Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Grattis med seieren Jona,,

Taggad: 

  • Grattis med seieren Jona,,

    Publicerad av Oregistrerad på 10 juni, 2007 vid 17:06

    Dødsbra seila. Hører det gikk som bare det med tre strake og med “litt” distanse til seiler nr to og tre.Har måtte sanakke litt med Jimmy nå,og han fortalte at du tok rotta på de andre.
    Som jeg trodde, du kunne vinne med standard DRAKE finne.
    Kom inn på forumet og utdyp dine heat og seglingstaktik under de tre racene.
    GRATTIS Jona.

    Srf hilsen

    Anders

    Oregistrerad svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-1

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 09:11

    Ja Jona seglade i princip felfritt och gjorde väldigt bra starter. Det kombinerat med fart och höjd som var svår för de övriga att matcha gjorde honom till en överlägsen vinnare. Jona har alltid haft en fantastisk förmåga att plocka fram det bästa när det verkligen gäller och denna helg brillierade han lite extra, fantastisk uppvinsning, grattis Jona!

    Jesper Blomberg seglade också mycket bra, rundade kryssmärket först i sista racet villket säger en hel del. Ser han till att pricka laylines lite bättre och hitta någon extra knop på undanvinden kommer han att bli livsfarlig!

    Vinnare av första deltävlingen i SWT 2007, Jona Ljungström:

  • swe223

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 10:24

    Grattis Jona!
    Det var på tiden att du spikade en tävling 🙂

    //Nicke (som blev varavad av Jona för första gången på många år )

  • swe22

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 11:51

    Härligt Jona!

    //Conny

  • swe876

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 13:36

    Tack för gratulationerna!

    Efter så många år med andra, tredje, fjärde och femteplatser så var det på tiden att jag faktiskt vann en Svenska cupen regatta. Skönt!
    Nyheten spred sig fort till Norge förstår jag, du var inne och gratulerade redan innan jag kom hem. Kul!

    “Kom inn på forumet og utdyp dine heat og seglingstaktik under de tre racene.”
    Ni som känner mig vet att jag kan diskutera och dissekera ett race i det oändliga. Jag försöker fatta mig kort.
    I alla race blåste det 4-6m/s stadigt, inga stora vrid men det blåste olika mycket på banan vilket gjorde att segla mot mer vind var en viktig faktor. En annan rolig sak var att Jimmy Hellberg som var seglingsledare hade lagt en I-bana med åtta. En sån bana ger enormt mycket mer taktiska möjligheter än en traditionell I-bana där det viktigaste normalt är att segla ut till layline och slå/gippa. Jimmy hade också lagt en lång startlinje som gjorde det viktigt att starta i rätt ände på linjen.

    Race1.
    Som tur var hade jag undersökt linjen i god tid innan start och bestämt mig för att göra en babordsstart för att starta i rätt ände och komma ut på styrbordskanten där det var mer vind. När det var tre minuter kvar till start infann jag mig i kön på babordskanten tillsammans med Robert Åberg, Jesper Blomberg, Stefan Voxby och någon till. Vi komma alla iväg bra och fick fri vind fort efter lite trixande genom styrbordsfältet. Jag fick bland annat gå bakom Mattias Wallblom som gjorde en bra start. Att starta babord gjorde att vi kom ut på kanten med för tillfället mer vind och dessutom slapp dubbelslå på första kryssen. Jag slår på layline och tar ledningen före kryssmärket och håller den i mål med tajt segling på layline resten av seglingen, få misstag och fri vind gjorde att jag kune utöka ledningen något. Robert kom i mål som tvåa långt före resten.

    Race2.
    Ungefär samma historia som Race1 med skillnaden att det var babordskanten som hade mer vind den här gången. Jesper seglade bra och kom i mål som tvåa före Robert.

    Race3.
    Eftersom det nu blåste något mer på babordskanten bestämde jag mig för att göra en styrbordsstart uppe vid babordsmärket. Större delen av fältet hade sett ledningsseglarna göra babordsstarter två starter i rad så nu var det packat vid babordsmärket. Robert och jag startade Styrbord och jag tryckte ner hela fältet och gjorde en i stort sett perfekt start vid bojen. Fri och förhoppningsvis med mer vind än de andra gjorde att jag trodde jag skulle ta ledningen direkt igen. När jag kommer upp för babord mot kryssmärket ser jag dock att Jesper och Stefan har gått bra på styrbordskanten och jag rundar trea (tvåa säger Jimmy, jag kommer kanske ihåg fel). När länsen var avklarad så hade jag dock seglat om ledarna och kunde segla varv två i fri vind och med lätt bevakning av förföljarna.

    Förutom dessa tre race blev det två avbrutna race på grund av avtagande vind. Ett där jag låg tvåa efter Robert som här gjorde enormt imponerande laylineseglingar två kryssar i rad. Jag trodde han skulle få stickslå båda kryssarna men det slutade med att jag förseglade mig istället. En annan avbruten segling blåstes av efter en halv kryss där jag lyckats komma iväg ensamt planande från startlinjen.

    “Som jeg trodde, du kunne vinne med standard DRAKE finne.”
    Ja! 😀
    Standardfenan till årets Starboard är mycket bra i lättvind.

    “Jesper Blomberg seglade också mycket bra, rundade kryssmärket först i sista racet villket säger en hel del. Ser han till att pricka laylines lite bättre och hitta någon extra knop på undanvinden kommer han att bli livsfarlig!”
    Grattis till Jesper som på allvar slog sig in i tätgruppen i Svenska cupen!

    Tack till Onwater som håller mig med bra utrustning!
    Tack till Svenska Brädseglarförbundet som håller en bra cup!
    Tack till Jimmy som med hjälp av Niclas Carlsson arrangerade en bra regatta!
    Tack till JBSS som är Sveriges bästa vindsurfingklubb!
    Tack till deltagarna för sällskapet och det trevliga humöret!

    /Jona

  • swe876

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 13:38

    @SWE876 389595 wrote:

    Jag försöker fatta mig kort.

    Uops, det blev inte så kort. 😀
    /Jona

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 juni, 2007 vid 14:19

    Tack alla!
    Vill bara instämma i lovsången till alla arrangörer mm. En slutsats är att Fituna är riktigt bra formularacespot! Jämna vindar, platt vatten och denna helg finfin temperatur. Körde i shorts hela söndagen och det var riktigt riktigt skönt. Var på tok för varm i min sommardräkt under lördagens avbrutna race och funracet. Nu ska jag tighta till mina stroppar så jag kan segla formula barfota resten av sommaren!

    Vad gäller min 2a plats var det väl en hel del flax också. Fattar dock inte hur jag kunde lura mig om Robban som ju egentligen är helt överlägsen mig i formulasegling. Men jag har alltid gått som bäst i plattvatten och hyfsat jämna och lätta vindar.

    Taktiskt tänkte jag väldigt likt Jona, dvs försöket hela tiden kolla på vilken sida av banan som hade mest vind. Valde sida på startlinje mer efter detta än efter vilken ända som var fördel. Även jag gjorde en styrbordsstart (i andra racet) pga att jag ville över på babordssidan och att mer än halva fältet startade babord (efter att toppen i race 1 startat babord). Sista racet tyckte jag det såg ut att komma mer vind på styrbordsidan igen och återgick därför till babordstart. Tror det var rätt eftersom jag rundade upp etta trots att Jona som gick på andra sidan hade överlägsen speed.

    Att gå rätt var också helt avgörande på undanvinden. Trots att jag går urbota långsamt på undanvinden gjorde jag ett redigt klipp sista undanvinden genom att jippa runt i vindstråken i stället för att gå ut i lättare vindområden.

    Missa inte formulaseglingen på Baggen i morrn tisdag om du bor i Stockholmstrakten och självklart Svenska mästerskapen nästa helg i Karlstad – det kommer bli ett riktigt bra arrangemang. Det gäller även de som freerideseglar med lite större prylar. Ni har en egen klass. Nybörjare som gammal räv – ett välarrangerat SM är alltid rätt att ställa upp i!

    Jesper B

    (med nu drygt 10 timmar på vattnet!)

    Starboard/Owater teamrider

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Grattis med seieren Jona,,

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.