Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerte/Sotavento, första halvan av mars…?

  • Fuerte/Sotavento, första halvan av mars…?

    Publicerad av sode på 22 januari, 2007 vid 19:00

    Nån som är där då? Filar lite på möjligheterna att fara dit en vecka för lite sol, sand och surf…

    donpedro svarade 17 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jonasp

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 10:33

    vinden är väl sådär just då. Enligt flagbeach så börjar vinden komma ordentligt först i slutet på mars eller april. Ibland dröjer det fram till maj. Själv funderar jag att åka till fuerte i början av april.

  • sode

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 13:37

    @JonasP 361501 wrote:

    vinden är väl sådär just då. Enligt flagbeach så börjar vinden komma ordentligt först i slutet på mars eller april. Ibland dröjer det fram till maj. Själv funderar jag att åka till fuerte i början av april.

    …”sådär”…? Enligt statistiken på http://www.rene-egli.com så är det väl iaf 65-80% bft4 och högre i mars (fast troligen säkrast i slutet på månaden men iaf)… I värsta fall får man väl blåsa upp en drake o leka med kanske… *shame on me*

    Hur mycket på verkar “naturen” runt rene-egli vinden? Det skrivs ju en del om att den förstärks mellan bergen och termik hit och dit, men kan nån uttala sig om hur det känns i praktiken?

    Eller är jag helt ute och cyklar, och borde fara senare istället? Är ju inget surfgud, utan gillar helt enkelt att bar vara ute o bränna. Kör 6.7 som största hemma, och har faktiskt haft riktigt fina dagar med det, även om det är lite knöligt om man vill börja lire med mera manövrar…

  • surfballe

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 16:09

    Jag tänkte dra till fuerte i början av mars….får hoppas på lite vind…annars vågor kanske ?? har läst på vissa ställen att kanske bahia feliz på gran canaria ska vara bättre i början av våren….typ mars. vet du något om det?? hang loose //Calle

  • alexasu

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 16:56

    asså, jag vill inte vara sån, å jag vet att wikipedia inte är någon källa man vill hänga i granen, men denna länken (http://en.wikipedia.org/wiki/Beaufort_scale) påstår att 4 bft är 5.5-7.9 m/s, vilket betyder att man i alldra bästa möjliga fall kanska, kanske planar i byarna.
    om man som windsurfare skulle fölra sådan statistik, skulle man ju mätt antalet dagar med mint 5 bft istället, am I right?
    mågon som har mer säkra upgifter på var bft-gränserna går?
    /alex aus arbeit

  • sode

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 17:29

    True, true, true… tyvärr… är väl 5-6bft som är lagom för att luffa runt, 7 och uppåt om man vill ha riktigt skoj… 😉

    Bahia Feliz, platsen har varit upp till diskussion, främst pga barnvänligheten, men det finns “risk” att det blir “semester” utan knoddsen, så då tänkte jag passa på att lobba för att “obarnvänligt ställe”… men om vindgudarna säger annat så måste man väl lyssna lite på dem… Kan nån annan utveckla, har själv aldrig varit ens i närheten av Kanariekobbarna…?

  • donpedro

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 18:14

    Just bahiafeliz är säker trevligt om man har barn osv. MEN de e inte så jätte kul annars kanske, halvsunkig surf, mycke tyskar och dyrt. Om du ska åka till GC skulle jag rekomendera att hålla dig till Pozo eller vargas och liknande ställen. Att fastna i Bahia feliz på surfsemester är inte det bästa. Och vindsatestiken på Grancanaria kanske är bättre än furte de kan jag inte uttala mig om har bara vart på GC och där får du ganska garanterat segla ett par dagar på en vecka i mars.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerte/Sotavento, första halvan av mars…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.