Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya one 95L vs RRD FSW 100L

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 12:56

    @Oscar 448984 wrote:

    Det är ju det som är problemet, tillverkarna har inte tyngre seglare i tankarna utan bygger för folk mellan 75 och 85 kg. De stora vågisar som finns är ofta tänkt som lättvindsalternativ och inte 4.2 för 95 kg.
    QUOTE]

    Är det inte tvärtom? Stora vågisar är byggda för tunga seglare. Kolla klassiska vågisar på 85-90 liter. Tailen (OFO) ligger på minst 35 cm. Vilken lättviktare vill egentligen ha en sån som lättvindsbräda? För att inte tala om stora “stubbys” som är ännu fetare i häcken och ännu värre att bända runt och få stabila skär med. Jag är glad att jag som lättviktare fick tag i en 85 liters på OFO 32.5 cm. Lös som fasen, grymt skär men gott om volym att guppa ut på. Men då är det ju iofs en custom byggd för en lättviktare också…den shapen lär man aldrig se i produktion.

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 mars, 2008 vid 13:12

    Är det inte tvärtom? Stora vågisar är byggda för tunga seglare. Kolla klassiska vågisar på 85-90 liter. Tailen (OFO) ligger på minst 35 cm. Vilken lättviktare vill egentligen ha en sån som lättvindsbräda? För att inte tala om stora “stubbys” som är ännu fetare i häcken och ännu värre att bända runt och få stabila skär med. Jag är glad att jag som lättviktare fick tag i en 85 liters på OFO 32.5 cm. Lös som fasen och grymt skär. Men då är det ju iofs en custom byggd för en lättviktare också…den shapen lär man aldrig se i produktion.

    Nämen! Det är ingen som vill dagens brädor alltså 😀

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:16

    Ahh!
    Det var jag som var lustig där ovan.

    Måste ändå säga att du komplicerar min världsbild än mer Lars.

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:24

    @Oregistrerad 449024 wrote:

    Nämen! Det är ingen som vill dagens brädor alltså 😀

    Jo! Följer man standardrådet: köp volym=vikt så blir det väldigt bra. Det är mot denna standard produktionsbrädor shapas. Men väger man 70 kg och vill ha en lättvindsvågis på 90 liter så lär man bli besviken.
    Min åsikt alltså… 😉

  • bananen

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:41
    HJN;449014 wrote:
    bananen!
    Skulle jag komma ner i 83 kg som man vägde en gång så vore man ju snart en superstar bland vågorna 😉 Alltså 83kg då var man ju lätt som en plätt.

    Fasen åxå, då finns det ju ingen ursäkt för mig för att vara kass på vågen. 😀
    Hela vintern har jag önskat att jag vägde 100 pannor. Nu när det blåser 20+ stup i kvarten kastas man ju runt som en liten vante.

    Vikt = kanttryck = respekt! 😀 😀 😀

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:54

    @Lars_K 449031 wrote:

    Jo! Följer man standardrådet: köp volym=vikt så blir det väldigt bra. Det är mot denna standard produktionsbrädor shapas. Men väger man 70 kg och vill ha en lättvindsvågis på 90 liter så lär man bli besviken.
    Min åsikt alltså… 😉

    Mao så en som väger 93kg upplever inte maxbredden (ca. 62cm) som något negativt på en stubbie på 90-95 liter vid 4,2 – 5,0 väder, medans däremot en på 70kg och 5,7- 6,3 vindar vill ha en smalare bräda.?

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:02

    Goyan, mig veterligen, är ganska vågorienterad.

    Jag har kört RRD FSW i rätt fina vågor på Guincho, och då funkade i alla fall FSW 95 fin-fint. Men på RRD bör man byta till en riktig vågfena.

    En bräda inom RRD som jag tror kan vara en intressant jämförelse med Goya One 95 är faktiskt RRD WaveCult 90. Goya One 95 är 60.5 bred, RRD WC 90 är 62. Jag valde WC90 för att få en mer vågorienterad 90-liters planka, och det har jag verkligen fått. Oväntat bra på plattavatten är den, en fin bonus.

    Håller för övrigt med om det där resonemanget att väldigt många brädor är utvecklade för 70-80 kilos personer.

  • oscar

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:06

    Jag håller inte med dig Lars. Kolla de flesta våglinjer. Så fort en bräda hamnar på 90 liter så ska som smälla till med en jäkla bredd. Detta tyder enligt mig på att dom är gjorda för att få fart i slöa vågor och lite vind. De flesta vågisar i dag runt 90 liter är 62 cm breda. Jag skulle vilja se en max bredd på 58/59 för att kunna segla dessa med 4.2.

    Mest extrem är väl mistral wave RD som går från 86L/57 cm till 96L/64 bred. Starboard Evo 80/58.5 mot evo 90/62cm. Varför denna plötsliga ökning på 3.5 cm??

    Jag ska hålla liv i min wave cult 90 -06 som “bara” är 60 bred så länge som möjligt. Vet inte varför jag skulle vilja ha ytterligare 2 cm bredd på den…seglar ju 6.2 utan problem.

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:16

    En 90 liters vågbräda har en jäkla bredd för att en tung seglare ska kunna plana tidigt och hålla farten på vågen. Bredden är sen ingen direkt nackdel på vågen eftersom benstyrkan finns att trycka till skäret.
    Det enda en lättviktare vill ha i lättvind är mer volym att lättare ta sej ut genom vågorna med. Men för gött skär ska inte brädan vara för bred eller ha för feta kanter.
    Men jag kan kanske köpa att vågisar inte byggs för seglare över 90 kg. Men de håller väl ändå bara på med speed eller? Hehe… 🙂

  • oscar

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:48

    Du kan ju tänka dig vilka bakåtar man kan göra i 38 knop 🙂

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:52

    dr Masse!
    Har sett RRD FSW 90 och 95 som ett gångbart alternativ, så det du säger låter bra.

    Oscar!
    Kunde inte ha sagt det bättre själv.

    Lars_K!
    Ärligt talat så tror jag att det är just därför som de håller på med speed där man kan ligga i vattenstartsposition tills vindstyrkan är rätt och inte behöver stå upp för ett bryt på en bräda som på bråkdelar av en sekund har sjukit till botten. 😀

    För att babbla lite till innan hemgång. Jag är ute efter detta med primary- och secondary float.

    Först och främst en bräda som bär en stillastående (primary float). Här kan man i princip stå på vilken form som helst för det är volymen som bär inte formen.
    De flesta behöver tid på sig tex efter en missad gipp och vindhål. Är det då grunt och en brytande våg kommer så kan man inte stå där med fenan nertryckt i botten.

    Sedan kommer brädans shape (secondary float) in mer som en faktor hur lättplanad den är när det väl börjar röra på sig. Men ingen bräda planar utan vind hur bred den än är, något som tillverkarna inte bryr sig om utan designar mer efter en jämn men svag vind och att den då skall vara snabb upp i planing.
    Det är ju inget fel på det, men står brädan på botten eller man har vatten upp till midjan så har inte den där optimala rockern och bredden särskilt positiv inverkan. 😉

    När man sen, som tungviktare, planar med dessa i relativt höga vindstyrkor (13-15m/s) så är de studsiga för oss med eftersom bredden på en bräda i planingsfart inte behöver vara större för en tyngre seglare i samma utsträckning som volymen. Alltså det finns inget linjärt samband där. Ja ni vet vattnets tröghet kontra det undanträngand föremålets fart.

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:54

    Japp. Våg-speed brädor kommer vara nästa trend. Och man kommer att tävla i höjdhopp. När kommer första WSP-brädan? =)

  • lars_k

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 15:01

    @HJN 449055 wrote:

    När man sen, som tungviktare, planar med dessa i relativt höga vindstyrkor (13-15m/s) så är de studsiga för oss med eftersom bredden på en bräda i planingsfart inte behöver vara större för en tyngre seglare i samma utsträckning som volymen. Alltså det finns inget linjärt samband där. Ja ni vet vattnets tröghet kontra det undanträngand föremålets fart.

    Ja, så även en tungviktare åker på att ha 2 st vågisar för att täcka in alla förhållanden. Precis som vi lättviktare gör. Väger du 90 kg är det väl bara att komplettera din 90-litare med en 75-80 litare. Så täcker du in även 4.0-dagen med full kontroll.

  • perkele

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 22:39

    Har några ytterst bra alternativ att välja på och så dök denna 109:a upp:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16801/limit/recent

    Riskerar väll att den är borta med att annonsera den här men jag är nyfiken på vad ni tror om den för mig, västkusten, 100 pannor.

    T

  • oscar

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 07:10

    Har själv en 109a och den är superskön. Planar tidigt, gippar på räls, skuttar runt i freestyletrick, rätt snabb. En superbräda enligt mig.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya one 95L vs RRD FSW 100L

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.