Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Går det att kita med byvind?

  • Går det att kita med byvind?

    Publicerad av roggan på 5 oktober, 2011 vid 15:02

    Kollade på vädret och det ska bli en medelvind på 8-11mps imorgon med vind från rätt håll för en gångs skull.
    Så kollade jag lite närmare och det kan bli byar på 18mps.
    Jag är nybörjare och undrar om jag ska avstå kiting med sån vind?

    På fredag är första dagen vinden ser helt perfekt ut på väldigt länge.
    Kul att jag fick reda på att jag förmodligen måste jobba över då. Jag som siktat på att gå hem tidigare:mad:

    Sen vrider det så klart så det blir skit hela helgen. Fett kass.

    gnutten svarade 12 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • roland

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 16:49

    förstår inte frågan….

  • roggan

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 17:06
    Roland;672021 wrote:
    förstår inte frågan….

    Hur stort problem det blir med sånna byvindar och främst om det kan bli farligt?
    Väger ca 90kg och min lilla kite är en 9a.

  • simonm

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 17:24

    Skulle säga att det beror en del på vad du har för kite. Har du en förlåtande bow med massor av depower utan att bli instabil så är det troligen lugnt. Har du en gammal C-kite ifrån 2002 så bör du nog lugna dig lite…
    Jag råkade ta fel kite med mig igår och körde 17m2 när en kompis som väger mer än mig körde 7m2 med bra power. Hade såklart varit roligare med en liten kite, men om alternativet är att åka hem o hämta annan kite så…

  • deaz

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 17:54

    Problemet du kan/kommer få är att kiten kan ramla ner från himlen i dessa dagar, du vill inte vara med om det när det i nästa sekund kan komma en by på då runt 18 m/s, då kan det gå illa om du inte är 100 på hur du ska göra. Detta beror ju på om ditt spot är extra byigt? Vart kör du nånstans?

    Så frågan är: är du man eller mus?

  • roggan

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 18:26

    Jag ska till Sandviken i Sölvesborg med min Naishcult som ska vara ganska snäll.

    Ja det är rätt byigt där har jag fått för mig. Har inte varit där mer än kanske sex gånger så jag har inte jätte bra koll på vinden där.
    Upplever det iofs som att det blåser mindre än lovad prognos där men vågar inte lita på att jag har rätt vad det gäller den saken.
    Det har hänt en gång tidigare att kiten ramlat ner för mig när jag varit där. Sökte runt om saken på nätet och startade sen en tråd om att den föll ner så jag har rätt bra koll på vad som kan hända om tex linorna snor sig runt kiten i fallet. Inget bra och man kan flyga som en vante efter tex. Att direkt vara med på att släppa bommen och kanske rycka chicken när den faller vet jag. Så är det ju bara hoppas man inte är under vattnet eller nått efter att ramlat när det händer.

    Men kiten borde väl inte ramla ner bara för vinden ökar eller? Jag är mer rädd för loftning som jag hitils sluppit och inte är så sugen på att pröva. Jag e nog lite mus tror jag men jag e också väldigt sugen på att kita.

  • pepa

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 18:43

    Så står det ALLTID på en del sidor, sen kan det vara hur stabil vind som helst ändå. Men det klart, det är inte kul att köra om det verkligen ÄR så byigt.

  • roggan

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 19:20

    Har ju inte fått någon direkt avrådan här så jag sticker dit och prövar.
    Går det så går det annars är det bara köra hem igen.

    Nått mer man bör tänka på i byigvind eller någon som orkar skriva någon spännande erfarenhet mm nu när jag ändå startat tråden?

  • simonm

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 20:09

    Tycker deaz har en poäng du kan ta till dig. Om kiten av någon anledning ramlar ner och du ser risk att den får full kraft mitt i vindfönstret så dra hellre releasen än att ta smällen om du känner dig osäker. Med din vikt finns det bl.a. risk att någon lina går sönder vid en sådan smäll, och sen kan det gå lite hur som helst…

    För en kompis i samma vikt som dig hände detta för några år sedan och ALLA linor gick av samtidigt 😮

    /Simon

  • solomin

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 20:35

    Det är fullt normalt att prognosen ser ut så, det betyder att det ibland kan blåsa upp till 18. Det beror ofta på att det är kraftiga regnskurar med mycket vind som ibland kommer att göra så att det blåser riktigt ordentligt. Detta är självklart otrevligt med kite och man kanske skall undvika att gå ut överriggad, då det snabbt kan öka.
    Samtidigt kan det blåsa betydligt mindre beroende på vilken sida om ett moln man befinner sig.
    Med andra ord stora lokala variationer i vindstyrka får man räkna med om det skiljer mycket mellan medel och byvind.

  • jonty

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 20:37

    Byig vind=håll kiten i rörelse och stå eller gå inte runt med kiten kl 12 så….

  • solomin

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 20:43

    Blanda inte ihop detta med om det är byig vind på en spot, det beror normalt på att vinden är turbulent för att den passerat över land, inte samma sak.

  • deaz

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 21:03
    Solomin;672068 wrote:
    Blanda inte ihop detta med om det är byig vind på en spot, det beror normalt på att vinden är turbulent för att den passerat över land, inte samma sak.

    Helt rätt, en jävla skilland

  • 10ms-anders

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 05:33
    SimonM;672030 wrote:
    Skulle säga att det beror en del på vad du har för kite. Har du en förlåtande bow med massor av depower utan att bli instabil så är det troligen lugnt. Har du en gammal C-kite ifrån 2002 så bör du nog lugna dig lite…
    Jag råkade ta fel kite med mig igår och körde 17m2 när en kompis som väger mer än mig körde 7m2 med bra power. Hade såklart varit roligare med en liten kite, men om alternativet är att åka hem o hämta annan kite så…

    Låter otroligt att du lyckades hålla en 17 när en annan kör 7. Jag kan inte så mycket men tycker detta låter intressant. va var det för en 17?

  • gnutten

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 10:27
    roggan;672039 wrote:
    Det har hänt en gång tidigare att kiten ramlat ner för mig när jag varit där. Sökte runt om saken på nätet och startade sen en tråd om att den föll ner så jag har rätt bra koll på vad som kan hända om tex linorna snor sig runt kiten i fallet. Inget bra och man kan flyga som en vante efter tex. Att direkt vara med på att släppa bommen och kanske rycka chicken när den faller vet jag. Så är det ju bara hoppas man inte är under vattnet eller nått efter att ramlat när det händer.

    Jag hade en 2010 cult tidigare. Det var ganska ofta den föll rakt ner när man fick slack i linorna (tex när man kommer under kiten i ett misslyckat hopp). Den föll bara rakt ner (med toppen först), kändes aldrig farligt att den skulle få fart igen. Men oftast resulterad det i att framlinorna korsades:mad: Är du ute på vattnet när kiten faller ner, så skulle jag inte dra realesen det första jag gör, utan först kolla hur draken beter sig när den ramlar. Givetvis är det ju bra att vara beredd

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Går det att kita med byvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.