan

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 21:32

    Jag har kört mycket Mistral Vision 150 med 48cm freeride fena och 9.0. Det går kanon, och svänger förhållandevis OK.

    Brädan är dock stor och trög så ett större segel med cambers kommer inte förbättra farten… Men det är en bra kombination.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 20:48

    Ett enkelt tips för hur stor fena man kan dra i en bräda är att fenan inte ska vara större än vad brädan är fet “One-foot-off” dvs bredden 30 cm in på aktern. Dock ska man komma ihåg att en Power-box fena är inte är lika stark som en Tuttle-box. Mer än 50 cm ska man nog inte ladda på en power-box, men det räcker ju för segel upp till 9.5-10 kvm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeridebräda och fena som klarar stort segel ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.