• Goya Banzai

    Publicerad av jonteasu på 29 november, 2011 vid 21:36

    Många som kör Banzai här på Maui. Var grymt sugen på att testa det. Fick chansen nu i helgen.

    Saxat från min blogg:
    Vi var och lånade lite segel av Goya i torsdags. Jag var främst sugen på att testa Banzai. Vi lånade Banzai 4.3, 4.6, Eclipse 5.0 och Guru 4.7.

    Lördagen bjöd Kuau på onshore förhållanden. Jag körde 4.6 Banzai och Filip 5.0 Eclipse. Vi brukar plana ungefär samtidigt när han kör sina Goya wave 3D och jag kör Simmer Icon.

    I början var det inte så mycket vind. Men det verkade som vi började plana lika tidigt, om inte jag kanske till och med planade lite tidigare med Banzai seglet. Seglet kändes väldigt lätt i handen, fick ett bra första intryck.

    Sedan kom det in lite oväder och det började blåsa mera. Blev överrigad och seglet kändes väldigt ostabilt. Körde 0cm uthal i början, testade att läga på 2cm uthal. Blev lite mindre drag, men det blev mycket hårdar ryck i seglet. Körde för övrigt Goya 400 botten, 370 topp och bommen i nedre uthalsringen enligt Franciscos rekommendation.

    Bytte sedan segel med Filip, till Eclipse 5.0. Det kändes väldigt tungt! Dock stabilt och man kunde få upp en jävla fart med det. Men trivdes bättre med Banzai 4.6 som faktiskt planade lika tidigt.

    Söndagen drog vi till västkusten som bjöd på mycket off-shore och gubbhöga cleana vågor. Extremt byigt! På grund av att det var så mycket off-shore. Körde Banzai 4.3. Samma intryck som igår när det börjar bli mycket drag blir det väldigt ostabilt, men på vågen var det mycket skönare än mina 2012 Icon.

    Måndagen var det 3-4 metersvågor på Kuau som gällde. Riggade 4.3 banzai, borde riggat 4.6. Blev en jäkla massa guppande och svårt att ta sig ut. Men seglet är ju i alla fall grymt att guppa med. Väldigt lätt och smidigt att guppa runt med. Sedan på vägen in var det bara att hitta en våg(rullade in hela tiden) falla av och pumpa lite lätt. Mycket lättare att rida med dåligt drag i seglet om man jämför med Icon som jag kör i vanliga fall.

    Sammanfattningsvis så är jag lite små kär i Banzai, men vet inte om de är så klockrena hemma i Sverige. Har inte heller testat så många andra segel och bara kört på Icon de senaste 2 åren. Här kommer en liten video från måndagen.

    [ame]http://youtu.be/I3QPMsCVDps[/ame]

    jonteasu svarade 12 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • doc

    Medlem
    29 november, 2011 vid 22:23

    Kul läsning. Jag upplever också nedre ringen som instabil i överriggade förhållanden. Jag föredrar övre läget och aningen mer nedhal istället. Man har iofs massor av kraft i seglet, men draget är framåt och seglet stabilt som bara det. Underriggat är det markant mycket mer drag i övre läget. Lite bättre höjdtagning också. Sammantaget: Nedre ringen när det är bra vinkel, för mjuk o go känsla, men rigga i så fall ner istället för att köra överriggad. Övre läget i onshore/cross-on och när du vill plana tidigt. 4.3 tycker jag är magisk. Jag går igång lika tidigt med 4.3 som andra powerwavesegel på 4.7 men det känns mycket lättare i handen. Grymt!

    Ovanstående gäller för 80+ kilo. Jag tror upplevelsen är en annan om man väger under 70, eftersom man håller samma storlek i lägre vindar och därmed inte deformerar seglet lika mycket i nedre uthalsringen.

    Och jodå, det är ett klockrent Sverigesegel. Det är som allra bäst när det är ojämna förhållanden, med punkahål mellan fronterna/byarna. Jag kör 4.9 som störstasegel. Funkar fint. Registret är lika stort som ett “standard”-segel, men med ett större register uppåt, istället för neråt. Man kan alltså låta bli att rigga upp en stund, men i gengäld är det smart att rigga ner tidigare.

  • jonteasu

    Medlem
    30 november, 2011 vid 02:20

    Jag väger 77kg, tror jag. Drog nedhalet efter pilen i seglet som säger hur mycket det ska släppa. Skulle gärna testat det mer och även testa runt lite mer inställningar. Men är helt klart imponerad, och ganska sugen på dom. Känns som det är framtiden i segel, att göra de väldigt lätta.

    Lite annorlunda storlekar på Banzai också. Kör 3.7-4.2-4.7-5.3 Icon nu. Vad väljer man för att ersätta det?
    3.6-3.9-4.3-4.9?

  • lars_k

    Medlem
    30 november, 2011 vid 07:11

    Intressant segel Banzai! Jämförde ni med Guru också? Jag kör Guru idag, funkar grymt stabilt överriggade, dock antar jag att Banzai är bättre som guppasegel med mer buk och mer topplik att pumpa med i lättvinden. Guru är inget under i bottendrag men sjukt neutralt på vågen… Måste testa ett Banzai snart!

  • jonteasu

    Medlem
    30 november, 2011 vid 07:35

    Jag testade aldrig Guru. Filip gjorde dock…

  • jesper-b

    Medlem
    30 november, 2011 vid 08:04

    Kul med Mauirapport och film – fasen vad sugen man blir! Hur länge är ni kvar?

    Kul också med att Goya äntligen släppt ett 4-lattat segel, och att ni gillar det. Låter väldigt likt HSM Bolt som ju är inne på sitt tredje år nu. Också otroligt lätt i handen grymt bottendrag men inte lika enkelt att få till i hård byig vind. Dock tror jag man kan komma rätt långt med att lära sig rigga det optimalt. Mina Bolt känndes rätt svajiga första gången på vattnet, men sedan hittade jag rätt i trimmingen och det blir förvånandsvärt stabitl även i hådare vindar. Gäller säkert Goyas 4-lattade också.

    Dock: Hur man än designar ett 4-lattat segel så blir det mindre stabilt än ett bra 5-lattat, men ojojoj vad skönt det är med den där lätta vikten och mysiga bottendraget.

    Nu finns det ju ett 5-lattigt segel som har samma bottendrag, är lika lätt eller till och med lättare, och håller formen även i de tyngsta byarna. Det bästa av båda världarna. Passa på och dra förbi Jeff och gänget nere vid Kanaha och be om en provsegla ett Hotsailsmaui Firelight!

    Som sagt hur länge är ni kvar? Vore kul med en fet Kuau-dag tillsammans!

    /JB

  • filiplomma

    Medlem
    30 november, 2011 vid 08:15

    Jag testade alla tre modellerna.

    Guru: Kändes till en början lite trögt att få upp i planing. Efter att vinden ökat hade jag väldigt bra tryck men kände mig aldrig överriggad. Lätt hanterligt på vågen om man jämför med mina goya w3d.

    Banzai: Planar tidigt och väldigt lätt hanterligt, tyckte de var grymma första gången jag testade. Andra gången var det extremt byigt, då kändes de väldigt ostabila.

    Eclipse: Lätt att pumpa igång och bra drag. Inte lika lätt hanterligt som de två föregående men ändå stor skillnad jämfört med mina w3d.

  • filiplomma

    Medlem
    30 november, 2011 vid 08:22

    Vi åker hem den 18 december.

  • jonteasu

    Medlem
    30 november, 2011 vid 08:33

    Som sagt flyger vi hem “redan” den 18 december. Känns som det är alldelles för snart. När ska du hit Jesper?

    Jo Firelight verkar helt klart vara ett intressant segel. Får väl svänga förbi Kanaha snart. Dock är det minsta seglet 4.5? Kostar lite mer också…

  • jesper-b

    Medlem
    30 november, 2011 vid 09:23
    jonteasu;676458 wrote:
    Som sagt flyger vi hem “redan” den 18 december. Känns som det är alldelles för snart. När ska du hit Jesper?

    Jo Firelight verkar helt klart vara ett intressant segel. Får väl svänga förbi Kanaha snart. Dock är det minsta seglet 4.5? Kostar lite mer också…

    Asch då missar jag er med 3 dagar. Men ni har ju å andra sidan över 3 veckor kvar – bara fånga dagarna fullt ut!! Och se för fasen till att provsegla FL omgående, man blir sååå lat och bekväm på den där ön och skjuter ofta på allt tills det är för sent – sen ångrar man sig efteråt.

    Firelight (världens lättaste 5-lattade vågsegel) finns numera i storlekarna: 3.4; 3.7; 4.0; 4.3; 4.5; 4.7; 5.0; 5.3; 5.5; 5.7; 6.0, dessutom nu med en lättviktsvariant på Hots superhållbara maststrumpa. Tyvärr kostar lite mer än övriga HSM-segel och många andra märken…

    Känner att jag inte kan skriva mer om det seglet här, blir lite FÖR mycket reklam. Hör av er till mig om ni vill veta mer!

    Rip it up!

    /JB

  • fraddanr

    Medlem
    30 november, 2011 vid 11:11

    Kör naish boxer 12orna och måste säga att jag trivs med dom som sverigesegel. Väldigt stabila jämfört med andra 4-lattade segel, lätt och jäkligt direkt feedback. Jag tycker 4 lattade segel funkar bra i sverige också, om man nu gillar känslan i dom. Tror inte man ska haka upp sig så mycket på “passar kanske bra på maui men inte i sverige”, det viktigaste är att man gillar känslan och blir glad när man seglar 😛

  • sinker

    Medlem
    30 november, 2011 vid 15:18

    Jag kommer från Icon och har en Banzai-linje med ett Guru i botten. Era första intryck stämmer väl överens med mina första intryck här på västkusten. Jag kan klara mig med 4.6 som största (hade 5.0 Icon som störst) och jag har fått en helt annan vågridning. Clew-first mot vågen är mycket lättare och jag tar mig ur svåra situationer på vågen lättare för att seglet väger mindre och är mer neutralt.

    Jag tyckte också att Banzaien kunde var ostabil de första två gångerna men jag har lärt mig rigga det med en hel del nedhal och 3-4 cm uthal som gör hela skillnaden för att buken ska stabiliseras. Först trodde jag att ostabiliteten hängde ihop med nedre uthalet men så är det inte. Bomhöjd, tampposition, mm är rätt annorlunda om man kommer från Icon och har man väl fått det intrimmat så upplever jag inte seglet det minsta ostabilt.

    Jämfört med Bolt 2011 så hade jag (som är liten och svag) problem med att Bolts tryckcentrum ligger för högt och för långt bak. Jag hade även svårt att ta bra höjd men det är nog en vanesak.

    Gurun känns som helt rätt val som minsta-segel. När det är dags för minsta seglet så prioriteras inte guppa-segling eller lätt vikt. Då är det kontroll och hållbarhet som gäller och där är Guru svårt att slå. Det enda som jag saknar då är det gigantiska fönstret som Banzai har, man vill ju kunna se vågen tydligt även när det nuke:ar…

    /sinker
    P.S Jag lånar gärna ut ett Banzai för provsegling om nån vill prova.

  • dude

    Medlem
    30 november, 2011 vid 18:09

    På samma tema har vi Norths nya fyrlattade segel, vad det nu heter. Det har jag också hört bra om.

    För min del skulle jag gärna prova runt. Men jag känner mig tvingad att stanna vid ett märke, i och med masterna inte kan användas i olika segel. Även om jag nu skulle vilja testa de segel som passar de master jag har så känner jag mest att jag bara inte orkar för min kreativa energi tyngs av alla parametrar som ska stämma men som ändå inte stämmer då till och med en segelmakares egna master ibland sägs inte vara optimala. För de som känner mig är jag helt klart en maximizer och har därför fastnat för iPhonen. Finns det någon “iPhone” på vindsurfingmarknaden? Det skulle väl vara kite då. Men det är mer en iPad tycker jag.

  • doc

    Medlem
    30 november, 2011 vid 18:20

    Firelight må vara det lättaste av de stora loftens serietillverkade segel, men inte lika lätt som 5 Oceans. Rätt ska va rätt. Jag har ett 4-lattat 4.6 som väger 2.6 kg och det 5-lattade i light-version är lättare än det 4-lattade.

    Min Banzaiserie är annars 3.6-4.3-4.9. Ganska minimalistisk alltså. Lagom stora hopp. Och bättre onshoresegel har jag svårt att tänka mig, just pga stabiliteten clew-first som Sinker nämnde. Jag skulle bara ha dom tills min serie 5oceans (semicustom) är klar nästa år men jag kommer nog att ha svårt att släppa. F.ö. väldigt annorlunda mot mina Vandal Riot. 4-lattat betyder bara att det är 4 lattor, säger ganska lite om kraft och känsla.

  • alexasu

    Medlem
    30 november, 2011 vid 19:03

    Jag tycker också det är problematiskt att alla 4-lattade segel klumpas ihop till en grupp. Också säger många segelmakare att de “passar för de moderna multifin-brädorna”… som om ett femlattad inte skulle göra det?
    Läste mini-test från boardseeker och fick lite vatten på min kvarn vad gällde mina funderingar om att det kanske inte ä optimalt för någon som mig som väger 90 kg och gillar bra drag. Hade aldrig vågat köpa fyrlattat utan att testa först, men hade egentligen gärna sett mig själv motbevisad!

  • jonteasu

    Medlem
    30 november, 2011 vid 19:41
    Jesper B;676460 wrote:
    Asch då missar jag er med 3 dagar. Men ni har ju å andra sidan över 3 veckor kvar – bara fånga dagarna fullt ut!! Och se för fasen till att provsegla FL omgående, man blir sååå lat och bekväm på den där ön och skjuter ofta på allt tills det är för sent – sen ångrar man sig efteråt.

    Firelight (världens lättaste 5-lattade vågsegel) finns numera i storlekarna: 3.4; 3.7; 4.0; 4.3; 4.5; 4.7; 5.0; 5.3; 5.5; 5.7; 6.0, dessutom nu med en lättviktsvariant på Hots superhållbara maststrumpa. Tyvärr kostar lite mer än övriga HSM-segel och många andra märken…

    Känner att jag inte kan skriva mer om det seglet här, blir lite FÖR mycket reklam. Hör av er till mig om ni vill veta mer!

    Rip it up!

    /JB

    Ingen vind nu och sen så ska vi till Honolulu i helgen. Ska se till och testa nästa vecka. Det är ju väldigt kul att testa nya segel!

    Vill gärna testa Blacktip också innan jag åker hem. Har en schysst deal hos Surfers, så det hade underlättat om de blev favoriten. Fast jag tror på idéen med väldigt lätta segel.

    Hmm… Min Icon linje åker kanske på försäljning när man kommer hem. Någon som är sugen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.