Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Glasfiber duk, Halmstad

  • Glasfiber duk, Halmstad

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 juni, 2005 vid 18:11

    Hej!

    Är det någon som vet var man kan köpa glasfiber duk i halmsad, Jag köppte väv på biltema men tycker den var något svårarbetad och vill prova duk denna gång. När jag ändå skriver någon som har tips på lättarbetad epoxi eller är alla likadana att arbeta med.

    tacksam för svar

    Peter

    svenne svarade 18 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • lliinnuuss

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 08:10

    Har inte biltema duk också? har dem i Malmö ialf

  • newold_surfer

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 09:13

    En följdfråga är om någon vet om det finns olika kvaliteter på glasfiberväv? Tjocklek borde ju finnas olika. Men jag tänkte om det är övrigt att tänka på när det gäller detta…

    Har mest kört duk innan, men det är lite för grovjobbat för en bräda tycker jag…

    Kan vi inte hjälpas åt å göra en manual liknande tråd för detta ämne, brädorna blir ju mer å mer ömtåliga så detta är ju rätt intressant. Boardlady kan ju en del så där kan man kanske sno lite info…

  • canoya

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 09:23

    Glasfibern är förbehandlad för att passa antingen epoxy eller polyester så att den ska bli lättare att väta igenom ordentligt. Ska man bara göra en liten lagning har det kanske inte så stor betydelse om man har “fel” förbehandling men för större jobb har det betydelse för resultatet.

  • endy

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 09:26

    Plastic Padding tycker jag generellt har bra produkter, de har både väv och epoxi, samt marine epoxi m.m

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 11:28

    Oavsett om det är en liten eller stor lagning så ska rätt väv användas. Biltemas är definitivt till för Polyester, men använd inte Biltemas fiber då det kostar så lite extra för att få en riktigt bra väv istället. Vad det gäller kvalitéten på fibern så räcker standardvarianten E-glas alldeles utmärkt, är brädan däremot i kolfiber så bör också lagningen vara det och vanlig Standard eller HS-kvalitét är mer än tillräckligt.

    En väv är “sizad” för ett visst harts (polye, epoxi, vinyle) och det är rätt viktigt att få en väv med rätt sizing. Gå till en båtaffär och köp väv istället, de har har bra kvalité och kan köpas på löpmeter. De säljer också bra epoxi för fiberlaminat.

    De viktigaste för att få ett starkt laminat är att undvika att bygga kanter eller ha ett ojämnt underlag för väven. Om det spricker upp igen så är det garanterat längs en kant eller ojämnhet. Slipa till kanterna mot lagningen så att det är en lång avfasning, se också till att underlaget (sandwichcore:n) är jämn och uppbyggd igen. Är det lite som behöver tas bort kan core:n fyllas upp med vanlig Plastic Padding (bild 1).

    Se till att ALDRIG använda mer resin än nödvändigt, blanda inte mer än att det maximalt blir en vätning på 50%. Om mer behövs för att till exempel “fylla ut” är underarbetat inte tillräckligt. Det optimala är att ha så lite resin som möjligt för att få fibrerna så nära varann det går, det bästa är att använda vacuumgjutning eller Prepreg. Prepreg med Epoxi går att göra enkelt för hand och brukar kallas “polsk prepreg”: Väg hur många gram fiber du har klippt till och blanda till lika mycket resin (helst mindre, ca 40% resin och 60% fiber är bra). Lägg ut en plastfolie på en bänk, lägg på fibern och häll ut resinet, lägg på en ny plastfolie och smeta ut epoxin med en gummiraka (DEN går att köpa på Biltema wink.gif ). Sen är det bara att lägga på fiberduken lagningsområdet, nu med jämnt fördelad epoxi.
    Kolfiber är svårare att arbeta med då den är styvare och inte visar när den är mättad som glasfibern gör, med kol är prepreg nästan en måste.

    För att få väven att ligga still och undvika luftbubblor går det att göra en fuskvariant av vakuumapplicering som fungerar strålande på små ytor. När fibern väl ligger på plats, lägg på en plastfolie ovanpå och spänn tejp över åt alla håll för att pressa fibern på plats (bild 2).

    MEN, en varningens finger för Epoxi som folk och fä dräller runt sig. Epoxi är extremt allergiframkallande och det kan räcka med hudkontakt EN GÅNG för att aldrig mer kunna hålla på med det – inte ens med skyddskläder. Bara för att det är luktfritt och bekvämt att arbeta med, slarva inte med handskar och långärmat! Kraven vid yrkesarbete med Epoxi är minst två lager handskar medans rekommendationen till och med är tre lager.
    Använd Epoxi, men gör det med försiktighet

    http://www.prevent.se

    –S

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 11:29

    bild 2.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 13:45

    Tack för alla tipsen. Tyvärr kvarstår en fråga och det var lite det jag undrade från början. Någon som vet var i Halmstad man kan köpa denna glasfiber duk för epoxi. Idag var jag runt i fyra affärer runt hela stan men alla har i slutändan bara plastic paddings

  • _alexander

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 13:54

    vet inte riktigt skillnaden mellan det ni diskuterar men jag skaffade iaf liknande på claes ohlsson och det funkade utmärkt!

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 14:02

    http://www.halmstad-nautic.se kanske? De har Byggplasts och Watskis sortiment så…
    Eller http://www.kattegatt-marin.se?

    –S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 14:56

    OK tack för hjälpen. Ringde och pratade med båtbyggaren på kattegatt marina. Han sa att det inte spelar någon roll vilken glasfiber duk man använder. Alla fungerar för både epoxi och poliester. Så då är det bara att limma och slipa på….

  • e_axel

    Medlem
    30 juni, 2005 vid 19:58

    I “småbåtshamnen” vid dogge, västra stranden finns en liten skeppshandel. Jag har varit där och köpt monofilmstejp och sånt…dom har säkert glasfiber och massa annat bra att ha saker..

    E_Axel

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 08:45

    Svar till:


    Han sa att det inte spelar någon roll vilken glasfiber duk man använder. Alla fungerar för både epoxi och poliester.

    [/ QUOTE ]

    Ja, då vet du var du INTE ska lämna båten på lagning i alla fall. laugh.gif

    –S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:19

    Vad heter q-cells på svenska?
    Och var köper jag det?

    Ska laga en vågsurfbräda (polyester).

    /Lars

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 11:34

    Köp en vanlig “filler”, alla tillverkare (NM, Hempel, DuPont…) har flera olika typer av mikroballonger och välj den som ger lättast spackel. Kostar typ en hundring för en liten burk.

    Å andra sidan, är det polyester i brädan kan du lika gärna köpa Plastic Padding Marine Filler. Mycket billigare, samma resultat.

    –S

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Glasfiber duk, Halmstad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.