Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Går det att kita med byvind?

  • Går det att kita med byvind?

    Publicerad av roggan på 5 oktober, 2011 vid 15:02

    Kollade på vädret och det ska bli en medelvind på 8-11mps imorgon med vind från rätt håll för en gångs skull.
    Så kollade jag lite närmare och det kan bli byar på 18mps.
    Jag är nybörjare och undrar om jag ska avstå kiting med sån vind?

    På fredag är första dagen vinden ser helt perfekt ut på väldigt länge.
    Kul att jag fick reda på att jag förmodligen måste jobba över då. Jag som siktat på att gå hem tidigare:mad:

    Sen vrider det så klart så det blir skit hela helgen. Fett kass.

    gnutten svarade 12 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • roland

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 16:49

    förstår inte frågan….

  • roggan

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 17:06
    Roland;672021 wrote:
    förstår inte frågan….

    Hur stort problem det blir med sånna byvindar och främst om det kan bli farligt?
    Väger ca 90kg och min lilla kite är en 9a.

  • simonm

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 17:24

    Skulle säga att det beror en del på vad du har för kite. Har du en förlåtande bow med massor av depower utan att bli instabil så är det troligen lugnt. Har du en gammal C-kite ifrån 2002 så bör du nog lugna dig lite…
    Jag råkade ta fel kite med mig igår och körde 17m2 när en kompis som väger mer än mig körde 7m2 med bra power. Hade såklart varit roligare med en liten kite, men om alternativet är att åka hem o hämta annan kite så…

  • deaz

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 17:54

    Problemet du kan/kommer få är att kiten kan ramla ner från himlen i dessa dagar, du vill inte vara med om det när det i nästa sekund kan komma en by på då runt 18 m/s, då kan det gå illa om du inte är 100 på hur du ska göra. Detta beror ju på om ditt spot är extra byigt? Vart kör du nånstans?

    Så frågan är: är du man eller mus?

  • roggan

    Medlem