Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya one 95L vs RRD FSW 100L

  • per_m

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 08:43

    Hade tidigare en 109 rrd fsw men kan inte med gott samvete kalla den vågorienterad snarare en hyfsad freeride bräda…
    tydligen så ska de mindre stl vara roligare säger de på surfers, men som sagt slog till på en GOYA 95 och är grymt nöjd kommer inte behöva större någonsin (85kg) trots det grym i vågorna, bara kompletera med en 75:a ren vågis

    /P

  • perkele

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 08:47

    @Oscar 449580 wrote:

    Har själv en 109a och den är superskön. Planar tidigt, gippar på räls, skuttar runt i freestyletrick, rätt snabb. En superbräda enligt mig.

    Hur är den i vågor?
    Vågar man fråga din vikt?
    Hur mycket vind kan du köra den i? Segelstorlek tänker jag mest.
    (jag tror jag skulle kunna köra den till 4.7, kan det stämma?)

    Tack för alla era svar.

    T

  • hjn

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 09:24

    Även jag har en sådan 109 som största bräda och känner för övrigt säljaren på den där annonsen, men jag kan för mitt liv inte fatta varför man vill byta 🙂 Alltså helnöjd med min. Kör ibland 7.5 och race 38 fena i brisförhållanden och den går som tåget. Har dock modifierat så de bakre stropparna kommer längre ut mot kanten, men nog om det i den här tråden.
    I Apelviken har den funkat bra med 5.0 och 24 fena och givetvis enkelstropp, men det var väl inte en optimal dag utan blev mer av bumpandjump. Provade med min Naish 85 liter från början men hade inte en möjlighet att komma ut och trodde jag var underriggad och iofs en eller ett par var ute med 5.7. In snabbt och för att tok-prova med 109:an som visade sig fixa detta rätt OK och då väger jag ca 93-94kg.
    Men i Läjjjet och 5.0 har den inte funkat lika bra. Känns mer som en ladugårdsdörr där, men det är väl inte så konstigt heller med 109 liter och 64 cm.
    I Rågelund så har den visat sig mest optimal och då som en mjukare variant av freeride (hemsk ord, hatar det faktiskt :)) med imponerande speed, komfort och grymma hopp.
    På negativa kontot att den är lite tung i nosen, men då jämför jag iofs med Naishen på 85liter.

    Totalt sett har jag väl inte köpt den som en vågbräda utan mer en ”fixar vad som helst på ett acceptabelt sätt bräda” 🙂

    Excocet har den här som ett intressant alternativ:
    http://www.exocet-original.com/products/xwave.asp

    Annonsören är från Norrala. Hmmm. Då är det nog inte du AO.

  • oscar

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 10:02

    Väger 90. Har inte testat den i vågor men lär ju funka bättre än en freestyle. Kör min med 5.3 och 6.2.

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 10:10

    Å här kommer en småfarlig kommentar.. men jag skriver ändå…

    OM skicket på brädan verkligen är “bra” (inga skador annat än småblessyrer) så tycker jag att 4 000 är ett nice pris. Såpass att jag själv grunnade på att köpa den… men söker snarare kol/kevlar för lite lägre vikt… och har valt en annan planka häromdagen…

    Ja, ja, skall INTE kommentera priser på begprylar, men nu är det gjort. Häpp!

  • hjn

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 10:17

    Ja! Vad tänkte jag på? Jag köpte den istället för freestyle för att just få en lättplanad som tål skvalp och tom vågor, om än inte alltför brytande. Som sådan är den klockren.
    En övrig kommentar på denna vita modell är att den inte kändes mycket tyngre än den röda (röd =109l). På det kommenterades att så också var fallet. Faktiskt mindre än specen sa. 🙂

  • rrd

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 12:17

    Boards test RRD FSW 85 ltd 2008 i nov/dec 2007:

    “Several sailors picked it out as a favourite gybing board, finding it very easy to keep out of trouble in swell and chop ang particulary easy to keep speed upon. We were impressed with it´s application for waveriding,…”

    “We currently rate it as the most manouverable/wave compatible of the true fast-tails but it´s now getting close to the boundaries where fast-tails becomes fast waveboard.”

  • endy

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 15:42

    Boards test Goya One 85 2008 i nov/dec 2007:

    “If you want your freestyle/wave board to be fully wave capable then the Goya comes to it’s own”
    “It is much faster, easier to sail and more allround in performance than most proper stubby waveboards of around this size”

    Bara för att jämna ut 😉

  • perkele

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 20:52

    Tack för alla era svar.
    Finanserna styrde så jag chansar på 109:an.
    Lättare att sälja in det på frugan också.

    Tack igen allihop.

    T

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goya one 95L vs RRD FSW 100L

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.