Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grundläggande frågor/hur kan jag utvecklas optimalt?

  • Grundläggande frågor/hur kan jag utvecklas optimalt?

    Publicerad av aspartam på 6 augusti, 2007 vid 17:52

    Nu när jag med hjälp av er från forumet lyckats med riggningen av mina nya grejer så kommer nästa problem jag behöver hjälp med: själva surfandet. Jag har kört en 3-4 gånger senaste veckan men känner att jag utvecklas väldigt långsamt och kan behöva lite grundläggande hjälp både när det gäller teknik och hur jag ska utnyttja vinden på rätt sätt. Jag kan hala upp seglet och köra fram och tillbaka utan större problem (lite svårigheter med att vända ibland, men inget stort problem).

    Min utrustning består en fanatic shark på 140 liter (modell -05), ett Neil Pryde wave-segel på 4,7 kvm (-06) och ett på 8 kvm (-06, kan inte märket på rak arm). Jag har nästan uteslutande kört på 4,7 kvm. Jag radar upp några specifika frågor nedan, och har någon fler tips utöver dessa så tar jag välkommet emot dem också. Alla frågor utgår från att jag kör med 4,7 kvm.

    Fråga ett: Vad är viktigt att lära sig som nybörjare för att utvecklas så fort som möjligt och i vilken ordning bör jag lära mig detta?

    Fråga två: Jag har problem med att jag glider mycket med vinden och har svårt för att gå upp i vinden utan att tappa all fart och stanna upp helt (har läst någonstans att uppemot 45° mot vinden bör gå att segla). Några tips för att bli bättre på att kryssa?

    Fråga tre: Jag har allmänt svårt för att få upp farten. Idag var jag ute i 5-7 m/s och det kändes som att jag bara flöt fram i promenad/jogging-fart hela tiden. Är detta en kombination av litet segel och lite vind, eller gör jag något fel och det borde kunna gå fortare?

    Fråga fyra: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna plana med min standardriggning? Om jag kör med 8 kvm istället?

    Fråga fem: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna vattenstarta (eller åtminstone träna vattenstarter) med de olika seglen?

    Fråga sex: Vad är optimal vind (eller vindintervall) för de olika seglen för någon som ligger på min nivå?

    Tips på bra sidor om grundläggande teknik mottages tacksamt, har surfat runt en del men inte hittat något riktigt bra än.

    playmate svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 18:29
    aspartam;403247 wrote:
    Nu när jag med hjälp av er från forumet lyckats med riggningen av mina nya grejer så kommer nästa problem jag behöver hjälp med: själva surfandet. Jag har kört en 3-4 gånger senaste veckan men känner att jag utvecklas väldigt långsamt och kan behöva lite grundläggande hjälp både när det gäller teknik och hur jag ska utnyttja vinden på rätt sätt. Jag kan hala upp seglet och köra fram och tillbaka utan större problem (lite svårigheter med att vända ibland, men inget stort problem).

    Min utrustning består en fanatic shark på 140 liter (modell -05), ett Neil Pryde wave-segel på 4,7 kvm (-06) och ett på 8 kvm (-06, kan inte märket på rak arm). Jag har nästan uteslutande kört på 4,7 kvm. Jag radar upp några specifika frågor nedan, och har någon fler tips utöver dessa så tar jag välkommet emot dem också. Alla frågor utgår från att jag kör med 4,7 kvm.

    Fråga ett: Vad är viktigt att lära sig som nybörjare för att utvecklas så fort som möjligt och i vilken ordning bör jag lära mig detta?

    Fråga två: Jag har problem med att jag glider mycket med vinden och har svårt för att gå upp i vinden utan att tappa all fart och stanna upp helt (har läst någonstans att uppemot 45° mot vinden bör gå att segla). Några tips för att bli bättre på att kryssa?

    Fråga tre: Jag har allmänt svårt för att få upp farten. Idag var jag ute i 5-7 m/s och det kändes som att jag bara flöt fram i promenad/jogging-fart hela tiden. Är detta en kombination av litet segel och lite vind, eller gör jag något fel och det borde kunna gå fortare?

    Fråga fyra: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna plana med min standardriggning? Om jag kör med 8 kvm istället?

    Fråga fem: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna vattenstarta (eller åtminstone träna vattenstarter) med de olika seglen?

    Fråga sex: Vad är optimal vind (eller vindintervall) för de olika seglen för någon som ligger på min nivå?

    Tips på bra sidor om grundläggande teknik mottages tacksamt, har surfat runt en del men inte hittat något riktigt bra än.

    Hej! Det finns en FAQ i huvudforumet: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=199387#poststop

    Sedan:

    1. Upphalning, hålla kursen, slå, slögippa (alltså icke-planande), kroka i hängselen, komma i fotstropparna (vid planing), fotstyra, gippa, hoppa…

    2. Först och främst: titta ditåt du vill åka. Då inställer sig förstås frågan vart du vill åka. Här gäller det helt enkelt att experimentera sig fram till vilken kryssvinkel som ger en vettig kompromiss mellan fart och höjdtagning. Ett sätt att minska avdriften på är att vinkla ner hälsidan på brädan lite mer än den andra sidan. Det fungerar lite som ett centerbord.

    3. Det låter som det du menar är att du helt enkelt inte planar utan bara “sloggar” som vi brukar kalla det. 4,7 är ganska litet i förhållande till 140L så för att börja plana med den kombon behöver du rätt mycket vind och 4,7 funkar nog inte så bra i planingsvind ihop med en 140L. I vindarna du verkar ha seglat i behöver du minst 8-kvadrataren för att plana. Testa det! I icke-planing (vilkat man också lär sig mycket av) har för litet segel dock ingen betydelse för höjdtagning, manövrering och annat.

    4. Se 3.

    5. Ungefär så mycket som det krävs för planing (medans du är nybörjare)

    6. 8an: 7-9m/s. Den andra kombon vet jag inte riktigt.

    Sedan kan jag allmänt nämna videos som ett bra tips. Finns några stycken b l a här: http://www.totalvid.com (där kan du tanka hem en version med sämre kvalitét och kolla på innan du köper.)

    En sida: http://www.the-daily-dose.com

    Lycka till!

  • carl-r

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 18:31

    @aspartam 403247 wrote:

    Fråga ett: Vad är viktigt att lära sig som nybörjare för att utvecklas så fort som möjligt och i vilken ordning bör jag lära mig detta?

    Tid på vattnet.
    @aspartam 403247 wrote:

    Fråga två: Jag har problem med att jag glider mycket med vinden och har svårt för att gå upp i vinden utan att tappa all fart och stanna upp helt (har läst någonstans att uppemot 45° mot vinden bör gå att segla). Några tips för att bli bättre på att kryssa?

    Gå inte upp så mycket mot vinden. Utan att plana är det jättesvårt att ta mycket höjd. Ska du ta nån höjd kanske du får kanta brädan som en snowboard för att inte driva i sidled
    @aspartam 403247 wrote:

    Fråga tre: Jag har allmänt svårt för att få upp farten. Idag var jag ute i 5-7 m/s och det kändes som att jag bara flöt fram i promenad/jogging-fart hela tiden. Är detta en kombination av litet segel och lite vind, eller gör jag något fel och det borde kunna gå fortare?

    För lite segel om du väger runt 80. Väger du hälften kanske det är ok och du helt enkelt behöver hänga ut mer och skota in mer.
    @aspartam 403247 wrote:

    Fråga fyra: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna plana med min standardriggning? Om jag kör med 8 kvm istället?

    A. 10 m/s minst, kanske 12?
    B. Runt 6 kanske.
    @aspartam 403247 wrote:

    Fråga fem: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna vattenstarta (eller åtminstone träna vattenstarter) med de olika seglen?

    Beror på hur långt ner på seglet du håller.
    8’an är nog svår att vattenstarta, du behöver kanske 8-10 för 4,7’an om du väger 80+.
    @aspartam 403247 wrote:

    Fråga sex: Vad är optimal vind (eller vindintervall) för de olika seglen för någon som ligger på min nivå?

    Så mycket så du tycker att det är kul.
    @aspartam 403247 wrote:

    Tips på bra sidor om grundläggande teknik mottages tacksamt, har surfat runt en del men inte hittat något riktigt bra än.

    Googla på Guy Cribb.

  • Knatte

    Gäst
    6 augusti, 2007 vid 18:40

    Du har redan fått många svar:
    Men ett 4.7 kvm funkar inte bra ihop på din bräda. Det funkar bara om du skall lära dig att dra rigg och öva upp balans mm. Vill du “segla din bräda och ta höjd mm.” så måste du skaffa en större rigg.
    Men en 8.0 kvm rigg är nästan för stor och tung för att lära sig med.
    Du har ett olyckligt val av segelstorlekar… 4.7 kvm kommer alltid vara för litet för din bräda och 8.0 kvm är lite stort för att lära sig på (tungt och lite osmidigt för en nybörjare)

    Så det optimala är att försöka skaffa ett segel omkring 6-6.5 kvm för att lära sig på. I annat fall så tycker jag att du skall enbart skall använda 8.0 kvm seglet.
    Då behöver du nog 6-8 m/s för att kunna surfa lite bättre och kunna känna på planingsfart och ta lite höjd mm.:tongue:

  • aspartam

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 22:09
    Knatte;403263 wrote:
    Du har ett olyckligt val av segelstorlekar… 4.7 kvm kommer alltid vara för litet för din bräda och 8.0 kvm är lite stort för att lära sig på (tungt och lite osmidigt för en nybörjare)

    Tough luck.. :frown:
    Men men, får väl försöka köra på 8:an då och kanske skaffa nåt runt 6,5 till nästa år. Tack för svaren dock, ska kolla länkarna!

  • carl-r

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 07:58

    Nog måste du kunna hitta en 6’a för en femhundring nånstans?
    Det kanske finns nåt gammalt klubbsegel i närheten av där du bor du kan låna när du seglar där?

  • memark

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:21

    http://www.guycribb.com kan jag varmt rekommendera. Gå in under Technique / Magazine articles.

  • rabbit

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 10:36
  • nlc

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 10:43

    Eller här

  • aspartam

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 18:08

    Har funderat på att tanka hem den (om piratsnack är förbjudet på forumet så ber jag om ursäkt) men vissa saker är värda att sponsra så det blir nog den hederliga versionen i andra länken istället! 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 augusti, 2007 vid 19:47

    Bästa rådet är att hitta ett par kamrater och utvecklas tillsammans, att bli frånseglad av kompisen är bästa motviationshöjaren för den egna utvecklingen. Allt blir dessutom mycket roligare!!!

  • karnan

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 19:45

    När man fått ordning på riggningen, så är nästa steg att veta vad man gör när man är under- respektive överriggad. Kanske har du redan hört detta med ett par tips för att får ordning på draget.

    Om vi tänker oss att du fått kläm på selen, att normalläge för bommen är i axelhöjd, och att mastfoten i samma normalläge sitter i mitten av skåran (eller om du har markeringar för olika segelstorlekar i enlighet med dessa), så kan du pröva följande…

    … om du är underriggad:

    1. höj bommen ca 2-3 cm (mer upprätt rigg ger mer drag).

    2. flytta bak mastfoten 2-3 cm (flyttar mastfotstrycket längre bak lyfter fören något).

    3. släpp någon cm på uthalet (mer buk = mer kraft).

    … om du är överriggad:

    1. sänk bommen ca 2-3 cm (lättare att hålla ner seglet).

    2. flytta fram mastfoten 2-3 cm (håller ner nosen och gör brädan mindre livlig).

    3. spänn uthalet någon cm (plattare segel ger mindre drag).

    Du kan förstås göra allt på en gång, men jag tror du ska prova en punkt åt gången. Du kan också experimentera med centimetrarna.

    Lycka till

    /Johan

  • playmate

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 05:25

    Tjenare!
    Du har fått många bra tips ser jag, men jag skulle varmt rekommendera en bok som heter Tricktionary. Där kan se på bilder och läsa om precis allt som gäller för att bli en bra vindsurfare, steg för steg. Där har du även en tabell på vilka manövrar du bör behärska innan du ger dig på nästa. Så det e bara och kolla tabellen läsa och titta på bilderna.
    Boken går nog att köpa via surfersparadise, annars får du googla.

    Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Grundläggande frågor/hur kan jag utvecklas optimalt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.