Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gammalt segel + ny bräda

  • gammalt segel + ny bräda

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 april, 2001 vid 09:48

    Hallå!

    Hur gamla segel kan man egentligen ha på en bräda av nyare modell?
    Har ett segel från 94 på en no-nose från 98 och jag tycker den blir väldigt lovgirig. Kan det ha nåt med kombinationen att göra, typ tryckpunkt för långt bak och mastskenan i mitten av brädan?
    Går det att åtgärda med uthal/nedhal? Har testat med mastfoten längst fram och det hjälpte lite grann, men man måste ändå luta riggen en massa framåt för att inte lova.
    OBS, jag har inte planat med denna kombination ännu, det är vid starten man lovar in i vindögat med en gång.

    udoo svarade 23 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • udoo

    Medlem
    13 april, 2001 vid 09:53

    Det beror knappast på seglet att du lovar när du inte planar! Nonose-segel kom ungefär -94!

    UDOOsmile.gif

  • voodoo

    Medlem
    13 april, 2001 vid 10:33

    hur länge har du seglat med brädan? är det enda seglet som är så?
    det låter som du är ovan med “no nose”!!

    vooodo wink.gif

  • john

    Medlem
    13 april, 2001 vid 10:46

    Prova att gå med vinden innan du förberedar planingen. Du måste ha lite mer hastighet, om inte så vill nosen gå upp mot vinden.
    mvh JJ.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2001 vid 21:37

    Det var faktiskt första gången jag testade en no nose. Är no-nose lovgirigare i icke-planing?
    Har inte hunnit testa nåt annat segel än.

  • voodoo

    Medlem
    14 april, 2001 vid 07:28

    Det är bara en vanesak…tror att alla tyckte samma sak när “no nose” kom.
    Kolla JJs inlägg ..och försök inte att komma i stropparna för tidigt.

    vooodo wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 april, 2001 vid 10:27

    tvärtom då? gammal bräda från början av 90 talet på ungefär 85 liter och ett nyare segel typ freezone 5,5 från 99. går det eller blir det tvärtom då att man måste dra bak seglet för att inte svänga ner med vinden eller går det att sätta mastfoten längst bak och segla ganska bra ändå?

  • udoo

    Medlem
    14 april, 2001 vid 10:40

    Tvärtom brukar funka ganska bra om än inte optimalt…kruxet med gamla segel på nya brädor har väl varit att det inte har gått att få nån stabilitet i segling, man har inte kunnat seglat överriggad tex…för ett par år sedan seglade jag med NP MK3 på lite nyare bräda, en Guy 288 från -96, det funkade bra tills det blåste i då hade man noll koll jämfört med ett nyare segel (köpte IQ-segel sen)..

    UDOOsmile.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gammalt segel + ny bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.