Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gunsails nyfiken!

  • swingout

    Medlem
    22 december, 2011 vid 15:55

    Nån gång på det tidiga 90 talet så ville Gun inte ge tyska SURF ett segel för att testa när det skulle vara test på camber segel (om jag mins rätt). Allmänna attityden på den tiden var att Gun bara kopierade gamla Pryde segel. Då gick testarna ut och köpte ett segel för att testa. Det slutade med att Gun nästan vann testet! Sedan dess tror jag inte det var några problem att få segel för test 🙂

  • Knatte

    Gäst
    22 december, 2011 vid 16:55
    Swingout;677968 wrote:
    Tror jag läste nånstans att GUNs mål inte är att göra det lättaste segel, utan de ska vara hållbara.
    Är inte säker på om detta gäller deras race segel också. Har själv ett Cannonball 10.4 som är väldigt stabilt byggt. Detta bidrar säkert till att jag tycker seglet är väldigt tungt, trots finaste/lättaste GUN masten. Men då jag bara har mit 9.0 NP Supersonic att jämföra med är det kanske inte riktigt rättvist…
    Priset för hela riggen (segel, mast, bom) blev ungefär lika som ett NP eller NS slalom segel utan tillbehör 🙂

    Josh Angulo är ju en snubbe som kör bra med GUN. Och i Tyskland är GUN visst väldigt populärt bland raceare. När GUN rear ut sina segel vid slutet av året (typ direkt efter sommaren) så är race seglen redan slutsålda.

    Jag har ett Guna Mega XR från 2007 och då vet jag inte om deras ide var att bygga hållbara segel. Maststrumpan har sämsta kvaliten, likvärdig med dasspapper:laugh:
    Du kan knappt lägga maststrumpan mot en sten utan få en reva. Men seglet i övrigt verkar stabilt byggt. Kanske var en miss på XR och den årsmodellen, för mina andra GUN segel har inte haft detta problemet!

  • kinetic

    Medlem
    22 december, 2011 vid 17:50

    Jag har en hel linje Mega XS från -06. Seglen är INTE lätta. Bortsett från att jag slitit av förliket “The Neil Pryde way” på 6.8 så har de hållt utmärkt, bra kvalitet o välsytt, men som sagt inte lätta. Mitt Mega XS 6.8 -08 (“ersättningsseglet” till 6.8 -06, fick ge 20% av nypris) är betydligt lättare, eller snarare sagt det väger som ett “normaltungt” segel. Jag är iaf nöjd med GUN, men det tog ett par seglingar innan jag vande mig vid den extremt breda mast-strumpan som -06 har…

  • lasso

    Medlem
    23 december, 2011 vid 04:52

    Min farmor hade älskat om jag köpt dem! ( Gun Falk, f.1925, Töreboda….hon surfar dock ej)
    Go jul
    Lars

  • joth

    Medlem
    24 december, 2011 vid 21:13

    Klart det är kul med mindre märken som även presterar bra. Tycker det behövs lite blandat att välja på och inte bara North, NP och Simmer.

    Jag är helnöjd med mina Sailworks och det är nog minsta märket i Sverige. Seglat samma märke i många år nu. Dock är det inget lågprismärke men har hög kvalite.

  • jocke87

    Medlem
    6 april, 2012 vid 16:06

    Har en fråga ang Cannonball 9.6 fick med shims till cambersen när jag köpte seglet. Behöver man använda dom?

  • tbsurf

    Medlem
    6 april, 2012 vid 17:29

    lägg upp en bild på mastfickan vid cams’en (riggad alltså.))

  • jocke87

    Medlem
    6 april, 2012 vid 20:55
    tbsurf;685355 wrote:
    lägg upp en bild på mastfickan vid cams’en (riggad alltså.))

    Jag kör med gunsails masten som hör till seglet också

  • mackee

    Medlem
    6 april, 2012 vid 22:00

    Rigga seglet enligt anvisning och känn efter om camber verkligen trycker fullt på masten

  • kinetic

    Medlem
    6 april, 2012 vid 22:03

    Har du den rekommenderade masten så borde seglet vara korrekt shimsat från fabrik. Man kan iofs ändra antalet schims ändå, tex om man vill minska cambertrycket för att seglet skall slå över lättare. Personligen har jag inga problem med segel som slår över trögt. Mina P7 är bra tröga o slå över, GUN seglen slår över förhållandevis lätt.

  • mackee

    Medlem
    6 april, 2012 vid 22:13

    Känns som dom flesta tror att latttryck och Cambers är bra när dom kommer från fabriken
    Tycker absolut det finns mycket att jobba med här på dom flesta märkena
    Beror ju på vad man seglar, jag justerar olika om det är speed setup eller slalom tex

  • kinetic

    Medlem
    6 april, 2012 vid 23:52

    En bra kompromiss (förutsatt att den primärt rekommenderade masten används) borde det vara alla gånger iaf? Men det är klart, vet man vad man sysslar med, o vad man är ute efter så. Jag tror inte att Jocke87 (eller jag för den delen) seglar på riktigt samma nivå som Mackee 😀

  • mackee

    Medlem
    7 april, 2012 vid 04:45

    Det jag menar är oavsett vilken nivå man seglar på så behöver man inte lägga många minuter på att kolla så seglet ser bra ut .
    Dom flesta lägger upp en massa pengar på fina prylar och då är det ju synd att inte utnyttja dom maximalt .
    Får man bättre stabilare segel blir det bättre kontroll det blir roligare och mindre jobbigt att surfa och man orkar kanske vara ute på vattnet lite till.
    Känner man att det kan vara svårt att se om man riggat rätt , finns det säkert någon på stranden som kanske har lite mer koll .och då är det ju bara att fråga
    Lycka till med trimmet !!

  • jocke87

    Medlem
    8 april, 2012 vid 16:55

    tack för hjälpen jag fortsätter och kör utan shimsen så länge till jag har vant mig med seglet. Sen undrar jag om akterliket är mycket slappare än ett vanligt freeride segel.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gunsails nyfiken!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.