Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gun Sails Black Jack..

  • Gun Sails Black Jack..

    Publicerad av lajvarn på 22 juli, 2004 vid 09:30

    Hej igen, gör ett nytt försök med en ny flytvästtråd..
    Har kollat runt lite och fastnat för Gun Sails Black Jack västen. den kostar 550kr på vindsurfing.se
    Är det någon som har testat den?
    Jag är rätt ny inom vindsurfingen.. använder ni veteraner flytväst alls? jag tycker det borde bli lättare att vattenstarta men lite flytkraft.. jag bifogar en bild.
    hej.

    lajvarn svarade 19 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ian

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 09:38

    använder inte men en del gör. Jag skulle säga att största frågan är hur den passar med din hängsele.

  • syke

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 09:53

    jepp, jag skulle nästan kunna köpa den direkt om jag visste att den funkade med midjesele.

    Det är rätt blandat hur folk kör, men jag skall börja med flytväst. JAg har kört några år, men jag känner att det ibland kan vara tryggare med väst. Västen agerar ju inte bara flythjälp, den förebygger också brutna revben vid ondskefulla kastfall eller andra kraschar.

  • the_novice

    Medlem
    22 juli, 2004 vid 11:45

    Till sittsele går det utmärkt att ha väst och på den jag har (av märket GUL) finns det även en rem som man drar runt hängsele kroken och förhindrar att västen åker upp. Till midjesele är det värre och då kör jag utan väst. Midjeselar ger väl lite flytkraft också (om dom är väl vadderade) och ihop med våtdräkten är det är inga problem att vattenstarta. Vad det gäller skydd så tycker jag inte att det är några problem med kroppen direkt, har mest slagit i smalbenen och stortårna, men hjälm är ju bra att ha.

  • thelee76

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 01:08

    Köpte en väst häromdan för en 500:a släng på http://www.surfersworkshop.se
    den sitter lite högre upp så man ska kunna ha selet under/nedanför. Har dock inte varit läge att testa i dessa vindfria dagar. Finns dock inte på (den snygga) hemsidan men ring ner så fixar Paddy säkert fram en om du är intreserad…

  • baywatch

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 04:22

    Västen har ju ändå ingen krage som håller huvudet uppe om man skulle tuppa av… Fördelen är ju att den skyddar mot slag, vilket är ovanligt för min del. Tycker att dräkten ger tillräcklig flytkraft och att hjälm är det man ska satsa på om man vill skydda sig. (visst kan det vara bra med lite extra flytkraft som nybörjare)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 06:32

    Flytväst i någon form är en självklarhet. Läs de tidigare inläggen om både flytkraft och slagskydd. Dessutom har man ansvar mot andra när man seglar; familj och vänner. Nere i Europa har de flesta en (överdriven) macho inställning, flytväst har man inte osv. Man menar att våtdräkten i sig ger tillräcklig flytkraft etc.
    Allt sånt här är löjligt. Varför skall man inte surfa så säkert som möjligt?
    Med avancerad vågsurf blir det annorlunda men det är knappast det vanligaste i våra farvatten.
    Mvh

  • smurff

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 09:49

    Har oftast flytväst och hjälm. Det är skönt med flytväst ibland när man skall vattenstarta + att det känns tryggare och det skyddar lite. Har “kraschat” in i riggen vid ett par tillfällen när man varit överriggad och ligger och pressar fullt inskotad för att ta höjd tex. och då var det skönt med väst och hjälm! Det enda är ju om du kör med midje sele som sagt, men den ser ju ganska tunn ut i ryggen! smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 09:55

    Varför tillverkas inte en flytväst med hängselekrok, så man har en flytväst/midjesele-combo?

  • syke

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 10:06

    jo, men även om den är tunn så kanske selen hamnar snett och konstigt. annars så ser den där gunvästen ut som ett vettigt alternativ!

  • basse

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 10:13

    Svar till:


    Varför tillverkas inte en flytväst med hängselekrok, så man har en flytväst/midjesele-combo?

    [/ QUOTE ]

    Det gör det…. NP och de finns på SP.

  • toka

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 11:51

    Jag har börjat köra med flytväst och midjesele. Flytvästen är någon gammal NeilPryde-variant som jag köpt begagnad. Den är varken extremt tunn eller speciellt kort utan den går ner till midjan. Sitter dock ordentligt tajt på mig och man drar åt med blixtlås i fram.
    Vad jag gör är att helt enkelt släppa ut midjeselen lite och sätta den utanpå västen. Inga problem alls. Västen håller sig på plats av midjeselen och midjeselen håller sig faktiskt bättre på plats nere i midjan istället för att glida upp på bröstkorgen!

    Kanske bara jag har tur med kombinationen väst/sele??

  • lajvarn

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 16:10

    tackar för alla svar. jag tror jag beställer västen. tråden får gärna flyta vidare! kul å höra hur folk kör.
    /Love

  • ola_p

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 16:29

    jag skrev en liten avhandling på ämnet häromdan men så hände sig windows… =)
    Sammanfattningsvis så kör jag utan för att jag tycker att en flytväst isnkränker rörligheten lite mkt. Och att jag har nästan tillräcklig flytkraft i dräkt+sele. ska man ha en väst skulle man egentligen haft en med krage, så jag föredrar att köra hjälm när det blir trångt/ska laddas och seglar inte ensam istället (eller inte så ofta i vart fall)… Att det sen är svårt att få en väst som funkar med selen är ytterligare ett själ till att välja bort det. men jag hade dock inte tackat nej till lite padding egentligen då det kan vara skönt om man får käka bom eller gör en ordentlig rygglandning…

    Å sen så är det ju så att man surfar BARA för att verka häftig å då kan man ju inte ha flytväst… blush.gif grin.gif

  • lajvarn

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 23:30

    haha.. så kan man ju också se på saken. smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gun Sails Black Jack..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.