Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya one 95L vs RRD FSW 100L

  • Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    Publicerad av perkele på 27 februari, 2008 vid 19:01

    Går och funderar på en av dessa två brädor, alltså Goya One 95L och RRD Freestyle Wave 100L och skulle vilja få era tankar kring dem, har ni kört med dem och väger kring 100pannor är jag tacksam för kommentarer.
    Tack

    T

    perkele svarade 16 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 19:15

    Min erfarenhet av ONE brädorna rör främst 77 och har testat 85:an en gång. 77:an älskar jag och jag gillar konceptet freestylewave. Jag tog den lilla eftersom jag bara väger 80 kg. 85:an var dock mycket skön och jag kände direkt att den var bättre så fort vinden droppat lite. Inte så oväntat kanske. 95:an är säkert ett bra val det med tanke på din vikt. RRD kan jag inte uttala mig om då jag aldrig kört på den.

  • rrd

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 19:38

    RRD FSW är en otroligt bra bräda som blivit lite mer våg 2008. FSW är RRDs mest hyllade koncept som funnits i många år med lite justeringar. Många toppbetyg i tester.

    Det är viktigt att välja rätt storlek och inte för stor bräda i denna klass.

    Jag har själv seglat FSW 85 mycket som största bräda med 5,0 – 6,0 och jag väger 73 kg.

  • per_m

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 19:56

    GOYA!!!
    Köpte själv en 95:a på inrådan av Gurra! Och kan bara säga sjukt nöjd fick köra den i två meters på torö första gången och den var grym trodde den skulle kännas enorm men icke då!!!

    Tack gurra, ses på västkusten snart, ska på intervjuer den 10:e (peppar peppar…)
    //P

  • gurra1978

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 20:03
    Per_M;447832 wrote:
    GOYA!!!
    Köpte själv en 95:a på inrådan av Gurra! Och kan bara säga sjukt nöjd fick köra den i två meters på torö första gången och den var grym trodde den skulle kännas enorm men icke då!!!

    Tack gurra, ses på västkusten snart, ska på intervjuer den 10:e (peppar peppar…)
    //P

    Aha, kul att du gillar den. Lycka till på intervjun så syns vi på vattnet sen.

  • mr-big

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 21:13

    Tjena Perkele!

    Är ägare av en One 95L bräda.
    Har kört med den hela förra året och är supernöjd med brädan. Brädan är helt klart mer vågorienterad än freestyleorienterad. Inte lika snabbplanande som goyas förra, men det är oxå det enda som skulle vara lite negativt.
    Positiva egenskaperna hos one 95L är att den svänger på en 5 -öring. Vågar nog säga att den e nog en av de snabbaste brädorna i freestylewave serien.
    Ligger stadigt i vattnet, riktigt stabil.
    Bra balanserad i hoppen
    Sen får man ju inte glömma vikten 6,3 kg!

    Hoppas det hjälpte lite.

    Själv väger jag 97 kg.

    Ska ut o köra i helgen i halmstad, så om du är i närheten får du gärna testa den.
    mob: 0706- 227801
    Christian

  • maui

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 13:37

    Kör Goya One 95 2008, väger 104 kg. Rekommenderas! 🙂

  • hjn

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 15:29

    Många som kör ”en bräda för vågdagar” konceptet seglar väl på en volym ganska nära sin egen vikt. Det innebär en bräda på knappt 95 liter för min del. Upplever då att dessa brädor är mer gjorda för medelviktiga (70-80kg) i lätt vind än för tunga i optimal vindstyrka som ibland är byig.
    Mao behöver man en volym som bär en när det blir punka, men inte är för stor eller bred när det är optimal vindstyrka. 59cm känns OK, men 60 då blir det mentalt jobbigt.:) Det var bättre för några år sedan på den punkten. Känns som jag missade en RRD waveone -02:a på 92liter och 56cm bred.

    Vad säger ni andra över 90 kg, har jag fel eller håller ni med?

    Om ”Ja” så ser det ut som custom är det enda alternativet, för banta går ju inte trots att vissa tycker så. 😉

  • surfen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 15:36

    har ägt och kört dom i massor av timmar Goya FW85-95. En helt makalös bräda passar överallt både på plattvatten och vågor, nu skilljer det lite mellan FW och One brädorna, One är lite mera wave orienterad än den tidigare Goyan.
    Det som var lustigt när jag körde Goya FW brädorna, var att den stora FW95 kändes mera som en vågis, lätt att hoppa med fint skär i kanterna näst intill omöjlig att få spinouter. Medans den lilla FW85 var mera nervös i vattnet och sköt fram som en projektil, ingen nackdel för mig som gillar snabba brädor i både chopp och vågor.
    Väger 80 och hade FW95 som största bräda och 85an som hårdvindsbräda.
    Mycket sköna brädor var det i alla fall….Som planar väldigt tidigt för sin storlek.
    //surfen

  • dude

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 15:43

    HJN, visst stämmer det att man vill ha en volym nära sin egen vikt, men sen vilken typ av bräda du väljer – lättplanad eller svängig och med mycket kontroll i är ju upp till dig. Jag skulle vilja påstå att det finns hela spektrat även för er tungviktare idag. Här spekulerar ni ju alla på freestylewavebrädor, vilka är just för tidig planing och även om de är väldigt svängiga och med bra kontroll i i dagens brädor så är ju en vågis det som ger det ultimata när det gäller bett i svängarna och med mycket kontroll. Visst finns det vågisar med mer eller mindre kontroll i idag, vilket man ser specifikt för var bräda i tester man kan läsa, men som en riktig tungviktare lär su ändå kunna hitta en med riktigt bra kontroll i.

    …kör hårt och inte för mycket snack nu 🙂

  • mr-big

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 19:28

    kanske ska kolla på goya custom 90L 08. 56,5 cm bred.
    Bara att acceptera, väger man mycket får man bada lite oftare än mellanviktarnet.

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 09:47

    dude!
    ” HJN, visst stämmer det att man vill ha en volym nära sin egen vikt, men sen vilken typ av bräda du väljer – lättplanad eller svängig och med mycket kontroll i är ju upp till dig.”

    Det du beskriver låter ju som ett drömsenario. 🙂
    Jag vill snarare påstå motsatsen. Om vikt och volym skall motsvaras så har vi tungviktare inte mycket till valmöjligheter förutom FW och stubbies och de är alla väldigt breda i förhållande till volymen.

    Men min inställning att 60-62 cm bred bräda inte kan leverera kontroll i gubbhögt kanske är fel och i så fall finns det ju massor av alternativ därute bland alla FW eller stubbiesar 🙂

    Goya custom 90l 56.5 låter som en bekräftelse på mina farhågor dock. 😉

  • oscar

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 09:53

    @HJN 448983 wrote:

    dude!
    ” HJN, visst stämmer det att man vill ha en volym nära sin egen vikt, men sen vilken typ av bräda du väljer – lättplanad eller svängig och med mycket kontroll i är ju upp till dig.”

    Det du beskriver låter ju som ett drömsenario. 🙂
    Jag vill snarare påstå motsatsen. Om vikt och volym skall motsvaras så har vi tungviktare inte mycket till valmöjligheter förutom FW och stubbies och de är alla väldigt breda i förhållande till volymen.

    Men min inställning att 60-62 cm bred bräda inte kan leverera kontroll i gubbhögt kanske är fel och i så fall finns det ju massor av alternativ därute bland alla FW eller stubbiesar 🙂

    Goya custom 90l 56.5 låter som en bekräftelse på mina farhågor dock. 😉

    Det är ju det som är problemet, tillverkarna har inte tyngre seglare i tankarna utan bygger för folk mellan 75 och 85 kg. De stora vågisar som finns är ofta tänkt som lättvindsalternativ och inte 4.2 för 95 kg.

    Goyan är het!!

  • _frippe_

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 10:31

    Angående RRD fsw så är jag supernöjd med min 109 liters. Använder den som största bräda här hemma i Sthlm, då mest plattvatten, men fick även testa den i vågor och sideshore på Gotland i höstas och jag blev imponerad hur bra den funkade där trots sin storlek. Jag väger 85 kg så det är ju en stor bräda för mig, men med 5.7 funkade den även i vågor.

    Den andra frågan, bra vågbräda om man väger ca 90 kg. Jag har också varit i det dilemmat, vägde ca 90-92 för några år sedan. Jag hade först en Naish 8.6 på 90 liter och den funkade OK med de större seglena men blev alldeles för snabb och orolig med de mindre, även fast den “bara” är 56,5 bred. Köpte en F2 Guerilla 86 (stubbie) för två år sedan och jag blev lite förvånad när den faktiskt tog de mindre seglena bättre än min Naish, trots att F2’n är 59 bred. Även nu, med 85 kg innanför våtdräkten, så tycker jag att den funkar perfekt för mig med 4.0-5.7. Kanske lite kompromiss med 4.0, men skulle jag välja en vågbräda igen så väljer jag samma.

    Mina val är baserade på att jag bor i Sthlm och vill ha en bräda som funkar med 6.8 och plattvatten, samt att jag vill ha en (enda) vågbräda att ta med på resor. Bodde jag på västkusten skulle jag kanske ha en mindre fsw och en mindre vågbräda istället.

  • bananen

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 11:40

    Har haft min RRD FSW 94 i två år och är supernöjd med den. Funkar fint i på både plattvatten (är dock inte mycket till freestyler 😉 och för Bump ‘n Jump. Grym att hoppa med, lätt svängd. Känns som en stor vågbräda, så den är nog mer åt W än FS. Lätt, min väger 6.4 utan stroppar, men aningen skör nos (eller så är den inte dimensionera för framåtloopsträning ;-), har lagat den 3-4 ggr.

    Planar tidigt, jag har skippat 6.0 och har 5.3 som största och kommer undan på sommaren ändå. Väger iofs inte 100, men typ 83 kg. I kombo med en mindre vågis (har en 78 liters) så pluckar man det mesta.

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 12:27

    Oscar!
    Håller med. Fasiken rena mobbingen ju.

    Frippe!
    Har en RRD FSW 109 som funkar kanon ner till 5.5, men sen blir den snabbt lite av en ladugårdsdörr med sina 64cm tex i Lejet när de normlaviktiga kör 75-85 liter.

    bananen!
    Skulle jag komma ner i 83 kg som man vägde en gång så vore man ju snart en superstar bland vågorna 😉 Alltså 83kg då var man ju lätt som en plätt. Upplevelsen av Kroppsvikten ökar med kvadraten på den faktiska i Kg. 😀 Släng på er två 5 litersdunkar med vatten och ut så får ni se. Min gamla goa Naish 8”5 trycker man ner på botten med ena benet känns det som.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya one 95L vs RRD FSW 100L

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.