Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Grymt skön rulle från Flysurfer…

  • Grymt skön rulle från Flysurfer…

    Publicerad av cortex på 30 november, 2007 vid 15:25

    Vad sägs om lite kitemys från Mauritius? Ta en titt på Flysurfers senaste film i så fall. Det är en promo-video för Pulse2’an… dock är det mer en rulle med skön åkning och go känsla än en “klassisk” promo.

    Rullen finns i diverse olika upplösningar på:

    http://www.flysurfer.com/Gallery/v/videos/PULSE2/

    Eller om den är servern är chokad (vilket den varit de senaste 3 dygnen) så har jag speglat filerna här:

    http://www.salenskitecenter.se/media/Pulse2/

    En liten notis om den gigantiska bom som sitter på Pulse2 12-proton i filmen. På serialkitesen är bommen mer sansad och betydligt mindre. Bara så ni vet.

    Det syns rätt tydligt i wave-delen av filmen att Seb och Lennart är wakestyle-snubbar… He he. Erik F får styra upp vågdelen i nästa film. 😉

    /Kaj(Tech)

    P.S. Info + priser för Pulse2 finns på http://www.kajtech.nu

    cortex svarade 16 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • pjoter

    Medlem
    30 november, 2007 vid 20:47

    fint som snus.
    bra mycket bättre än vissa gamla fs filmer, dom lär sig tyskarna. 🙂
    fan va sugen man blev på att testa pulse 2.

  • cortex

    Medlem
    1 december, 2007 vid 19:57

    Jorå, jag är rätt sugen jag med. Ryktet säger att första laddningen skickas från Tyskland i mitten av veckan som kommer. 😀

    /Kaj(Tech)

  • bohm

    Medlem
    1 december, 2007 vid 21:06

    Alltså…… jag har aldrig testat en foil men jag har aldrig fattat grejen… Jag kan se nackdelarna, men vad är fördelarna jämfört med dagen tubkites (oavsett märke)?
    Går man in på peter lynn´s sida så inser man att han har fullt upp med att fixa “roliga drakar” istället för att tillverka bra kites!

    Min tanke är att flysurfer har anammat konseptet med foils, och oavsett om det finns bättre lösningar kommer de aldrig att överge sitt konsept… Jag menar det finns ju de märken som har både tube och foil i sin linje… har inte flysurfer sett någon fördel med tubekites??

  • cortex

    Medlem
    1 december, 2007 vid 21:38

    Nu var det väl iofs inte den gamla hederliga slagdängan “foil vs tub” som skulle dras igång i den här tråden. Så vi kan väl skippa det?

    Jag fattar inte varför man måste välja antingen eller? Många mixar ju glatt sin quiver med olika LEI-märken… däremot har vissa en inneboende skräck mot att mixa foil och LEI i sin quiver… speciellt i de södra delarna av landet. I Mälardalen och norrut är det inte helt ovanligt att mixa quivern däremot.

    Det som är den största fördelen med LEI’s, hands down, är att de är billigare att tillverka och dessutom har marknadsdominansen redan. Detta gör att ÅF’ar och importörer får större marginaler att röra sig med = fler väljer att sälja LEI’s = fler marknadsför LEI’s = fler kunder köper LEI’s och testar aldrig något annat = de rekommenderar LEI’s till sina vänner = fler köper LEI’s… osv… osv.

    FS har labbat med LEI’s också men övergett det av ett antal olika orsaker.

    Fördelarna med foils mot LEI’s är några stycken. Men jag tror inte att tillför så mycket om jag börjar lista dem eftersom det enda som kommer att övertyga dig är en testkörning av Pulse2’an. Dvs innan du själv har kört kiten och känt hur lik en hybrid-LEI (mot C-kitehållet) den är så kan jag skriva en hel roman här utan att du kommer att ta någon större notis om det. Eller hur? :smirk:

    Jag kör alla nya kites jag kan komma över varje år; det jag kommit fram till är att en kite kan kännas väligt lik eller olik en annan kite, oavsett vilken “baskonstruktion” den använder. Så bara för att det är en “tub” eller “foil” har ingenting att göra med om jag gillar kiten eller inte.
    Finns massor av LEI’kites som jag tycker är sköna… och foils jag inte tycker är sköna alls. Och givetvis det omvända.

    BTW, jag vet inte om något annat (någorlunda känt märke) som gör både closed-cell foils (dvs för vattenanvändning) *och* LEI’s. Det finns däremot ett par märken som gör open-cell foils (för strikt land/snö-bruk) och LEI’s.

    Vad gillade du filmen då?

    /Kaj(Tech)

  • pjoter

    Medlem
    1 december, 2007 vid 22:59

    bohm.. säg till på stranden nästa gång (när det är normal vind=) ) så får du testa min psycho 3 och bilda dig en alldeles egen uppfattning. glöm dock inte att det är en psycho 3 som jag ställt in efter hur jag vill ha den. det betyder att bara för att du testat den så kommer du inte kunna uttala dig om att foils känns på det eller det sättet. precis som jag inte kan uttala mig om att alla LEI:s känns på ett visst vis bara för att jag körde jonas gamla wave 7:a idag.

  • bohm

    Medlem
    1 december, 2007 vid 23:21

    Abslout! jag är sugen på att testa. Jag tycker bara att det skulle vara så mycket enklare (och billigare) att skaffa sig en LE än en foil.. och så slipper man försvara sitt val av kite….
    Vi får ta en kitesission i skåre med foil, bastu och öl hemma hos jonas…

  • pjoter

    Medlem
    2 december, 2007 vid 10:26

    jupp de får vi göra!

    tänkte också foil va väldigt dyrt först men blir inte mkt dyrare då jag klarat mig länge på den som enda kite och ändå kunnat köra väldigt många dagar på året. Men nu har ju bowarna börjat komma ikapp på vindregister så då är inte det den viktigaste orsaken längre, för min del harde nog nu mkt gått över till lättja (sjukt tråkigt att pumpa å mecka rätt linorna varje gång) och att jag gillar känslan.

  • tobas

    Medlem
    2 december, 2007 vid 10:58

    @bohm 431949 wrote:

    Går man in på peter lynn´s sida så inser man att han har fullt upp med att fixa “roliga drakar” istället för att tillverka bra kites!

    Det är sant och när man ser på de knasiga skapelser de skickar upp i luften så vrider man på sig lite som förespråkare för deras surfdrakar 😉

    Har dock svårt att se det som du gör att han Peter Lynn inte skulle hinna med att fixa bra kites pga detta. Eller rättare sagt jag har ju testat både LEI de flesta märken, andra foils och så ARC´s och insett att han har ju haft tid. Däremot hade man ju ibland önskat att de varit lite mer marknadsinriktade så att produkterna inte betraktades som UFO´n och var lättare att få tag på.

    http://www.arc-kite.com/page8/files/page8-1000-pop.html kolla in den så ser du ju att det funkar eller….

    / TOBAS

    PS! Sen kan man ju se det som ett litet plus att ha utvecklat olika typer av kites sedan början av 70-talet DS!

  • biorno

    Medlem
    2 december, 2007 vid 11:27

    Det som är den största fördelen med LEI’s, hands down, är att de är billigare att tillverka och dessutom har marknadsdominansen redan. Detta gör att ÅF’ar och importörer får större marginaler att röra sig med = fler väljer att sälja LEI’s = fler marknadsför LEI’s = fler kunder köper LEI’s och testar aldrig något annat = de rekommenderar LEI’s till sina vänner = fler köper LEI’s… osv… osv.

    Så du menar att att du har dålig marginal på flysurfer om man jämför med LEI ÅF? förstår inte riktigt formulan… Om flysurfer drakarna kostat lika mycket som en ex. China kite så hade jag kunnat förstå.

  • unhooked

    Medlem
    2 december, 2007 vid 13:35

    synd att killen i filmen har kiten kl 12 i alla moves han gör. dingel dangel

  • cortex

    Medlem
    2 december, 2007 vid 15:00

    @Biorno 431992 wrote:

    Så du menar att att du har dålig marginal på flysurfer om man jämför med LEI ÅF? förstår inte riktigt formulan… Om flysurfer drakarna kostat lika mycket som en ex. China kite så hade jag kunnat förstå.

    Nä, jag har dålig marginal som importör på FS-kitesen i förhållande till vad man/jag har på LEI-kites. Jag försöker dock ge mina ÅF’ar lika bra eller bättre marginal på FS-kitesen. Så med andra ord tar jag “hitten” för detta i sverige. Det är nog delvis därför som FS säljer bra här. Däremot är det nog inte helt lätt att få andra importörer att satsa på ett märke som de tjänar mindre på om de är ute efter pengar.
    En modern FS-kites kostar i runda slängar 4 ggr så mycket att producera jämfört med en LEI. Och då är inte R&D inräknat.

    Niklas, tycker du tar i en smula med “alla moves”. En del är filmat i lättvind och då är det rätt omöjligt att hålla kiten lågt.
    Både Seb och Lennart är väldigt duktiga åkare och framförallt Seb har gjort mycket bra ifrån sig på många tävlingar.

    Seb kommer upp till Nordic Masters den 13-16 mars, bara att komma dit och visa honom hur det ska göras.

    /Kaj(Tech)

  • unhooked

    Medlem
    2 december, 2007 vid 19:08

    @Cortex 432024 wrote:

    Niklas, tycker du tar i en smula med “alla moves”. En del är filmat i lättvind och då är det rätt omöjligt att hålla kiten lågt.
    Både Seb och Lennart är väldigt duktiga åkare och framförallt Seb har gjort mycket bra ifrån sig på många tävlingar.

    Seb kommer upp till Nordic Masters den 13-16 mars, bara att komma dit och visa honom hur det ska göras.

    /Kaj(Tech)

    Kaj 😛

    klart svårt att köra med kiten lågt när det är lättvind men då kan man istället köra slider eller vågor med riktig vågis. 🙂

    å sen att man vunnit massa tävlingar talar bara om att man faktiskt har kiten högt å dinglar å gör många handelpasser av olika slag.

    någont jag glömde säga i förra inlägget va att filmen va fan bra. totalt annorlunda från tidigare rullar!

    kommer tyvärr vara i cap verde under sveriges bästa tävling.

  • hengo

    Medlem
    2 december, 2007 vid 21:29

    tyckte filmen va nice men kunde int elåta bli att störa mig på vinjetteringen de lagt på i efterand. funkade då och då men inte när den kom ivägen för annat än himmel etc. och att det faktiskt ser ut som att de komponerat bilderna i 16:9 men sedan att dom (förmodligen inte han som filmade får man hoppas) i redigeringen slängt på två svarta lister för att göra mera bredbild,, bara jag som tyckte det såg lite tajt ut iblan?
    nu e ju inte detta något videoforum men fan vad jag störde mig alltså.. snyggt filmat och fina bilder och så bara förstöra så va

    riktigt snygga de där HParna han gör med grabar iaf!

  • cortex

    Medlem
    3 december, 2007 vid 09:52

    @Unhooked 432077 wrote:

    Kaj 😛

    klart svårt att köra med kiten lågt när det är lättvind men då kan man istället köra slider eller vågor med riktig vågis. 🙂

    å sen att man vunnit massa tävlingar talar bara om att man faktiskt har kiten högt å dinglar å gör många handelpasser av olika slag.

    någont jag glömde säga i förra inlägget va att filmen va fan bra. totalt annorlunda från tidigare rullar!

    kommer tyvärr vara i cap verde under sveriges bästa tävling.

    Vågdelen får som sagt Erik styra upp i nästa rulle, varken Seb eller Lennart hade kört så mycket vågor när de filmade på Mauritius.
    Fanns inte så mycket sliders där heller; däremot är Seb rätt duktig på att köra både sliders och kickers. Han är en riktigt cablepark-råtta dessutom.

    Synd att du missar Nordics Masters. Fast Cap Verde är ju inte så illa det heller. 🙂

    Hengo, jag irriterade mig också på vinjetteringen.

    /Kaj(Tech)

  • hengo

    Medlem
    3 december, 2007 vid 11:01

    jasså trodde det var filmat i HD, tyckte det var bra kvalité och liksom hyffsat filmat och så. därför så synd på efterarbetet

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Grymt skön rulle från Flysurfer…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.