Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GWC Gybe Camp

  • GWC Gybe Camp

    Publicerad av glader på 30 april, 2014 vid 06:45

    Gippen är den mest frustrerande och svårbemästrade manövern för många vindsurfare. Nu är räddningen här!

    Göteborgs Windsurfing Club arrangerar under våren ett Gybe Camp för alla som vill förbättra sin gipp. Enda förkunskapskravet är att du är trygg med att surfa på djupt vatten i Fiskebäck då vi inte kommer att ha något säkerhetsarrangemang – alla surfar helt på egen risk. I övrigt är du välkommen oavsett om du håller på att sätta din första gipp eller om du har tävlat slalom på hög nivå – alla har något att lära sig och/eller bidra med. Inte minst skall vi förstås ha kul tillsammans.

    Vi kör i tre delmoment:

    1) Visning av en bra instruktionsfilm och genomgång av gippens beståndsdelar. Vi är i klubbstugan i Fiskebäck.

    2) Vi lägger ut en boj på något ställe i Fiskebäck och riktar en videokamera på den. Alla gör så många gippar de orkar runt bojen och vi kör live-coaching så gott vi hinner med.

    (Vi klipper bort tomrummen mellan gipparna så att filmen blir effektivare att titta på.)

    3) Samling igen i klubbstugan i Fiskebäck. Vi tittar på våra gippar, ger feedback och tips för fortsatt träning.

    Ansvariga är Fredrik Ygge och Olle Schoultz.

    Datum bestäms från prognos under våren – vi sitter inte och tittar på surffilm om det blåser och vi filmar inte gippar utan vind. Vi meddelar datum via mail till alla som anmält sig, och lägger ut lite blänkare på surfforum och andra web-sidor. Förmodligen blir det under tre onsdagar. Vi som kursansvariga måste också få ihop det med våra jobb och andra åtaganden. Det kan komma att bli annonseringar med ganska kort varsel. Om något av datumen blir svårt för många kanske något moment körs vid två tillfällen. Vi gör så gott vi kan för att få ihop det och hoppas att det blir bra.

    Utrustning: Alla kör på sin egen utrustning. Slalom, freeride, speed, våg eller freestyle, gammalt eller nytt spelar ingen roll.

    Arrangemangent är gratis, men vi ser gärna att ni är medlemmar i GWC. I samband med filmvisningen ger vi lite information om klubben och hur man blir medlem. Anmälan sker per mail till surf@ygge.se.

    Varmt välkomna!
    GWC genom
    Fredrik & Olle

    glader svarade 8 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • glader

    Medlem
    30 april, 2014 vid 06:52

    Jag måste göra ett litet tillägg till ovanstående text.

    Olle är så extremt ödmjuk att han inte går med på en rättvis beskrivning i annonseringen. Jag skriver därför själv här på eget bevåg. Olle kan ju inte mer en strypa mig nu när han redan tackat ja till att medverka.

    Ta chansen att gippträna med Olle! Olle har lärt mig väldigt mycket och är en extremt tekniskt driven vindsurfare. Jag fick inte använda ord som gippexpert i texten, så jag gör det här. Olle är gippexperten och jag är mer av organisatör i sammanhanget.

  • glader

    Medlem
    6 maj, 2014 vid 20:17

    Första delmomentet, d.v.s. visning av film och teorigenomgång, planeras till onsdag den 21 maj, kl 18:00 i klubbstugan i Fiskebäck. Om det blir bra surfväder den 21:a så planerar vi om, men vi återkommer i så fall om detta när prognoserna börjar bli tillförlitliga.

    Det har kommit anmälningar från allt från förstagångsgippare till supermeriterade tävlingssurfare och vi är just nu totalt 24 personer. Känns som en väldigt trevlig mix och gruppstorlek. Det finns dock fortfarande lite hjärterum, så det är inte för sent att anmäla sig.

  • glader

    Medlem
    18 maj, 2014 vid 15:37

    Prognosen för den 21:e är mycket lite vind och vi kör därför vårt första delmoment då som planerat, kl 18. Eftersom det ser ut att bli mycket fint väder planerar vi att vara så lite som möjligt inne i klubbstugan. Det blir några få utvalda minuter film, i övrigt teori och torrsurf på riggdäck.

    Ta gärna med papper och penna, och om ni vill en liten matsäck. Ni behöver ingen utrustning i övrigt.

    Om det är någon som kan ordna en filmduk så maila surf@ygge.se.

    Det är nästan 30 personer anmälda nu. Alla dyker förmodligen inte upp och det finns lite hjärterum fortfarande.

  • glader

    Medlem
    1 juli, 2014 vid 11:58

    Det ser ut som om det äntligen blir lite vind och vi kör delmoment 2 på torsdag. Vi kör en mjuk starttid och vi är nog många som kommer att försöka komma tidigt från jobbet och komma ut och segla några timmar. Vi siktar på att ha boj ute och kamera igång runt kl 18, förmodligen inne i “Shitbay”. Så se bara till att vara ute på vattnet runt kl 18 och kör så många gippar runt bojen ni orkar. Coachning tar vi spontant på plats.

    Tyvärr ser det ut att bli regnigt och vid regn kan vi inte använda den kamera vi hoppats på utan vi får använda GoPro och därmed lägga bojen relativt nära land. Om några av er har egna action-kameror, ta gärna med dem så att vi kan få lite olika vinklar och fokus.

    Vi ses på torsdag!
    Fredrik & Olle

  • glader

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 06:23

    Prognosen ser fortsatt fin ut för idag så vi kör idag som förvarnat via mail.

    Planen är att att sätta en boj inne i viken, Shitbay, och rikta en kamera på den. Det finns en lite reservation för att vissa prognoser säger att det blir så mycket på syd att det kan bli svårt för vinden att komma åt inne i viken. Plan B är att vi sätter kameran på något skär på utsidan och kör där istället.

    Vi kan försöka ha en liten samling strax före kl 18 på riggdäck för att gå igenom hur det blir. Erfarenheten säger dock att när det väl är vind och alla är som yra hönor för att komma ut på vattnet är det inte alltid enkelt att samlas. Om ni bara håller ögonen öppna så kommer ni säkerligen att se var det händer saker även om ni inte är på riggdäck vid kl 18.

    Prognosen är ökande under kvällen och det är nog en poäng att filma i två omgångar – för en del passar det bäst med mindre vind och för andra med mer, beroende på utrustning och vana. Sätter därför ett prel schema att filma 18:00 – 18:30 samt 19:30 – 20:00. Då bör vi få massor med material.

    Prognosen säger också uppehåll vilket betyder att jag kan använda min vanliga kamera. Ta dock gärna med er vad ni har i vattentät kameraväg, GoPro eller annat.

    En liten vädjan: Efter den fina sommaren och alla picknicks och annat ser det förfärligt ut runt vårt kära riggdäck. Om alla tar med en plastkasse och fyller den med skräp och slänger den i containern längre in i hamnen så vore det välsignat. Det tar max 5min per man om vi är några stycken.

    Det ser f.ö. fint ut imorgon också och vi kan ta en repris på filmning etc då. Återkommer om det.

    Hälsningar
    Fredrik & Olle

  • glader

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 10:13

    Filmen är klippt och klar. Känner att jag inte vill lägga ut den här helt offentligt. Alla deltagare kanske inte tycker att det känns bra.

    Om du deltagit men inte kommit med på maillistan så skicka ett mail till surf@ygge.se så får du access till filmen.

  • mes

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 11:04

    @glader 727104 wrote:

    Filmen är klippt och klar. Känner att jag inte vill lägga ut den här helt offentligt. Alla deltagare kanske inte tycker att det känns bra.

    Om du deltagit men inte kommit med på maillistan så skicka ett mail till surf@ygge.se så får du access till filmen.

    Vore jättekul att se för en som inte var med…

  • glader

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 11:45

    Ja, ok, hur farligt kan det vara att lägga ut den?

    Är det någon som inte är nöjd med något så kan man ju alltid säga att det var grannens katt som lånat ens grejer. Det är t.ex. min grannes katt som ramlar 05:54 in i filmen…

    Länk till filmen:
    https://www.dropbox.com/s/oyukg82ssxfldsn/GipparAug2014.m4v?dl=0

    Den var för lång för Youtube så fick lägga den i Dropbox. Rekommenderar starkt att ni väljer Download längst upp på sidan, gör något annat medans den laddar och sedan kollar lokalt på datorn. Det blir helt kass kvalitet om man kollar direkt från nätet.

    Vi som var med kommer att gå igenom filmen i detalj, men för övriga öppnar jag också för analys, spekulationer, frågor och kommentarer i den här tråden.

  • marste

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 07:03

    Grymt jobbat! Riktigt inspirerande att se Olle köra måste jag säga.

  • mes

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 11:29

    Härligt! Hög igenkänningsfaktor här och där. Jag kunde inte hålla mig utan åkte till Lejet och gippade lika jädra dåligt som vanligt.

  • glader

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 11:45

    Du får förstås gärna hänga på oss om du vill, mes. Det finns några (ganska få) saker att tänka på för att få det att fungera. Även om jag har mycket långt kvar till Olles nivå så har jag ändå gått från att ramla i hälften av gipparna till att plana igenom 90% på ett par år, så koden går verkligen att knäcka.

    Det går att hänga på delmoment 3 även om man inte varit med tidigare. Nästan alla gör ju ändå samma fel så det är inte helt kritiskt om man ser sig själv eller andra. 🙂

    För egen del kommer jag definitivt att filma igen för att se om jag kan bli av med det som störde mig mest i nuvarande film. Det finns inga planer ännu, men kanske fortsätter vi med vår lilla grupp med fler filmningar under hösten eller under kommande vår.

  • glader

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 13:27

    Välkomna att slipa formen inför sommaren!

  • glader

    Medlem
    3 juni, 2015 vid 06:58

    Vi har tyvärr fått en dubbelbokning av lokalen den 8 juni så vi flyttar filmvisningen till Krokebacksgatan 11, hemma hos Fredrik.

    Hälsningar
    Fredrik & Olle

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GWC Gybe Camp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.