Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gunsails nyfiken!

  • Gunsails nyfiken!

    Publicerad av Knatte på 20 december, 2011 vid 18:21

    Jag fick hem Gunsails katalogen igår och jag är lite nyfiken om någon kan uttala sig objektivt om Gunsails kontra de kända märkerna, NP, North, Gaastra mm.

    Nu tänker jag främst på prestandan på deras Racesegel Mega XS & XR.
    Så vitt jag vet, så kör väl ingen av Sverige eliten Gun.

    Tänker inte köpa några segel, utan är mest nyfiken på vad ni andra anser om märket. Det har väl alltid setts med lite misstänksamhet och är ju billigare än andra märken.:wink: Olika åsikter är välkomna av alla:tongue:

    jocke87 svarade 12 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • kinetic

    Medlem
    20 december, 2011 vid 18:28

    Jag tillhör definitivt de långsammaste, men inte pga att jag kör GUN, eller Point-7 för den delen :grin:. Jag är toknöjd med mina GUN, stabila, bra “slördrag” o de tål en hel del vind. Har haft som bäst 37.5 i topp med mitt 6.8, med en gammal RRD 268, o det finns en hel del att hämta. Jag är helt övertygad om att om tex Emanuelsson skulle byta till GUN så skulle han fortfarande tillhöra den yttersta eliten, worldwide! GUN är inte sämre grejer än något annat, bara något billigare.

  • Knatte

    Gäst
    20 december, 2011 vid 18:35
    kinetic;677927 wrote:
    Jag tillhör definitivt de långsammaste, men inte pga att jag kör GUN, eller Point-7 för den delen :grin:. Jag är toknöjd med mina GUN, stabila, bra “slördrag” o de tål en hel del vind. Har haft som bäst 37.5 i topp med mitt 6.8, med en gammal RRD 268, o det finns en hel del att hämta. Jag är helt övertygad om att om tex Emanuelsson skulle byta till GUN så skulle han fortfarande tillhöra den yttersta eliten, worldwide! GUN är inte sämre grejer än något annat, bara något billigare.

    Misstänkte att du skulle svara Kinetic, då jag vet att du kör GUN :tongue: jag har ju själv gamla GUN som jag är/var nöjd med. Men jag seglar ju så sällan numera, att jag inte litar på mitt omdöme när det gäller prestanda längre:laugh:

  • gregerkj

    Medlem
    20 december, 2011 vid 18:37

    Gun verkar inte ha x-ply utan monofilm i sina Racesegel,
    kanske därför dessa är billigare än övriga märken?

  • bjornen

    Medlem
    20 december, 2011 vid 18:38

    Här har du en som får det att gå med Gun 😉
    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=49605&uid=287

  • Knatte

    Gäst
    20 december, 2011 vid 18:41
    Gregerkj;677929 wrote:
    Gun verkar inte ha x-ply utan monofilm i sina Racesegel,
    kanske därför dessa är billigare än övriga märken?

    Från 2012 har de X-ply i alla fall. Tidigare år vet jag inte hur det har varit??

    http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=1581

    :tongue:

  • kinetic

    Medlem
    20 december, 2011 vid 18:42

    Knatte: 😀 Jag kör även P7 :grin:. Sen finns det skillnader så klart, men inte så stora att en toppseglare skulle halka ner…Kolla bara på den där tysken som kört över 47 knop med sina GUN flertalet gånger, o minns jag rätt så spöade han sina kombatanter som kör med exklusiva märken. Dessutom så är ju GUN rätt stora o har numera hyffsade resurser, de säljer en hel del även om det kanske är mest freeride grejer. Jag tror inte det är seglet/riggen i sig som är det avgörande för prestandan utan snarare att hitta trimmet, o det kan ta tid…

  • Knatte

    Gäst
    20 december, 2011 vid 18:43
    Bjornen;677930 wrote:
    Här har du en som får det att gå med Gun 😉
    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=49605&uid=287

    Det var ju snabb och det var ju ett tag sedan. Med tanke på vilka enorma framsteg de gör på varje ny årsmodell, så borde ju en 2012 vara moget för 50 knop :laugh:

  • kinetic

    Medlem
    20 december, 2011 vid 18:46

    GUN har xply, har det i mina 2006:or liksom i 2008:an. I 2006:an så ligger xply:n i en våd inne i maststrumpan, 2008:an har det även i underliket, precis som i efterföljande årsmodeller.

  • gregerkj

    Medlem
    20 december, 2011 vid 19:17

    Ok. för mej om du vill räkna en våd eller mastrumpa som x-ply segel,
    jämför med tex med Sailworks NX 100% x-ply.

    http://www.sailworks.com/sails/NX%20Series

  • jester

    Medlem
    20 december, 2011 vid 21:26

    Finns inget dåligt där ute längre, tycker jag. Gäller snarare att hitta ett segel som passar dig som seglare bäst.

  • swingout

    Medlem
    21 december, 2011 vid 09:53

    Tror jag läste nånstans att GUNs mål inte är att göra det lättaste segel, utan de ska vara hållbara.
    Är inte säker på om detta gäller deras race segel också. Har själv ett Cannonball 10.4 som är väldigt stabilt byggt. Detta bidrar säkert till att jag tycker seglet är väldigt tungt, trots finaste/lättaste GUN masten. Men då jag bara har mit 9.0 NP Supersonic att jämföra med är det kanske inte riktigt rättvist…
    Priset för hela riggen (segel, mast, bom) blev ungefär lika som ett NP eller NS slalom segel utan tillbehör 🙂

    Josh Angulo är ju en snubbe som kör bra med GUN. Och i Tyskland är GUN visst väldigt populärt bland raceare. När GUN rear ut sina segel vid slutet av året (typ direkt efter sommaren) så är race seglen redan slutsålda.

  • pgvirtual

    Medlem
    21 december, 2011 vid 11:38

    Jag har en Gun Sails Future 6.9 som funkar alldeles utmärkt både på Simmers SC6 och RDM mast. Bra kvalitet, snabbt och stabilt. Kan inte annat än rekommendera.

    Just Future 6.9:an är rätt intressant eftersom det är ett av de få seglen i den här storleksklassen som riggar på en 430 mast.

  • martin-lanner

    Medlem
    21 december, 2011 vid 14:30

    Kul att Gun fick en tråd 🙂

    Eftersom jag inte är objektiv så ska jag inte säga något men om du vill kolla på något Gun segel så hör av dig och kom förbi min lilla butik;)

    /Martin
    http://www.surfskjulet.se

  • tbsurf

    Medlem
    21 december, 2011 vid 16:22

    Jo fram med bitarna nu 🙂 Vadå objektiv?? Det här är väl ett surfforum?? Vasego att bre ut dej.. men håll dej till fakta 🙂 och gärna bilder med många cambers

  • gregerkj

    Medlem
    22 december, 2011 vid 12:39

    Håller med om att det är kul att GUN får en egen tråd.

    Verkar som om GUN nästan är bojkottade i tester i tidningar mm.
    se tex. boardseekermag och deras tester inga GUN där inte.

    Man ser väldigt sällan ett GUN segel mot övriga märken varför?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gunsails nyfiken!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.