Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle/Wave event – arrangör eftersöker

  • Freestyle/Wave event – arrangör eftersöker

    Publicerad av klang på 13 januari, 2009 vid 07:14

    Hej på er,

    Vi i SVF (Svenska Vindsurfing Förbundet) undrar om det är någon som går i tankarna att arrangera något freestyle/wave event. Idag så finns där inte något SWT wave/freestyle event inplanerat, ni som faktiskt tänkt er arrangera freestyle/wave tävling, eller läger/clinic, kan väl skicka en blänkare eller skriva några ord här i denna tråd.


    Är det så att tävlingar i freestyle/wave inte är intressant längre? Är det så att våra medlemmar hellre ser event så som clinics/läger utan tävlingsstämpel?

    I Habo Ljung/Klagshamn så ligger de flesta och övar freestyle trick eller oldschool manövrar, men många jag frågar vill inte tävla. Alla tycker självklart inte att det är viktigt att tävla, men få som provat på det ogillar det.

    Om vi tillförde en freestyle/wave klass där endast ett fåtal oldschool trick och lättare trick fick utföras, skulle vi då locka fler utövare till tävlingarna? För freestyle tänker jag på duck-gybes, helitack, gybe 360, bodydrag, och vulcan. För wave kan man begränsa sig till “hopp höjd”, wave riding, och framåt loop etc. Gör man trick utanför “klassen” ger dessa inte poäng.

    För speed och long distance har vi utformat formatet så att det skall passa så många som möjligt, även de som inte seglat någon längre tid. Antalet startande till dessa två tävlingsgrenar har varit hög de senaste året. Kan vi göra samma sak för Wave/Freestyle?

    Vi är väldigt nyfikna på era tankar och ideer, allt är varmt välkommet.

    danneman svarade 15 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • mrpop

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 08:13

    Inom EFPT finns det ju en ny klass som heter: Freestyle Classix. Kanske kan vara nåt för Sverige för att få fler att vilja vara med och tävla?

    Följande manövrar är tillåtna:

    Riding moves:
    360
    Backwind jibe
    Bodydrag
    Carving 360
    Duck Gybe
    Duck Tack
    Heli Tack
    Push Tack
    Reverse Duck Gybe one-handed
    Sail Body 360
    Slam Gybe
    Speed Gybe
    Step Gybe
    Upwind 360

    Air moves:
    Backloop
    Cheese Roll
    Chop Hop
    Chop Hop one-handed
    Front loop
    High jump
    One-handed jump
    One-footed jump
    Shuv it
    Spin loop
    Table Top
    Wymaroo

    Rotation moves:
    Aerial Gybe
    Vulcan (Air Gybe)
    Spock
    Spock 540
    Willy Skipper

  • styret

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 18:08

    det är inte omöjligt, snarare mycket möjligt, att vi kör midsommarfreestyle på haga i år igen.
    Dock vill vi bara hålla den som lokal tävling. inte ingå i något förbunds-sammanhang.
    Min personliga åsikt är att det är aldelles för mycket meck och strul att köra cuptävlingar. Senaste omgångarna vi har kört har förbundet krävt mer och mer istället för att vara glada att några vill arrangera något och därför har vi hoppat av.

    Andra anledningen till att folk inte vill arrangera tävlingar är väl att det inte känns värt det för att folk inte kommer.

    Och varför kommer inte folk?
    Jag tror att problemet är att vi inte har något fungerande klassystem. Ofta blir det så lite folk så att arrangörerna trycker ihop alla i samma klass. Då står Kalle som kanske sätter vulcano 30% av tillfällena och är nästan 100%ig på downwind 360 i samma tävlingsstege som Nicke, Andreas, Kruse och hela resten av eliten.
    Inte så jävla intressant att köra till tävlingen, betala boende, mat och sen 250-300 spänn i anmälningsavgift + tävlingslicens för att bli utslagen efter 1 eller två heat.

    Vad som saknas är en lägre instegsnivå. Lokala tävlingar där man kör mot folk man känner och man kan bestämma en dag eller två innan om man vill vara med.
    Sen kanske man åker till tävlingen i grannstaden och testar lite. När man placerat sej hyffsat där kanske man känner att man skulle testa att matcha seglarna i amatörklassen i svenska cupen och så vidare.

    Mer som en korpliga.
    Det kan vara ett förbundsinitiativ eller lite lokalt sug efter att hitta på något. Det spelar ingen roll.

    Det är också, enligt min erfarenhet, lättare att få folk att hänga på och vara med om man hetsar dom lite och det är lättare på en lokal nivå. Man tjatar lite på ett schysst sätt.
    Det är enklare att hoppa på en tävlng om någon frågar en rätt ut, -Ska inte du vara med och köra.
    Vi har nog fått med iallafall en tredjedel av deltagarna i slalomcupen på haga på det sättet.

    Sen såklart, uppbackning från förbundet! Om inte upbackning kan ges så ska man iallafall inte få en lång lista krav och förskrifter från några som inte vill engagera sej i arrangemanget själva.

    Det var mina 50 cent.

  • snaffe

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 18:34

    Tycker det verkar bra med clinics och läger där man lägger krutet på att ha så kul som möjligt. Själv blir jag sällan en trevlig mäniska under tävlingsmoment. Allt från Fia med knuff till idrott inkluderat:)

  • oscar

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 19:31

    Jag förstår inte varför man ska slå ihop wave och freestyle. Två helt olika grenar. Jag vill ha renodlade freestyletävlingar och renodlade wavetävlingar.

  • snaffe

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 20:16

    @Oscar 525360 wrote:

    Jag förstår inte varför man ska slå ihop wave och freestyle. Två helt olika grenar. Jag vill ha renodlade freestyletävlingar och renodlade wavetävlingar.

    Håller inte med, finns många manövrar som görs i båda grenar. Framåtloop och ponch är bra exempel. Vågsegling med inslag av freestyletricks är ju kul att se. Flaka i vågridningen är rätt snyggt. Kanske är det detta som egentligen är freestyle. Freewave låter helrätt tycker jag.

  • jesper_b

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 03:12

    Att tävla, en form av att konkurrera, är helt ok, men att samarbeta, uppskatta varandra och att älska är ändå bättre…

    Gillar verkligen när prognoser och annat samlar ihop en massa entusiaster som blir helt stokade av förhållanden, ladd, varandras glädje och så. Det kan ske i samband med tävling, i synnerhet om tävlingen präglas av lekfullhet och inte ingår i någon slags kupp eller liknande som gör individuella delatagares tävlingsresultat viktiga. Men, det sker mycket oftare och bättre mer spontant.

    Just my 2 öre!

    Aloha från ett Maui som äntligen ser ut som det ska: Soligt, lätt off-shore, 8 fot nordsvall och ökande!

    /JB

  • basse

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 07:59

    Kalle som ordnade det mesta av freestyletävlingen i GWC i höstas snackade lite om samma sak som Styret nämner, att han inte fick någon support alls av förbundet. Det lät väldigt märkligt tycker jag. Vill förbundet att det ordnas tävlingar skall de stötta klubben på alla tänkbara möjliga sätt. Det kan vara med vad som helst. Bojjar, vimplar, tutor, båt, domartorn, priser, kontakt med sponsorer, pengar, domare, mat, godis mm.
    Det kanske skulle finnas en trailer med ett tävlingskitt som förbundet äger. Bara att köra till tävlingen och i princip veckla ut och köra… nästan alltså. Var den skulle ha sin bas låter jag vara osagt men ofta är det väl någon som kör förbi som kan plocka med den. Bara en tanke. Det måste bli lättare att ordna tävlingen.

    Styret nämner inte vind. Jag saknar vind på tävlingarna. Varför har man inte ens testat att köra prognos-cup? Ffa i freestyle och våg. Eller varför inte dela upp det så att det går en tävling på ostkusten på tex våren/sommaren, det samma för skåne och sedan en eller två på hösten på västkusten?
    Kör man på prognos kommer det bli lite av det som Jesper efterlyser. Ett gäng glada som laddar på friskt inför sina lika. Låt deltagarna bedöma de som seglar, det lär man sig mycket på.

  • impact

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 11:57

    Flytande datum och plats kan gå, kolla in länken och hur Norgemodellen funkar!

    Där dömer seglarna sig själva och datum/plats är ofta flytande efter förhållande.

    http://hotel1g3.clickbase.no/myportal/index.php?nfc
    Ser ni ngn likhet?
    http://www.pwaworldtour.com/

    Lägre instegsnivå tror jag också är nödvändigt för att få fler att börja tävla om det nu är vad vi vill göra.

    EFPT klassen – Freestyle Classix tycker jag är ett bra exempel.

    I England kör de Wave Jams vilket är ngt som man kan anordna efter prognos i Sverige och det behöver inte innebära tävling utan man kan bara träffas ochh “ladda”.

    Mattias

  • lars_k

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 14:56

    Hade vart ball med en ren vågridnings-tävling a la PWA KapVerde där endast vågridning bedöms. Och då köra på prognos på någon av de bästa spoten i sverige. Ha platsen öppen, tex något av Torö, Åsa, Dalen eller Gislövs. Kanske hade t.o.m. jag som medioker amatör ställt upp på ett sånt upplägg. 🙂

    Våg-paddlarna kör ju sina tävlingar på prognos. Kan de så kan väl vi?

  • jesper_b

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 20:44

    Nu får jag lite energi. Kanske Hotsailsmaui Schweden skulle arrangera en riktig vågseglingtävling på Torö (side-shore, lite tryck i läppen). Väntperioden skulle kunna vara hela oktober eller ännu längre och tävlingen skulle inte ha något annat syfte än att skapa lite extra stoke (förväntingar, prognosvelande, magpirr, på platsladd, mm) kring en bra dag på ett bra spot….

    Om sedan Ohana gör en liknande grej i H-stad med vänteperiod hela november….

    Kanske Surfers eller Fahlén på Åsa med vänteperiod….

    Lätt att snacka om, men att få det att bli av?

    /JB

  • koa

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 21:05

    Låter kanon.
    För “vågtävling” är det kanon med vänteperiod för riktiga vågförhållanden,
    den som väntar på något gott…

    Här är ett skönt exempel som antagligen går av i dagarna;
    http://live.quiksilver.com/2008/bigwave/index.php

  • oscar

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 17:55

    @snaffe 525369 wrote:

    Håller inte med, finns många manövrar som görs i båda grenar. Framåtloop och ponch är bra exempel. Vågsegling med inslag av freestyletricks är ju kul att se. Flaka i vågridningen är rätt snyggt. Kanske är det detta som egentligen är freestyle. Freewave låter helrätt tycker jag.

    och om vi vill få igång folk att tävla så är det det ju helt rätt att ha med flaka på vågen i bedömningen….

  • snaffe

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 20:30

    @Oscar 525763 wrote:

    och om vi vill få igång folk att tävla så är det det ju helt rätt att ha med flaka på vågen i bedömningen….

    Kanske inte på vågen men en spock eller vulcan mellan vågorna är inte så svårt om man kan dessa manövrar på plattvatten, så visst går det att köra freewave tävling, man kan ju räkna duckgippar och bodydrag mm.

  • klang

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 20:35

    Härligt, spåna på bara

    Freestyle Classix låter väldigt lovande, dessutom är det inte helt fel att det redan är etablerat, så slipper man klura för mycket själv 🙂

    Det var en hel del diskussioner förra året angående flytande datum, jag diskuterade detta som hastigast med vissa funktionärer från Habo Ljung Grand Slam -08. Den spontana reaktionen är att intresset för att viga flera veckor till en eventuell tävling inte är stort. Jag tror att för att få till flytande datum så behöver man få till konceptet att de tävlande är med och hjälper till. De som kommer och vill köra hjälps åt, kanske kan man klara sig utan bojar etc. Det viktiga är ju att få köra! En ytterliggare fråga är om man kan göra en SWT tävling på detta sätt, alla måste ju ha möjligthet att ställa upp och samla på sig cup poäng, men det kan vara värt ett försök tycker jag. Det blev ju sorligt få genomförda tävlingar förra året, uppenbarligen fungerar inte det nuvarande “vind-konceptet”…

    styret, din kommentar till att SVFs föreskrifter försvårar och ställer onödiga krav för arrangören är jag väldigt intresserad av. Det som inte fungerar måste bort! Om du har tid och ork så får du väldigt gärna ge lite tips på vad som borde förbättras.

    Det kom upp lite ideer kring prylar som vi kanske skulle försöka samköra, som jag förstog det handlar det om flaggor, tutor etc. Kanske skulle man försöka samordna detta bland arrangörerna i olika geografiska områden, känns ju inte lönt att köra 30 mil för att hämta lite flaggor etc. När det gäller större saker som båt etc. så är det lite svårare. I LBWS brukar vi vända oss till segelklubbar, funktionärer, och såklart vår kära syskonklubb SCK för att få fram båtar.

    Som det ser ut idag så har inte SVF personer eller pengar att skjuta in i tävlingar, även om de flesta av oss i SVF är delaktiga i en eller flera stora tävlingar varje år. Det är en söt liten grupp på 6 gubbar (Nina är ju inte med längre) vars främsta uppgift är att samordna och skapa rättvisa regelverk för nationella mästerskap och SWT. Det är alltså inte en stab på 50 pers med oändlig ekonomi som ligger och växer på hög, däremot så är viljan och önskan stor att vi tävlar mer i Sverige. Att tävlingarna blir av ligger i händerna på fixare som Styret, Stavnås, Bolminger mfl, och dessa är vi väldigt tacksamma för.

    Ni som vill arrangera freestyle eller wave tävling måste såklart inte köra detta under SWT flagg, tävlingar och clinics på alla nivåer är intressant. SVF kan skjuta in även dessa i kalendern och försöka hjälpa till med att sprida information och se till så att vi inte får för många krockar i kalendern.

    Hoppas vi kan hålla liv i tråden med fler bra ideer och förslag.

  • tws

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 21:46

    Yes. Endelig lite action om dette tema. Kjør 5-dagers prognos varsel på Åsa/Varberg/Halmstad så kommer det noen nordbaggare också om vi får lov. Begrensninger som FreestyleClassix må dere styre LANGT vekk ifrån.

    Viktig: kjør två lange innledende (supersession) heat 15 min med de två halvparter av seglarne. Og la seilerne selv dømme. Slitne seilere som får dømme de beste får en enormt god kjensle av å delta når de selv dømmer og de lære veldig mycket av det når de sitter og ønsker at en god seiler skal gjøre det eller det move… ock så kommer det!

    Flagg er skitenkelt å fikse selv og tut på Claes Olsson koster 100 kronor.

    Skit i klubbarna og gjør det selv. Det er jo faen så enkelt. Men husk å informere skikkelig her på forumet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle/Wave event – arrangör eftersöker

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.