Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gamla brädan har gett upp…

  • Gamla brädan har gett upp…

    Publicerad av jonteper på 5 oktober, 2011 vid 12:47

    Tjenare alla
    Har en RRD AvantMove 69 2003 års modell? 104 liter
    Den var lite svår att lära sig på, men när det lossnade med ikrokad och stroppar har den varit väldigt skön och bra. Kört från 4.2 till 7.5 men favorit är 6.5 med den. Gipparna sitter inte ännu men är på gång, Slagen har börjat lossna och sitter om det inte brallar i för mycket.
    Hade ju hoppats på att haft den ett tag till, tills jag kände att jag växt ur den men sist när jag var ute så slog masten i nosen och det flöt frigolit runt mig….
    Så nu leter jag efter en ersättare. Har ni några förslag på liknande bräda på annonserna här i köp o sälj? Letar alltså efter lättkörd bräda som man kan lära sig gippa på. Mest kör jag ju 6.5 så där omkring ska den ju vara lämplig. Har ju en uppsättning powerbox fenor så det hade ju också varit bra.
    I framtiden lutar det åt slalom eller freeride bräda för dom övre segelstorlekarna, och en vågis för dom mindre, brädan jag hade var ju ett slags kompromiss. Kanske lika bra att satsa på en slalom direkt?

    ja, många frågor, men tacksam för svar…just det ja, jag väger 70 kilo.

    cosmosurfer svarade 12 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • nachoman

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 19:10

    Och nu till salu för en spottstyver såg jag 😉

  • woodleaflay

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 19:54
    jonteper;671992 wrote:
    Tjenare alla
    Har en RRD AvantMove 69 2003 års modell? 104 liter
    Den var lite svår att lära sig på, men när det lossnade med ikrokad och stroppar har den varit väldigt skön och bra. Kört från 4.2 till 7.5 men favorit är 6.5 med den. Gipparna sitter inte ännu men är på gång, Slagen har börjat lossna och sitter om det inte brallar i för mycket.
    Hade ju hoppats på att haft den ett tag till, tills jag kände att jag växt ur den men sist när jag var ute så slog masten i nosen och det flöt frigolit runt mig….
    Så nu leter jag efter en ersättare. Har ni några förslag på liknande bräda på annonserna här i köp o sälj? Letar alltså efter lättkörd bräda som man kan lära sig gippa på. Mest kör jag ju 6.5 så där omkring ska den ju vara lämplig. Har ju en uppsättning powerbox fenor så det hade ju också varit bra.
    I framtiden lutar det åt slalom eller freeride bräda för dom övre segelstorlekarna, och en vågis för dom mindre, brädan jag hade var ju ett slags kompromiss. Kanske lika bra att satsa på en slalom direkt?

    ja, många frågor, men tacksam för svar…just det ja, jag väger 70 kilo.

    Dert fanns en mistral syncro ute för ett tag sedan. Den kan jag rekommendera för den nivå du beskriver. Har själv haft både 90 och 115litarna och de är bra för att bli stadig på gipparna med och kul att köra allround med.

  • isis

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 23:13

    Ja har en tabou 110 frstyle till salu, dock inte utlagd än. Den är från 07 och fantastisk som fortsättningsbräda. Rolig, lätt och stabil. Det är på den jag lärt mig både hoppa och gippa. Den har ett gäng laningar, gjorda enligt konstens ALLA regler. Helt torr, bara det estetiska som är nedsatt. finns i lund. PMa email om du vill ha bilder etc. kn köras tilll gbg i helgen.

  • vigla

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 12:03

    Ja, de var ju lätt….

    Kolla nya konceptet med RRD Firemove (Surfers hemsida) så förstår du vad jag menar. Det är brädan du skulle redan ha haft när du började surfa. Planar extremt tidigt (extra bredd), slag och gippar sitter som ett smäck tack vare tunna rails. Trots brädans mått är brädan definitvt livligare än andra smalare plankor med samma volym. Du behöver inte tänka i termer av slalom, vågis eller freeride om du vill ha en bra allround som ger mer kvalitetstid på vattnet.

    Om du väger 70 kg skulle 110:a passa perfekt – 236 lång och 75 bred !!
    och du slipper att ploga när planingen upphör utan kan istället bibehålla fart genom vindhålen oavsett segel. Du kan köra allt mellan 5 – 8 segel på denna.

    Ska bli intressant att se om denna modell kommer att förändra hela freeride- konceptet framöver.

  • doc

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 20:11

    136 lång? Snacka om kompakt 😉

  • vigla

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 21:10

    Vadå, 136 lång ? 😉

  • gregerkj

    Medlem
    27 oktober, 2011 vid 13:57

    Doc har nog inte läst ordentligt.

    236 lång är ju ganska kort ändo.

  • billie

    Medlem
    29 oktober, 2011 vid 07:13

    Eller såga av rrd ´n vid skadan låt stå skadan vara öppen och stå uppåt med på ett varmt ställe över vintern. Köp billig epoxi och väv samt slippapper på Biltema (Ca. 200 kr.) (Det finns dyrare alternativ oxå.)När vattnet är ur brädan till våren så slipa bort färgen och börja lamminera hålet tätt . Inte behöver du måla heller. Se där . Nu har du sparat 14000 på vad en ny Rrd kostar.

  • cosmosurfer

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 10:32

    Firemove är verkligen en mkt speciell bräda. Planar efter det minsta lilla ryck, går mjukt i chopp, bibehåller mkt lättare planingen i gippen, är snabb men naturligtvis inte som en slalombräda, fungerar märkligt bra i mindre vågor trots bredden. Den är helt enkelt väldigt rolig att åka på, men jag tycker nog att en så speciell bräda bör provas innan man köper den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gamla brädan har gett upp…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.