Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goyas segel och brädor?

  • lars_k

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 21:26
    Mag;583866 wrote:
    Aspirerar du på att bli sponsrad eller? 😀

    Nä, vafan ska jag med det till? Köpa nya prylar varje år helt i onödan? Och bara kunna välja ett märke. Nä du. Haha!

    Finns det nån mer som faktiskt seglat Goya-prylar som kan skriva lite om vad de tycker, innan HOT-repparna pladdrar sönder tråden???

    Tex nån som kört 2010orna och hur de är jfrt med 2009. Här kommer lite bilder på Eclipse (ersätter W3D?) och Guru, båda med vinnar-konceptet “stretch-control”:

  • el_duderino

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 21:36
    Lars_K;583900 wrote:
    Finns det nån mer som faktiskt seglat Goya-prylar som kan skriva lite om vad de tycker, innan HOT-repparna pladdrar sönder tråden???

    Tex nån som kört 2010orna och hur de är jfrt med 2009. Här kommer lite bilder på Eclipse (ersätter W3D?) och Guru, båda med vinnar-konceptet “stretch-control”:

    Jag skrev tidigare i tråden, har som sagt kört relativt många årsmodeller av Goya, men blir avfärdad rätt snabbt som att ha kass planingsteknik och inte veta vad jag snackar om (om man läser mellan raderna). Men faktum kvarstår, jag är ute och seglar varje dag det blåser, har varit så senaste 10 åren, och jag gillar fortfarande inte Guru utan är mer en W3D snubbe som gillar drag. Hade jag kört på Hawaii med DtL segling kanske jag svarat annorlunda men här i Sverige där vinkeln på vinden oftast inte är mer än 10-talet grader från dead on så är det skönt med tryck i grejerna. Jag vidhåller att Guru är för lättare seglare, har ju faktiskt testat båda! Min planingsteknik är faktiskt rätt grym dessutom 😉

  • jesper_b

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 21:48
    Lars_K;583821 wrote:
    Nähädu Jesper, just styvheten diagonalt i seglet är avgörande för stabiliteten i buken. Sen vill man ha ett flexigt akterlik ovanför/bakom denna linje.
    Men är man importör för ett konkurrerande märke ligger det väl nära till hands att raljera över andra märkens lösningar.
    Och mäta stretch. Klart som fan man kan göra det. Man kan mäta det mesta faktiskt om man klurar lite på det.

    Jag skulle kanske ha hållit käft då eftersom jag nu uppfattas av dig att raljera över Goya. Jag tyckte dock jag hade lite kunskap i ämnet och vill sprida denna. OBS: Jag har absolut INTE i avsikt att raljera över något märke, och absolut inte Goya. Jag bara skriver vad jag vet nämligen att Deffin (eller hur nu Jason stavar sitt efternamn) så sent som i våras berättade att han är skitnöjd med sitt platta vågsegel och det sedan många år och att han inte var nöjd med sitt 2009 bukiga vågsegel och att han själv kände att han måste göra om det rejält men inte visste i vilken riktning han skulle gå. Om sen du vill börja snacka molekyler eller annat superrelevant för att motivera Zimmers grafiska profil så gör det, självklart finns det ett helt paket mafö-snack som den som vill gå på gärna får gå på för mig. Jag vill dock återigen betona att jag aldrig påstått att Goya skulle vara dåliga segel, enbart berättat att seglens designer är (fan vad tjatigt) skitnöjd med sitt platta och inte lika nöjd med sitt bukiga segel.

    Och yes. SOs olika material på höjden gav det en speciell känsla, och yes Bolts flamma är enbart en grafisk grej (i superstrikt mening påverkar självklart varenda litet styng och teapbit känslan i ett segel). Raljera är ett starkt uttryck för att jag försöker så neutralt jag nu kan berätta lite om vad jag vet om Goyabrädor och Goyasegel. Kan väl lägga till att jag aldrig seglat eller hållit i ett. Jag skulle fråga Poppo om det, men inte här på konfen utan lite mer i förtroende på stranden, han har ju också ett finger i honungsburken om man nu får uttrycka sig så..

    Kan väl lägga till att Hotsailsmaui i år kommer sätta försäljningsrekord sedan jag började ta hem dem för nio år sedan och att det absolut inte behövs något raljerande av andra fabrikat för att det ska ske. Tvärt om tycker jag att flertalet segelfabrikat har fina prylar idag. Visst kan ett märke ibland införa något som sedan visar sig inte riktigt hålla i kvalitet, men överlag är prylarna därute riktigt bra. Vi snackar nyanser och riktig high-end nu.

    Mäta, mafö-snack, tester – visst kan det väl ge nån slags information, men, jag säger som jag alltid har sagt: Prova grejerna själv, segla, känn, fundera, segla, känn. Snacka med folk du litar på i synnerhet de som inte är löjligt märkeslojala utan motsvarande kunskap eller kompetens. Sen går du på känsla – kan aldrig bli fel!

    Tagga ner nu, vore synd om det inte gick att berätta det lilla man tror sig veta här utan att bli anklagad för en massa skit.

    /JB

  • doc

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 21:49

    Smaken är som baken. Det bästa jag gjort var att byta från bukiga och stela Crossover till platta och mjuka Manic. Det näst bästa jag gjort var att byta till twinfins. Nu ska jag bara bli en lite bättre vågseglare också så är saken biff. Trist att inte kunna skylla på prylarna längre…

  • lars_k

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 21:50

    Jag tror du helt enkelt är en W3D-snubbe El-Dude. Du vill ha känslan av drag och stabilitet i riggen. Jag är den andra typen, Guru-snubben. Jag kan ta att jag får fladdra lite med riggen för att hitta draget på väg ut, men får igen det i handling på vågen in.
    Sen handlar det om spotval också och vad man hittar för vågor. Jag har faktiskt fått sideshore eller faktiskt lite side-off senaste 5-6 gångerna jag seglat. Så Sverige kan leverera bra vinkel faktiskt, kolla bara bilderna från Österlen senast. I bra vinkel är ett segel som känns neutralt på vågen helt grymt. Då är Guru ett bra val.
    Så det är en kombination av förhållanden och tycke/smak som avgör vad man gillar för segel. Att snacka om att man är mer eller mindre mogen i sin utveckling när man går från power- till sideshoresegel är orättvist tycker jag.

  • jesper_b

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 22:02
    El_Duderino;583903 wrote:
    Jag skrev tidigare i tråden, har som sagt kört relativt många årsmodeller av Goya, men blir avfärdad rätt snabbt som att ha kass planingsteknik och inte veta vad jag snackar om (om man läser mellan raderna). Men faktum kvarstår, jag är ute och seglar varje dag det blåser, har varit så senaste 10 åren, och jag gillar fortfarande inte Guru utan är mer en W3D snubbe som gillar drag. Hade jag kört på Hawaii med DtL segling kanske jag svarat annorlunda men här i Sverige där vinkeln på vinden oftast inte är mer än 10-talet grader från dead on så är det skönt med tryck i grejerna. Jag vidhåller att Guru är för lättare seglare, har ju faktiskt testat båda! Min planingsteknik är faktiskt rätt grym dessutom 😉

    Nej för faan, jag har ingen aning om din planingseknik, den kan vara den bästa tänkbara, däremot så är det så att samma egenskaper som ger ett segel mer automatiskt drag (bl a djup buk och hög riggspänning) även gör seglet svårhanterligt i bland annat vågridningen. Självklart ingen helt endimmensionell 100% relation, men trots allt lite av en trade off. En trade off som segelmarkarna jobbar hårt på att komma runt. Du ska absolut gå på dina egna erfarenheter. 10% från dead on – vart fasen väljer du att segla?

    Samtidigt måste jag stå fast vid att många många många har upplevt hur de gradvis lärt sig plana tidigt med allt planare och mer lätthanterliga segel och då även utvecklat sin vågseglingsteknik i raketfart. Det kan man ta som ett välmenande råd om man vill, eller skita i det och gå en helt annan väg. Vill dock inte avfärda någons erfarenheter som fel – vi är alla olika och har rätt till olika ståndpunkter.

    Fasen vad missförstådd man blev nu rå. Tydligen känsligt att vara distributör för ett märke och snacka om ett annat, även om det inte är menat negativt, synd.

    Jag kan väl lägga till att mitt första inlägg handlade om Goyasegel inget annat. Nu kanske jag får ta och starta en annan tråd i ställer “Hotsekten förtalar” eller “Pastor Jeppes fula attacker” eller nåt, då kanske vi kan prata mer generellt och mindre affektivt?

    Fred på vår jord, fred vill vi ha!

    /JB

  • el_duderino

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 22:13

    Jag är med på allas argument och tycker det är en rolig diskussion! Men en sista grej från min sida, ett platt segel är ju “platt” och ett segel med drag har mer profil. Ska man gå in på det strömingsmässiga så går det inte att undkomma att ett segel med lite mer profil har mer “lyftkraft” och därmed borde ge dig en tidigare planing oavsett teknik. Man kan ju tänka att istället för att köra ett W3D 4.0 kan man dra på ett Guru 4.7 t.ex… Men det är ju min åsikt!

    Sen det där med 10% eller grader (°) så skrev jag 10-talet för jag menade inte 10° utan 10-20-30 grader (45° blir då side on).. därav “talet”… lite luddigt av mig kanske!

  • jesper_b

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 22:16
    J.S.;583898 wrote:
    Hola Jesper!

    Hur tung är den “genomsnittlige” windsurfaren i sverige och vad tycker du är “tung”!

    Vore intressant att höra från en expert!

    Må gott/// J.S.

    Ingen aning, kanske Lars K har mätt vikt på oss och har nån slags statistik (skojade bara Lars, bli inte sur nu)?

    Men säg att allt mellan 70 och 85 är rätt vanliga vikter, närmar man 90 pannor är man ju lite tyngre… En anna grej är ju hur stark man är. Är man 90 kg muskler kan man nog hantera styvare segel än om man är 90 kg deg.

    Det finns en rätt känd dialog av Platon som handlar om att 3 är mycket, i vart fall i förhållande till 1, men det är samtidigt lite i förhållande till 6…

    Men vad fasen har detta med Goya att göra? Jo han är lång, smal och senig. Diffin å andra sidan lite mer satt, dock absolut inte tung eller kanske i förhållande till Goyas längd.. nä nu virrar jag bort mig. /JB

  • jesper_b

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 22:36
    El_Duderino;583914 wrote:
    Jag är med på allas argument och tycker det är en rolig diskussion! Men en sista grej från min sida, ett platt segel är ju “platt” och ett segel med drag har mer profil. Ska man gå in på det strömingsmässiga så går det inte att undkomma att ett segel med lite mer profil har mer “lyftkraft” och därmed borde ge dig en tidigare planing oavsett teknik. Man kan ju tänka att istället för att köra ett W3D 4.0 kan man dra på ett Guru 4.7 t.ex… Men det är ju min åsikt!

    Sen det där med 10% eller grader (°) så skrev jag 10-talet för jag menade inte 10° utan 10-20-30 grader (45° blir då side on).. därav “talet”… lite luddigt av mig kanske!

    Fasen jag kan visst inte ge mig. Ett sista inlägg i denna tråd från min sida. Sen får jag nog ta en konfen time out, både för min egen och alla er andras skull. Whatever:

    Det är inte enbart djupet på buken som ger tidig planing utan hur det rör sig i alla dimensioner när vind, bräda och framför allt vindsurfaren rör på seglet. Har man en bra pumpteknik kan man generera en massa kraft. Då är det så att med ett för styvt (och stort) segel kan det vara svårare att få till effektiv pumpning. Pumpning har med hela utrustningen att göra hur man trycker på fenan, railen, rör rumpan, kroppen och även armarna. Två exempel.

    Ex formula
    I formula är de som är bäst på att plana i lättvind sällan de som har störst eller styvast segel – tvärtom finns det chockerande exempel på hur fullvuxna karlar kan plana omkring på mindre än genomsnittlig storlek. Dessutom har man aldrig seglet fullt tillbukat när man pumpar upp planing. Tvärt om planar man ut det lite just när man ska pumpa upp brädan i planing, väl planande kan man sedan släppa ut lite för att kunna mata höjd på kryssen med tryck (eller släpper ut en bra bit för att slöra djupt). Jag är rätt kass på djupa slörar i formula och måste kompensera det med större segel. Det blir dock otroligt svårt för mig att pumpa upp i planing och genom att köra in en mjukare mast får jag ett softare segel som jag klarar att pumpa.

    Ex Superfreak (sorry för att det inte är ett Goya)
    Ett extremt mjukt segel som ska riggas ganska platt och som många upplever sakna bottendrag. Dock visar det sig att flertalet lite duktigare seglare som kör på det ett par gånger upptäcker att det är grymt enkelt att pumpa upp i planing. Det är helt enkelt lätt att vispa upp och generera kraft med – dynamiskt. Väl i planing saknar det dock lita av just det där som till exempel styva formulasegel eller lite mindre extremt men samma princip, styva bukiga vågsegel har. Det jag kallar “automatdrag”.

    Summa kardemumma: Platta och mjuka segel kan vara enklare att generera drag med, givet en aktiv dynamisk seglingsstil. Fixar man den har man sedan ett mer lätthanterligt segel i t ex vågridning. Fasen Poppo (Goyaseglare) är en av de som senaste åren rippat Torö fetast. Han väger visserligen max 50 kg (nu skojar jag igen, men han är ju ingen satt grabb direkt), han seglar platt segel och ofta störst bräda. OK, Torö är rätt unikt med ofta extremt lätt vind i förhållande till vågorna, men ändå.

    Fortsätt gärna ni andra men nu måste jag ta en rejäl time-out från konfen, jag har liksom förvirrat in mig lite för mycket här senaste dygnet.

    Ses på vattnet eller kanske här – om ett tag!

    /JB

  • j-s

    Medlem
    16 oktober, 2009 vid 23:10

    Ah! Missförstånd JB.

    Jag menade inte tungvricknings expert! 😉

    Tänkte mer på din gedigna erfarenhet och det kund underlag du har.
    Typ av segel som går bäst i sverige och typ av seglare som föredrar vad
    vore intressant att veta, bara som jämförelse alltså!

    Kanske i en annan tråd dock!

    Jag kommer säkert att kasa över på Hot inom en snar framtid, men
    måste ju prova mig fram till det!

    MVH/// J.S.

  • lars_k

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 08:40

    Här kommer en läcker video med Team Goya som kör Guru 2010. Grymma seglare och segel! 🙂

    [ame=”http://vimeo.com/6562230″]Gang Green Goya on Vimeo[/ame]

  • snaffe

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 08:57
    El_Duderino;583903 wrote:
    Jag skrev tidigare i tråden, har som sagt kört relativt många årsmodeller av Goya, men blir avfärdad rätt snabbt som att ha kass planingsteknik och inte veta vad jag snackar om (om man läser mellan raderna). Men faktum kvarstår, jag är ute och seglar varje dag det blåser, har varit så senaste 10 åren, och jag gillar fortfarande inte Guru utan är mer en W3D snubbe som gillar drag. Hade jag kört på Hawaii med DtL segling kanske jag svarat annorlunda men här i Sverige där vinkeln på vinden oftast inte är mer än 10-talet grader från dead on så är det skönt med tryck i grejerna. Jag vidhåller att Guru är för lättare seglare, har ju faktiskt testat båda! Min planingsteknik är faktiskt rätt grym dessutom 😉

    Ja, kör man med 4,7 som största så har man nog rätt bra planingsteknink:)

  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 12:20

    Wow, vilken forum-action det var här då.

    När det gäller planing kontra segelstyle:

    El_Duderino;583914 wrote:
    Jag är med på allas argument och tycker det är en rolig diskussion! Men en sista grej från min sida, ett platt segel är ju “platt” och ett segel med drag har mer profil. Ska man gå in på det strömingsmässiga så går det inte att undkomma att ett segel med lite mer profil har mer “lyftkraft” och därmed borde ge dig en tidigare planing oavsett teknik. …

    …så håller jag med Jesper. För att nyansera det hela lite så kan man gå tillbaka till den av Jeppe förmedlade åsikten från Diffin at det är svårt att veta i vilken riktning man skall utveckla powervågseglen. Ett faktum är att många segel som klumpas ihop som “power” i själva verket är extremt olika. Lite förenklat kan man säga att en del har mycket buk och sedan rätt lite twist. De får mycket drag och en rätt tung känsla och är obönhörligen de som drar en passiv seglare upp i planing effektivast. Så för den typen av segel kan man säga att du har rätt Duderino. Men andra powersegel har rätt mycket twist och är gjorda för att kunna hantera mycket seglarpower utan att “vika sig”. Ett sådant segel blir rätt dåligt när det gäller att komma upp i planing även om det har mycket buk, både om man kör passivt eller mer aktivt. Man kan säga att den senare typen av segel kräver att man riggar dem rätt stort för att de skall funka – trots att de inom sitt vindregister sedan levererar rejält med power.

    Det hela är helt enkelt rätt mycket mer komplicerat än att bara studera hur djup buken är.

    Och som Jeppe säger, när vi snackar seglare med en aktiv teknik så blir det ännu svårare. När jag seglar i riktigt lätta vindar på Maui trimmar jag ofta mina segel förhållandevis plant, men med förhålladevis tight akterlik (i alla fall de modeller som klarar ett sådant trim och fortfarande förblir sköna på vågen). Det ger helt enkelt bäst pumpbarhet (för att komma på vågor och så) och också ett bättre “glid” när man precis planar (och här får man vara försiktig eftersom för tight akterlik kan skada “glidet”). Är det lite mer svenska byiga onshoreförhållanden kanske jag istället riggar rätt platt, men med mer tvist men tar en storlek större för att få ett segel som håller farten bättre och får ett större vindregister. Är det lite stabilare och kanske lite mer sidvind kan det hända att jag kör lite bukigare, mindre storlek men fortfarande med en del twist. Etc etc. trimmöjligheterna är oändliga. Om man sedan till den rena prestandan lägger till att olika seglare gillar (och accepterar) olika typ av feedback från seglet blir det ännu mer komplext. Eb del gillar när seglet nästan inte känns i händerna medan andra tycker det blir svårseglat. En del kan acceptera att seglet drar tungt i händerna medan andra hatar det. Precis som med brädor tror jag det är en bra ide att testa lite olika typer av vågsegel och då också ge segel i fråga en ärlig chans dvs lära sig trimma dem, trsta med olika brädstorlekar mm. Då kan mna så småningom verkligen hitta det man gillar.

    Eller så kör man bara på och skiter i nyanserna. Jag kör varje säsong minst 4 av Hots (väldigt olika) vågsegel. I praktiken seglar jag nog lika bra med allihop. Med en positiv grundinställning lär man sig utnyttja det som är bra med varje segel och kan “jobba runt” det som kanske inte passar en stil 100%. Men, men det blir ju inte lika mycket intressant att konfa om om man tänker så.

  • el_duderino

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 18:41

    Bara så ni vet, ingen läser era långa svar utan nöjer sig med mina korta och lättsmälta svar… Så man kan säga att jag äger denna tråden

  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 19:08

    Lättsmälta? Du kanske snarare menar färdigsmälta?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Goyas segel och brädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.