Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport fuerteventura – Costa calma Uthyrning

  • fuerteventura – Costa calma Uthyrning

    Publicerad av gustaf78 på 18 september, 2008 vid 22:19

    Hallå

    Har bestämt mig för att dra till kanarieöarna i december och har efter lite jämförande tips här på konfen kommit fram till att costa calma (sotavento) blir stabilt.

    Letar nu uthyrning och förstår att “Rene de Egli´s” är det bästa stället…
    men
    Dom tar ju sjukt bra betalt och de ligger inte riktigt i centrum.

    Finns det några andra uthyrningar som ligger mer centralt?

    gustaf78 svarade 15 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    18 september, 2008 vid 22:28

    Håll den här tråden uppdaterad !

    Letar efter en surf resa med mor och far i december och har spanat in sotavento men inte kommit så långt.

  • dane

    Medlem
    19 september, 2008 vid 05:48

    @gustaf78 500920 wrote:

    Hallå

    Har bestämt mig för att dra till kanarieöarna i december och har efter lite jämförande tips här på konfen kommit fram till att costa calma (sotavento) blir stabilt.

    Letar nu uthyrning och förstår att “Rene de Egli´s” är det bästa stället…
    men
    Dom tar ju sjukt bra betalt och de ligger inte riktigt i centrum.

    Finns det några andra uthyrningar som ligger mer centralt?

    Jag har ifs bara windsurfat på norra ön (Corralejo, vågor och två bra uthyrningsställen), men var nere en sväng på södra udden och badade med familjen. Där fanns en eller ett par uthyrningsställen, om jag inte minns fel, söder om Puerto de la Cruz, vid ett av hotellen och längre ner längs stranden. Här är det plattfattensurf (vind oftast snett ut från stranden) som gäller och familjevänligt om man bortser från alla tyska nakenbadare 😉

    Tror inte det finns något uthyrningsställe i costa calma (det hörs ju på namnet).

  • apelbapel

    Medlem
    20 september, 2008 vid 18:07

    Stranden (eller möjligen området) heter Sotavento, namnet betyder nånting med vind! kanske stark vind?
    Hela halvön heter Jandia.
    Stranden saknar motstycke då den är flera mil lång!
    Costa Calma heter orten som ligger i norra änden av denna strand, Morro Jable heter den som ligger i södra änden.

    Förutom några uthyrningar av “sämre” slag längst ner är det René Egli´s “2” anläggningar som gäller, kolla in dom på nätet, dom är imponerande.
    Tyvärr har jag trots att jag varit där ett par gånger inte fått ngn vettig segling öht eftersom det varit totalt vindstilla. Därav min erfarenhet att det är väldigt osäkert på vintern, dec-feb!

    Klart är att det blåser ibland, men inte som på sommaren. Jag har varit ute på 78liter/4.7 i FlagBeach (och blivit spolad av 3mtr våg upp på lavarevet) under samma period så prickar man in rätt dagar/vecka är det säkert bra även i Jandia.

    Det är iofs närmare från Costa Calma till uthyrningen än från Morro Jable, men om man inte vill gå utmed stranden i en timme eller så, (vilket faktiskt är rätt så grymt), så får man ta buss, den går ända ner till Hotellet som ligger vid center1, Jag tror faktiskt att René äger hela hotellet oxå.

    Hela stället är väldigt nice, (om man nu bara fick segla där nån gång oxå).

    En rolig grej var att enda gången det kom lite vind en eftermiddag var jag nere i södra änden och skulle hyre en timme där nere (ej René´s ställe), fick till svar att man måste ha “licens”!!?? stod där som ett frågetecken när han drog upp en pärm med bilder på hur man gör dom absolut enklaste grejerna, och att man var tvungen att vara med på en spot-information som tog en timme och skulle vara tidigast nästa förmiddag.

    Jag trodde han skämtade, och frågade vad man skulle gå igenom under en timme, stranden är enbart sand, och sen är det bara vatten, inga rev, inga stenar, inga klippor, absolut ingenting, ingen shorebreak, dvs bara ut och köra.
    -Han var tysk, dom brukar ju vara coola, men inte denna! men det jobbade en italienare där oxå, som väl tyckte han var löljlig, så han släppte ut mig ändå!

    Som sagt gillar jag Fuerte, men har haft otur med vind när jag varit där.

  • sode

    Medlem
    21 september, 2008 vid 17:31

    Var ner till Rene första gången -07, en vecka i slutet av mars, samt i år igen, en vecka i början på april (valde medvetet lite senare för att få lite säkrare vind… tji fick jag…)
    Första gången gav 4 dagars segling, blandat 5.5-7.5, andra gången endast 1 dag (kanske 2, men jag var däckad av envis influensa) med 6.2-6.9. När vi kom ner hade det dock blåst hur mycket som helst i nästan en vecka, sanden piskade vaderna rejält när jag var ner på stranden och trynade efter att ha dumpat väskorna på hotellet…

    Lomade igenom strandkanten vid Costa Calma första gången, och visst fanns det nån enstaka uthyrare där, men urvalet var ju långt från Rene’s… priserna var väl säkert lite lägre också, men kommer inte ihåg detaljerna…

    Hos Egli skulle jag hyra på dags/timbasis, om jag skulle var där under halvsäkra perioder(!?!), eftersom prismässigt så är det inte så jättestor skillnad jfrt med 4-7 dagars hyra (då räknat att man kan köra 3-4h/dag). På timbasis ingår försäkring, medan den kostar extra för flerdagars hyra…

    Bodde på Hotell Gorrionez (där Egli huserar), vilket har varit helt ok när man har en fru som helst ligger vid poolen och steker, all personal kommer dock att utgå från att du är tysk… helt ok käk, helt ok rum.

    Egli har ju också “hämtservice” om man bor i t ex Costa Calma…

  • gustaf78

    Medlem
    30 november, 2008 vid 22:07

    Hallå

    Tack för infot och ledsen för min sena respons här!

    Åker från arlanda om 8 timmar och hyr helt klart från rené om jag inte hittar något bättre på plats. Något som jag upptäckte i sista stund var att man inte får låna våtdräkt, flytväst och sele när man hyr bräda så det åker med i väskan. Annars tar de runt 1000:- för en 4-dagars.

    Skriver ett litet referat när jag kommer hem. Ser ut att blåsa på bra på onsdag he he 🙂

    G

  • danmcman

    Medlem
    15 december, 2008 vid 09:26

    På väg hem från 1 vecka på Fuerteventura. Måste ha haft tur för här har det blåst 6 av 6 dagar. Började med 4 dagar nere på Renes Eglis center 2. Hur mycket grejer som helst, seglade 4.7 – 6.9 med 86-110 liters brädor.
    Det började blåsa upp vid 11.30, sen var det bara att köra tills de stängde vid 17.
    Bara sand och ingen sten nånstans. Riktigt fint ställe.
    Sista två dagarna har vi spenderat upp på Flagbeach vid Corallejo.
    Lite svårare förhållanden med större vågor och ett farligt rev om man kommer för långt ner i viken. Lyckades med konststycket att knäcka 1 mast och 1 fena.
    Tur att det finns försäkring.
    Fuerteventura har varit grymt. Åk hit!

  • gustaf78

    Medlem
    17 december, 2008 vid 19:04

    Hallå

    Nu tillbaka kan jag säga, till skillnad från danmcman, att man behöver tid på detta ställe och tur med vädret.

    Jag var ute efter plattvatten och bra vind. Vad jag inte kollat in var hur vattenståndet förändras under månaden. Vi kom ner när det var lågvatten, då var det kört att åka i lagunen. Vinden kom dessutom åt fel håll så det blev ganska höga vågor under dagarna. Meningen är att vinden skall gå över ön mellan två berg och öka farten pga värmen om jag förstått saken rätt. Du behöver alltså rätt vind, klart väder och högvatten.

    Detta ställe har helt klart alla förutsättningar för grymm surf men att köra en vecka i december är en chansning.

    Vi bodde på costa calma palace (apollo) som jag kan rekomendera om man vill äta riktigt bra buffe och ha bra service. Till min stora lycka fanns ett uthyrningsställe precis nedanför hotellet där de toppar på 20 e / timme och billigare om man köper dagar såklart. Annars är det inga problem att gå till Rene eglis typ 20 min.

    Nästa resa går till vassiliki/lefkas!

    /G

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport fuerteventura – Costa calma Uthyrning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.