Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0

  • Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0

    Publicerad av bjornen på 23 september, 2007 vid 17:25

    Vilket segel tror ni passar bättre för hobby speed. V8 är ju känt för sitt bottendrag men men jag ha fått för mig att GTX har lite mindre buk och är mera formstabilt dvs passar mer för speed ? Stämmer det och i så fall är det seglet jag skall köpa ? Har ni andra rekomendationer i samma prisklass.

    //Björn

    imported_macts svarade 16 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 63 Svar
  • 63 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    24 september, 2007 vid 08:08

    @Bjornen 417462 wrote:

    Vilket segel tror ni passar bättre för hobby speed. V8 är ju känt för sitt bottendrag men men jag ha fått för mig att GTX har lite mindre buk och är mera formstabilt dvs passar mer för speed ? Stämmer det och i så fall är det seglet jag skall köpa ? Har ni andra rekomendationer i samma prisklass.

    //Björn

    Kolla m Get Wet om han har kvar sitt Naish Stealth 7,0. Grymt segel!

  • jester

    Medlem
    24 september, 2007 vid 09:37

    Har du redan ett större V8, så är det ju inte dumt att köra det på även mindre storleken. Skillnaden mellan V8 och GTX bör inte vara så stor…

  • the_novice

    Medlem
    24 september, 2007 vid 13:40

    Har själv ett GTX och jag tycker man skall se det som tidig planing och freeride segel.
    Till hobby speed så tycker jag att det är race segel och justerbart uthal som gäller, blir helt annan topprange. Bottendraget på moderna race segel tycker jag faktiskt har blivit rätt mycket bättre jmf med lite äldre race segel och camberrotationen är också bättre nu för tiden.

    Just det, jag har ett GTX 8.5 till salu…

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 september, 2007 vid 14:44
    The_Novice;417691 wrote:
    Har själv ett GTX och jag tycker man skall se det som tidig planing och freeride segel.
    Till hobby speed så tycker jag att det är race segel och justerbart uthal som gäller, blir helt annan topprange. Bottendraget på moderna race segel tycker jag faktiskt har blivit rätt mycket bättre jmf med lite äldre race segel och camberrotationen är också bättre nu för tiden.

    Just det, jag har ett GTX 8.5 till salu…

    Ta mig med en nypa salt då jag är nybörjare 🙂

    Men… camberrotationen är väll ändå rätt lika? T.ex. så har gamla mk segler “roller” cams. Rullar ju hur lätt som helst tycker jag så kan inte se varför det är ännu lättare på moderna race segel..

    Man lär sig lite av att lus läsa trådar här iaf 🙂

  • jester

    Medlem
    24 september, 2007 vid 15:00

    Tim: idag har ett normalt freerace-segel 2 cambers, och modern race-segel har normalt 4 cambers, dessutom har dessa segel en bredare mastficka. Det gör att race-seglet blir lite svårare att rotera, samt hantera i vattnet.

    Skall man bara hobbyspeeda så tycker jag att ett free-race duger gott. Uthalstrim är definitivt överkurs, iaf i min värld. Har provat, men monterade av skiten då det bara var i vägen. Är säkert jättebra på formula-riggen, eller på proffs som seglar slalom. Men var inget för mig.

  • j_man

    Medlem
    24 september, 2007 vid 15:05

    Ursäkta inbrottet i tråden men har ni några andra bra tips på segel för hobbyspeedande förutom NP’s och Gaastra’s?

  • imported_macts

    Medlem
    24 september, 2007 vid 15:18

    @J_man 417705 wrote:

    Ursäkta inbrottet i tråden men har ni några andra bra tips på segel för hobbyspeedande förutom NP’s och Gaastra’s?

    Tycker att det är lika bra att satsa på ett racesegel. Så mycket stabilare än ett 2 camber-segel.

  • j_man

    Medlem
    24 september, 2007 vid 15:36

    @MacTS 417706 wrote:

    Tycker att det är lika bra att satsa på ett racesegel. Så mycket stabilare än ett 2 camber-segel.

    Du har säkert helt rätt men jag är osäker på om mina brädor kan göra ett sådant segel full rättvisa (freeride 105L och 125L)?

  • the_novice

    Medlem
    24 september, 2007 vid 16:01

    @J_man 417705 wrote:

    Ursäkta inbrottet i tråden men har ni några andra bra tips på segel för hobbyspeedande förutom NP’s och Gaastra’s?

    De flesta märken har väl ett segel i freerace model, tex Severne power drive, Arrows dragster osv.

    Jag kanske har missuppfattat frågan (?) men för mig så är inte hobbyspeedande samma sak som freerace…
    Freerace segel har två cambers och mycket buk utan att det är drag i riggen (jmf med inga cambers alls). Detta ger mycket drag i händerna och en tidig planing, men sedan är det slut på det roliga. Ökar vinden så blir det mest bökigt utan att det går så särskilt fort om man kollar med GSP.

    En modern race rigg planar eventuellt aningen senare, beror mycket på teknik här, men det är sedan det roliga börjar. Stabiliteten gör att man bara vill ha mera vind och köra fortare, blir seglet stort så drar man bara mera nedhal och kör vidare, räcker inte det så tar man på sig viktvästen osv. detta är hobbyspeedande för mig! 😎

  • the_novice

    Medlem
    24 september, 2007 vid 16:04

    @J_man 417708 wrote:

    Du har säkert helt rätt men jag är osäker på om mina brädor kan göra ett sådant segel full rättvisa (freeride 105L och 125L)?

    Det tror jag inte är något större problem, gäller väl mest att kitta upp sig lite med lite olika fenor också…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    24 september, 2007 vid 18:19

    @The_Novice 417712 wrote:

    De flesta märken har väl ett segel i freerace model, tex Severne power drive, Arrows dragster osv.

    Jag kanske har missuppfattat frågan (?) men för mig så är inte hobbyspeedande samma sak som freerace…
    Freerace segel har två cambers och mycket buk utan att det är drag i riggen (jmf med inga cambers alls). Detta ger mycket drag i händerna och en tidig planing, men sedan är det slut på det roliga. Ökar vinden så blir det mest bökigt utan att det går så särskilt fort om man kollar med GSP.

    En modern race rigg planar eventuellt aningen senare, beror mycket på teknik här, men det är sedan det roliga börjar. Stabiliteten gör att man bara vill ha mera vind och köra fortare, blir seglet stort så drar man bara mera nedhal och kör vidare, räcker inte det så tar man på sig viktvästen osv. detta är hobbyspeedande för mig! 😎

    Är det så illa? Jag kör freerace (Gun Booster) i tron att ett riktigt race-segel max skulle ge mig en halv knop till (om jag mot förmodan skulle lyckas trimma det optimalt) till priset av krångel med nedhalsvevar och ofantligt nedhal, vatten i mastfickan vid starter, svårare gippar etc. Skulle väldigt gärna jämföra ditt Code Red 5.6 mot mitt Booster 5.8 en bra dag. Vi kanske kan få till en sådan test under hösten?

  • the_novice

    Medlem
    24 september, 2007 vid 18:35

    @fredrik.ygge 417741 wrote:

    Är det så illa? Jag kör freerace (Gun Booster) i tron att ett riktigt race-segel max skulle ge mig en halv knop till (om jag mot förmodan skulle lyckas trimma det optimalt) till priset av krångel med nedhalsvevar och ofantligt nedhal, vatten i mastfickan vid starter, svårare gippar etc. Skulle väldigt gärna jämföra ditt Code Red 5.6 mot mitt Booster 5.8 en bra dag. Vi kanske kan få till en sådan test under hösten?

    Jag har inte kört just Gun Booster och visst beror det väl lite på storleken hos seglet också men på segel kring 7.0 och uppåt så är det stor skillnad tycker jag. Men även i de mindre storlekarna så är det en hel del skillnad på vad som händer när det kommer en vindby, man skall ju inte behöva parera utan det skall ju dra framåt hela tiden. Första gången jag var över 30 knop var med en Gunsails groove 5.3, inga camber alls och det är mycket parerande i byarna. Har efter det gjort 34 knop med 6.7 race segel på samma bräda och tycker nog att det gick lättare…

    Vi får väl ta en test session nästa gång det blir bra med vind (väst i TT är bra tex) och köra race segel och tätt mellan fotstropparna ! 😀

  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2007 vid 18:37

    Fredrik.Ygge: Hur många gånger håller dina nedhalstampar för att rigga ditt Gun Mega XS? De slits nåt ofantligt av den extrema nedhalskraften, köpte först nån enklare tamp o den höll EN gång (gick av när jag skulle lossa nedhalet, var måttligt kul att försöka lossa tampen när den gått av ca 10cm från cleaten, blev en smäll när jag väl fick loss tampen, tur seglet höll)..Har nu bättre tamp o det har hållit 2 gånger men tampen börjar redan bra sliten ut…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    24 september, 2007 vid 18:56

    @The_Novice 417742 wrote:

    Vi får väl ta en test session nästa gång det blir bra med vind (väst i TT är bra tex) och köra race segel och tätt mellan fotstropparna ! 😀

    Jepp, vill extremt gärna testa tätt mellan stropparna också!

    Kinetic: Köpte supertampen som talades om här på forumet från vindsurfing.se (finns hos andra också har jag fattat). Den verkar palla fint har kört seglet 6-7 gånger och ser inga tecken på mattning. Vanlig tamp drog jag av första seglingen.

    Mega XS är f.ö. det enda moderna race-seglet jag testat och där tycker jag nog inte att prestanda uppväger besväret. Nu har jag dock en 5.2a och det är sällan det är tillräckligt tryck, och när det väl är det är jag inte riktigt man att köra fullt har jag märkt, så jag har kanske inte gett det en sportslig chans. Det går ungefär lika snabbt för mig med den 5.2an som det gör med Booster 5.8 i samma vind när jag har fullt tryck i 5.8 och är underriggad med 5.2. Så det är nog snabbare, men det kanske ett 5.2 Booster också hade varit….

  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2007 vid 19:06

    Fredrik.Ygge: Ok får införskaffa sån tamp jag med…Tycker för övrigt att Mega XS är lite knixigt att segla med, man får betydligt mindre “tryck” på brädan jämfört med Severne SSR. Sjuhelsikes drag är det oxå, har faktiskt en enstaka gång gått upp i segelstorlek från 6.8 (XS) till 7.6 (SSR) o på så vis återfått kontrollen över brädan…Det är helt klart att XS är inget segel man bara drar iväg med o hittar bra trim med en gång utan det krävs att man kör in sig på de, vilket jag ännu inte gjort

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.