Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing habo pung yesterday

  • huber

    Medlem
    9 september, 2005 vid 12:35

    Fy fan vad man ser ut.

  • cortex

    Medlem
    9 september, 2005 vid 12:38

    Inte för att vara sådan… men Peter Lynn har väl aldrig haft rykte om sig att vara grymma i lättvind? De har ju ungefär samma projicerade yta som en LEI har i förhållande till flat-ytan.
    För lättvind vill du ha en lätt kite som ger mycket drag per kvadratmeter. Typ bridlad LEI eller bridlad foil.

    Jag gissar på att en Venom 11 i 12 m/s är betydligt roligare…

    /Kaj(Tech)

  • luuddee

    Medlem
    9 september, 2005 vid 13:02

    hmm ja det kanske e roligare en venom 19. . men det e faen inte roligare ön en tubkite.. om du tycker de förklara gärna varför..? för om venom 19 va slöare än en vanlig 19 tub.. så måste ju 11 vara betydligt trögare än en 11 tub.. och jätte mycket trögare än en 9 tub som jag ahde kört i 12m/s.. och det blir väl itne en helt ny kite bara för att den blir mindre och det blåser mer. . fortfarande samma egenskaper och samma modell kite. .

  • micken

    Medlem
    9 september, 2005 vid 13:12

    Svar till:


    ja testad och klar en venom 19kvm.. och kommentarerna blir. en av de segaste kitesen jag testat.. trots världens störta o tyskaste bom.. samma lösning på säkerhetssystem som globerider 03… inte mycket till häng.. mycket bomtryck. . ja vad ska man säga.. hade gått bättre att åka med min eh 15 i den svaga vinden borde itne en foil på 19kvm vara bättre då???.. hmm måste faktiskt säga att kiten var långt under förväntingaran jag trodde allt snack om att den va bra faktiskt betydde ngt men nä.. o ni som bara kört foil testa en tubkite för fan.. kanske bättre o köra i emr vind men i mer vind hade jag fan så mycket hellre kört en 13kvm tub istälelt för en 19 venom.. hhmmmm.. nä grabbar..

    [/ QUOTE ]

    Nær det blåser 5 m/s gissar jag att alla kitear ær långsamma. 15 minuter på vattnet med en ny kite… du behøver mer tid, och mer vind, før att få en rættvisare bild av hur den egentligen fungerar. Men ja, trøg ær den, har hørt att de mindre versionerna av Venom ær betydligt rappare. Men återigen, det beror på vad man vill ha, Venom ær inte en høgprestanda drake, och har væl aldrig utgivit sig før att vara det.

    Och nær du jæmfør storlek vs drag mellan olika kitetyper så ær den effektiva ytan på en Peter Lynn mindre æn motsvarande stor LEI, som i sin tur har mindre effektiv yta æn en “riktig” foil. Skulle inte vilja kalla Peter Lynn foil, det ær missvisande, det ær sin egen typ.

    Ludde, prova den igen nær det blåser lite mer. Prova gærna min Voodoo 10 också, dvs en riktigt foil. Men passa dig, det ræcker att peta på Voodoons bom så loopar den! cool.gif

    /Micke

  • luuddee

    Medlem
    9 september, 2005 vid 13:15

    ja jag testar gärna igen när det blåser mer så får vi se hur det känns då.. men brukar vara så att när man testar en kite i 15min så märker man ofta om det är ngt som känns bra eller om det känns direkt kass trots vindstryka. men som sagt testar gärna mer o andra i mer vind..

  • micken

    Medlem
    9 september, 2005 vid 13:17

    Svar till:


    hmm ja det kanske e roligare en venom 19. . men det e faen inte roligare ön en tubkite.. om du tycker de förklara gärna varför..? för om venom 19 va slöare än en vanlig 19 tub.. så måste ju 11 vara betydligt trögare än en 11 tub.. och jätte mycket trögare än en 9 tub som jag ahde kört i 12m/s.. och det blir väl itne en helt ny kite bara för att den blir mindre och det blåser mer. . fortfarande samma egenskaper och samma modell kite. .

    [/ QUOTE ]

    Tja, om grejen ær att køra så liten kite i så lite vind som møjligt får du nog skippa dina LEI och skaffa dig ett par riktiga foils.

    /Micke

  • cortex

    Medlem
    9 september, 2005 vid 13:19

    Voodoon är trevlig… fast det har hänt ganska mycket sedan den var ny. grin.gif
    Speed är mycket snabbare än Voodoo, i synnerhet som en 7:a drar lika bra som en 10’a Voodoo.

    Nåja hur som helst, den som är på Gotland nästa helg kan testa Speed och Extacy i diverse storlekar.

    (Och ja, alla kites är ganska långsamma i väldigt lätt vind. Det ligger i sakens natur; långsamt luftflöde = långsam kite. Däremot kan man göra mycket kul i lättvind som inte kräver att kiten svänger snabbt. Har man en kraftfull kite funkar det ju bra att poppa, köra unhooked osv)

    /Kaj(Tech)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing habo pung yesterday

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.