Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Funkar nya kanalen i Lundåkra

  • Funkar nya kanalen i Lundåkra

    Publicerad av jfr007 på 23 januari, 2012 vid 22:38

    Den 2,4 km kanal (1 m djup och 18 meter bred verkar det som) som ska grävas för att få ut dockan som strandat borde väl kunna bli lite smånajs i kombination med lågvatten? Allt ska vara återställt i början av april så det gäller nog att följa projektet noga om det alls funkar. Se artiklar i DN o Sydsvenskan. Lär krävt vattendom så nånstans finns datan.

    andersbq svarade 12 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 09:49

    Hoppas de glömmer att gräva/muddra igen den!!!

  • joth

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 10:07

    Borde inte kanalen bara vara en extra fördjupning där det idag är mycket lågt vatten. I riktning från stranden ut på djupt vatten. Sydlig vind borde då fungera men gissar att det blir rätt skvalpigt iom att det kanske inte blir något rev som skyddar.

  • marden

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 12:19

    fast ska dom gräva en sån kanal lär dom ju bara lägga upp schaktmassorna på sidorna och när pråmen är så stor lär det ju bli en fin vall ,nog större risk att den blir för hög ….
    ni får passa på medan dom gräver innan dom dragit ut pråmen ,lär väl ösa igen den kvick efteråt om ni inte lobbar för att kanalen ska vara kvar. ni kan väl hitta på något svepskäl att tex fåglarna skulle bli jätteglada över ett 2,4km sandrev…

  • mattias-j

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 18:56

    Det där måste ni ta tag i!!! Skåne måste ha en testplats för framtida segelfarkost utveckling. Eller nått….

  • jfr007

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 19:55

    Kan bli skvalpigt men jag tänker rejält lågvatten och då borde finnas andra förutsättningar om än kanske inte hela sträckan. Sist jag seglade där var en slalomtävlingen (arr. Landskrona surfklubb) typ 1995 och bankarna klarade inte av tångfena så får ni räkna ut resten själva även om djupkurvorna går i 90 grader mot vad jag antar blir sträckningen. Bukten är sinnessjukt långgrund. Tänk själv att gräva så långt för att nå 1,5 m djup typ. Jag säger inte att det absolut borde funka bara att det bör bevakas av nån här.

  • marden

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 20:44

    nej nu vet jag …
    gräv ner en gammal vikingabåt(eka) och strö ut lite benrester och några kopparmynt i vallarna då kommer det krylla av arkeloger där i flera år och ingen kommer bry sig om några surfare i vattnet eller få peta på vallarna 🙂
    om det nu blir några vallar…

  • klang

    Medlem
    25 januari, 2012 vid 18:50

    Hahahaha… du är ond MÅrden….

  • kapten-k

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 09:36
  • jfr007

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 12:50

    Sett från motorvägen ser de ut att ha grävt riktigt långt ut redan. Dessvärre med vad som ser ut att vara väldigt höga vallar på den norra sidan. Det var någon vecka sedan jag körde förbi så dyngan kan ju ha jämnat ut sig, och den södra sidan kanske är bättre. Måste nog rekas på plats.

  • klang

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 17:55

    Jag tror faktiskt att det där stället blir optimalt när en NV storm drar förbi… fanns ju en anledning varför dockan står där den står… högvatten…

  • kapten-k

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 09:42

    Jag gav upp tanken , pga att jag såg hur hög vallen var på nån bild på sydsvenskan, men man måste väl dit och reka för att man skall veta säkert…

  • andersbq

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 13:45

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Funkar nya kanalen i Lundåkra

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.