Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]

  • [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]

    Publicerad av stockholm-kiteboard på 13 augusti, 2007 vid 07:10

    Gålö Surfbeach

    En god dialog med Skärgårdsstiftelsen och ansvariga på Gålö Havsbads camping har varit bidragande till att vi nu en Surfzone på norra delen av Gålö Havsbad under sommarmånaderna.

    Från ax till limpa:
    10/11-2006: Samtalen inleds
    9/3 – 2007: Riktlinjer för surfbeach dras upp
    2/6 – 2007: Norra stranden mäts ut för skyltning
    3/6 – 2007: Arbetet börjar med att sätta upp skyltar som avgränsar Surfzone.

    Riktlinjer:

    – Under sommaren kommer bojjar läggas ut i vattnet för att avgränsa bad- och surfzon.
    – Information om vad som gäller för kiting/windsurfing kommer sättas upp vid skylten vid parkeringen.
    – Åkning sker med omdöme och inom markerat område (se bild)
    – Övrig tid (1/9 – 31/4) kan kitesurfing ske var som helst på området. Dock visas hänsyn mot badande gäster finns under denna tid.
    – Biltrafik till och nere på stranden för på- och avlastning är förbjuden.

    Dessa riktlinjer har dragits upp för att öka säkerheten och utövandet av sporten samt minska risken för att badgäster/barn skadas under sommarperioden.

    g_l_.gif

    Respektera riktlinjerna och förtroendet så kommer det att bli hur bra som helst. Vidare visades intresse för att vid olika sommarevents bjuda in återförsäljare att komma till Gålö och visa upp utrustning. Möjlighet finns även att hyra bastu genom Gålö Havsbads camping (kontakta receptionen).

    Oregistrerad svarade 16 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • fastforward

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 22:17

    Får man bara kajta i kitezonen? Vad gäller för vindsurfing?

  • skye10

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 14:58

    Det är en surfzone. Anledningen att det står kitezon är att den presenterades inom klubben på ett möte. Orkade inte göra om den.

    Vi får samsas om utrymmet.

    Det är bara under en begränsad period (+ att det sällan blåser NO på sommaren) för att kunna vara där i samförstånd med camping/badgäster/skärgårdsstiftelse. Efter sommaren så surfar vi som vanligt över hela bukten.

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2007 vid 17:21

    Varför är det en linje vid öarna österut?

  • skye10

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 19:14

    Mest för att det skulle synas inom bilden. De flesta åker inte längre ut än öarna ändå + att det på nästa stora ö strax utanför är fågelskyddsområde.

  • koa

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 19:52

    Många windsurfare åker norr ut och öster ut…
    Så det är bara inne i “badbukten”/ badstranden som är skyddat då?

  • koa

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 20:03

    Många windsurfare åker norr ut och öster ut, så det är bara inne i
    “badbukten”/ badstranden som är skyddat då?
    Det har funkat bra i många år innan…

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2007 vid 20:06

    Många windsurfare åker norr ut och öster ut…
    Så det är bara inne i “badbukten”/ badstranden som är skyddat då?
    Det har funkat bra utan restriktioner innan…för mycket flying objects…?

  • swe-496

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 20:38

    Håller med föregående talare.
    Det har funkat kanon innan det började kiteas på denna strand.
    Har vindsurfat där till och från i 15 års tid och aldrig hört något gnäll, vare sig från badare eller camping.

    Det är tack vare kitearna som det nu har blivit restriktioner på ett tidigare fritt ställe.

    Ni kiteare…. Dra inte in oss surfare i era motstridigheter med camapare och badgäster…

    Kan bara säga en sak…..

    FY FAAAAAAAN!!!!!

  • koa

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 20:57

    Kompis fick 3 tår intrasslade i Kite linor på Maui; tårna “never to be found again”!

    🙁

  • dr-masse

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 07:54

    OK, nu kommer jag att medge något som jag faktiskt aldrig trodde att jag skulle skriva.

    Kite-surfingen har gjort att jag håller klaffen om vissa spots. Även för andra vindsurfare. Skulle det dyka upp drakar på ett par ställen som jag haft förmånen att få segla på, så vet jag att det blir problem.

    Skanör, Öland och nu Skälåker är väl bara några exempel på ställen där det har vindsurfats i massor av år, men så fort kite-surfarna valt att köra där så har det bevisligen blivit restriktioner.

    Det är föredömligt att det har tagits fram en lösning här, men det känns faktiskt lite snett att det även drabbar vindsurfingen (skriver medvetet ej “vindsurfare” då det ju går fint att vara både vind- och kitesurfare).

    Jag vill inte ha någon “kite vs vindsurf” debatt, som är rättså fånig, men hoppas innerligt att det bör bli uppenbart för fler som kör kite att man måste ta extra hänsyn som draksurfare. Annars stängs ställena ner. Och det drabbar inte bara kitesurfarna.

  • koa

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 08:17

    Ja det var RIKTIGT synd att windsurfarna också sveptes med och inte får utnyttja ytan,
    det som gått så bra i alla år med repekt för badande…

    Men när det sätts ut Kite-hopp-ramper i den vadhöga bukten så förstår man de
    badande familjerna…med vinande Kites precis över sina huvuden…!

    Inget om det på Kite forumet, konstigt.

    🙁

  • skye10

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 05:06

    Verkar finnas riktiga bitter-grisar på det här forumet.

    Det var bättre förr. Eller hur?

    Sporter kommer och går, förändras och utvecklas. Ska man förbjuda utövandet av vissa sporter på vissa platser för att vissa gamla rövar sitter fast i tänkandet?

    Det bara för tankarna till alla de ställen i Sverige där det finns stora skyltar som säger förbud mot vindsurfing. De är många. Hur fan kommer det sig då?

    Nu är det som det är. Finns tyvärr de människor som gillar kiting mer än vindsurfing eller vanlig surfing. Acceptera läget. Acceptera också att det finns “inkörnings-problem” innan folk har vant sig.

    Om det INTE förts någon dialog med skärgårdsstiftelsen och kommit till någon slags överenskommelse så hade det varit ännu värre.

    Och kom inte med sån skitsnack som “ni” kitare…trångsynthet!

  • willyskipper

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 06:04

    @Skye10 406556 wrote:

    Verkar finnas riktiga bitter-grisar på det här forumet.

    Det var bättre förr. Eller hur?

    Sporter kommer och går, förändras och utvecklas. Ska man förbjuda utövandet av vissa sporter på vissa platser för att vissa gamla rövar sitter fast i tänkandet?

    Det bara för tankarna till alla de ställen i Sverige där det finns stora skyltar som säger förbud mot vindsurfing. De är många. Hur fan kommer det sig då?

    Nu är det som det är. Finns tyvärr de människor som gillar kiting mer än vindsurfing eller vanlig surfing. Acceptera läget. Acceptera också att det finns “inkörnings-problem” innan folk har vant sig.

    Om det INTE förts någon dialog med skärgårdsstiftelsen och kommit till någon slags överenskommelse så hade det varit ännu värre.

    Och kom inte med sån skitsnack som “ni” kitare…trångsynthet!

    Läser du inte eller är du korkad? Nu skall jag förklara för dig.

    Det har vindsurfats i 15 utan problem, vindsurfingen har inte blivit farligare för andra människor, snarare tvärtom eftersom vi är färre till antalet nu än då.

    Sedan kommer kitare som är en livsfarlig sport för badande gäster om man inte har koll på sin kite.

    Nu har kitare haft möte och bestämt var vindsurfare skall vindsurfa pga att kiting är farligt. Vem representerade vindsurfarna på mötet? Varför skrevs inte något på konfen innan eller i samband med mötet?

    Kan du inte förstå att vindsurfare känner sig överkörda och orättvist behandlade?

    Det största problemet är iofs att kitezonen ligger i LOVART om badgästerna. Är bara en tidsfråga innan något stackars barn får en kite i huvet och skadar sig eller i värsta fall dör. Då lär det bli totalt kiteförbud.

    Johan

  • dr-masse

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 06:07

    Jag har absolut inget emot att det finns folk som gillar kiting mer än surfing eller vindsurfing eller stavgång. Skulle lätt kunna tänka mig att kita själv, men tid och dollars håller emot lite. Har goda vänner och familj som kitar, så det vore ju lite småkorkat att köra “ni kitare” stuket, eller hur?

    Det jag försöker säga, vilket lätt kan bli fel, är att de gånger man väljer att köra kite så krävs helt enkelt mer hänsyn och tänk gentemot sin omgivning än om man vindsurfar eller surfar. Och så hoppas jag att det kan blir något som blir en del av rollen som kitare – att ta sig en extra funderare på var och hur man bör launcha och landa och köra när det finns andra i närheten.

    Att det sitter en massa skyltar uppe med förbud mot vindsurfing runtom i landet har säkerligen att göra med en tid för typ tjugo år sedan med en liknande situation som kitingen nu börjar likna – ny sport med en massa utövare där en del inte är alltför genomtänkta i hur de kör. Om vindsurfingen har haft samma problem, är väl det inte ett argument för att göra om det, månne?

    Problemet, i mina ögon, är detta – på de ställen där kite-surfing restriktioner och förbud uppstår så dras vindsurfingen ofta med. Det känns trist och lite onödigt, tycker jag. Inget jätte-jätteproblem, men skulle det exempelvis bli mer restriktioner på typ Torö på grund av kitingen där (som funkar fint!) skulle jag bli lite småsur måste jag medge.

    Hade väldans skön segling igår och det funkade hur bra som helst mellan kitare och vindsurfare. Alla hade kul som fasen på vattnet – det är det enda som gäller, eller hur?

  • skye10

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 07:59

    @willyskipper 406559 wrote:

    Läser du inte eller är du korkad? Nu skall jag förklara för dig.
    Det största problemet är iofs att kitezonen ligger i LOVART om badgästerna. Är bara en tidsfråga innan något stackars barn får en kite i huvet och skadar sig eller i värsta fall dör. Då lär det bli totalt kiteförbud.

    Johan

    Johan, du behöver inte vara en besserwisser. Inte heller dumförklara någon som du inte känner, när du inte har en aning om bakomliggande samtal och vad som sagts från skärgårdsstiftelsens sida! Och innan du kläcker ur dig drygheter som du gör så bör du också läsa igenom ordentligt.

    Om du tog åt dig av svaret är det din ensak.

    Skärgårdsstiftelsen tog kontakt genom ett forum som heter kitenation. Att vindsurfare inte har något tydlig forum för stockholm eller har någon form av organisation kan inte belastas någon annan.

    Behöver vindsurfare någon specialinbjudan eller?

    Under diskussionerna förklarades skillnaden mellan vindsurfing och kitesurfing. Dessutom tydliggjordes att det inte går att tala för vindsurfarna eftersom det inte fanns någon representation från er sida, men det lät inte som om de gjorde någon skillnad på vindsurf och kitesurf.

    Kitingen är i sin vagga och den är här för att stanna. Tyvärr är det så. Men det ÄR så. Alternativet är ju att vindsurfare som tycker det var bättre förr försöker stänga ner marknaden…

    Om det nu är så jobbigt för många att acceptera att det blivit som det blivit, så slå gärna skärgårdsstiftelsen en signal och berätta att ni vill bli särbehandlade.

    Att säga att kitingen är en livsfarlig sport OM man inte behärskar kiten är helt sant. Det behöver man inte vara stjärnfysiker för att klura ut. Det är också livsfarligt att köra bil utan bälte eller motorcykel i 200 km/h också om man inte behärskar det.

    Detta är en av anledningarna till att det ej längre hålls kurser i kiting i Stockholmsområdet.

    Om bittergrisarna läser igenom igen så är det just att dialogen som inleddes ifrån Skärgårdsstiftelsens sida möttes upp från kitare visar seriositet och en vilja att skapa en bra situation. Kanske inte optimal för den ena gruppen, men en hållbar situation under några sommarmånader. Om kitarna hade gett skärgårdsstiftelsen fingret och sagt att vi gör som vi vill så hade det definitivt blivit surfförbud på hela Gålö, men det har ni väl inte tänkt på?

    Så kom inte med påståenden om man inte vet hela innebörden och kringliggande faktorer!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.