Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya Freewave 95

  • Goya Freewave 95

    Publicerad av donpedro på 7 januari, 2007 vid 20:06

    Tjenare, undrar lite hur den är, framförallt i vågor. Ser ut att ha en väldigt bred bak, men de kanske går att svänga med den ändå. Alla ni som kört den kan väl skriva lite hur den är. Vågegenskaper, tidigplaning, freestyleegenskaper, lagom segel, vilka fenor mm

    Tack på förhand

    surfen svarade 17 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • surfen

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 20:47

    @donpedro 358057 wrote:

    Tjenare, undrar lite hur den är, framförallt i vågor. Ser ut att ha en väldigt bred bak, men de kanske går att svänga med den ändå. Alla ni som kört den kan väl skriva lite hur den är. Vågegenskaper, tidigplaning, freestyleegenskaper, lagom segel, vilka fenor mm

    Tack på förhand

    Är ingen vågryttare men gillar Goya FW95, baken eller OFO är 38cm och det är i mitt tycke en rätt normal häck på brädan. Har den som lättvindsbräda för Mälaren och ostkusten, planar upp som ett skott med ett 6,2m² segel, som jag kör som största segel till den för tillfället, kommer att gå upp en halv kvadrat till sommaren på den eller lite till(7,1m↨). Den är riktigt skön under fötterna när man trycker till på kanterna i gippen eller på vågen, den stannar inte upp och fastnar, lätt hoppad och lätt att kontrollera när det blåser bra. Fullfarts gipparna sitter heltight på den. Har kört den i vindar upp till 14m/s inga problem. Fenor har jag provat är lite olika Freeride/move fenor från 28cm till 32cm, själv så gillar jag MFC Liquid fenorna planar upp snabbt och tar bra höjd med dom.
    Stropparna som sitter på original är smala och höga(MFC) så man inte åker ur dom av misstag= helsköna.
    Nu är jag partisk,,,men brädan gillar jag. Faktiskt mer än FW85an som jag har som en mera hårdvindsbräda för friåkning.

    Väger 77kg och 186cm i strumplästen, och surfar så fort det blåser 6m/s eller mer.
    Har du vägarna förbi Uppsala nu på måndag-tisdag kan du prova den om du vill, ska visst bli blåst lovar dom?
    Aaaa ser nu att det blir en bit att åka Visby-U-a.

  • judo-freddan

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 21:00
    donpedro;358057 wrote:
    Tjenare, undrar lite hur den är, framförallt i vågor. Ser ut att ha en väldigt bred bak, men de kanske går att svänga med den ändå. Alla ni som kört den kan väl skriva lite hur den är. Vågegenskaper, tidigplaning, freestyleegenskaper, lagom segel, vilka fenor mm

    Tack på förhand

    Jag är riktigt nöjd med min. Brädan känns ju inte stor på något vis, ändå planar den upp riktigt tidigt. Men det bästa av allt är farten. Den är riktigt snabb och vilken skillnad det gör i lite halvmarginella förhållanden. Summering: Gräääjt succäääss!! 😉

  • ola_p

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 21:15

    Det tar emot att sälja 85an jag har… Fungerade klart över förväntan i vågorna, så länge man inte skall vrida runt den i rutten onshore, då är det bättre att rida backside å hoppa. Fast är det så kasst så finns det nästan ingen bräda som gör att man vill rida ändå.

    FW 85an har jag kört i vågor upp till dryg gubbe utan problem, även om det ju märks att brädan är rätt stor för mig som lättviktare.

    Brädan är på det hela taget ruggigt grym (nog det bästa jag seglat någonsin). 5.7 var problemfritt som störstasegel å jag hade nog kunnat köra 6.2 också…

  • surfen

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 21:46

    @Ola_P 358081 wrote:

    Brädan är på det hela taget ruggigt grym (nog det bästa jag seglat någonsin). 5.7 var problemfritt som störstasegel å jag hade nog kunnat köra 6.2 också…

    Jag kör min FW85 med 6,2m² inga som helst problem.

  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 11:39

    I tyska Surfs test 2006 av sådana här brädor är det två som de anser står ut när det gäller förmåga till framfotssvängar och vågsegling:

    – Goya FW95
    – Fanatic FW98

    Vi hann testa en Goya lite snabbt på Irland, och bedömningen var att den verkade ha klart bra potential för vågor.

    Min Fanatic FW98 tycker jag är mycket bra i vågor, över förväntan. Särskilt med en riktig vågfena i boxen.

  • endy

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 12:11

    Nu vet jag inte vilken årsmod du tänkte på, här har jag skrivit lite om 05:an
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36174&page=2&highlight=goya+freewave
    06:an testade jag aldrig, men nya ersättaren one 85 har körts lite, tyvärr pga min brutna hand men jag kan ge dig lite utlåttanden om du är intresserad.

  • donpedro

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 15:13

    Tack för all info. Är 05 och 06 liknande i shape?

  • endy

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 16:09

    Ja skulle tro att de är rätt lika i shape och känsla då måtten är snarlika mellan 05/06,
    I år är det en helt ny shape som jag tycker riktigt bra om.
    Läs mer http://goyasails.com/boards/one.php

  • surfmeister

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 18:56

    Kan bara stämma in på dr Masse. Fanatic FW98 är helt grym i vågor, får använda mycket bakfot för x-on men helt fantastisk för en sån “stor” bräda. Rekommenderar den starkt! Om Goya 95 är lik FW98 är den riktigt najs…..

  • surfen

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 22:24

    @donpedro 358198 wrote:

    Tack för all info. Är 05 och 06 liknande i shape?

    Det är bara grafiken som dom ändrat på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya Freewave 95

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.