Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hajrika surfspots!!!

  • Hajrika surfspots!!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 oktober, 2002 vid 23:31

    Aloha duds! Såg en dokumentär på discovery om hajars, speciellt vithajar, tendens att gå in till stränderna och knapra på badare, surfare m.m. Insåg att man som windsurfare ligger lite taskigt till när man surfar utomlands. Inte så kul att börja dagen med en hajkäft i ryggen när man gör en vattenstart det första man gör. Jag kan ha sett förmånga hajenfilmer också. Ska faktiskt erkänna att jag börjar bli lite nojig för surfing i hajtäta vatten. Så min fråga är, vilka surfspots jorden runt är extremt hajtäta och vilka spots kan man surfa vid och slippa tänka på att en hajkäft kan komma och vässa klorna mot surfingbrädan? En vild gissning är att sydafrika, södra australien, californien, hawaii är några av de hajtätaste spotsen men vad vet jag! Någon med lite bättre järnkoll kan väl yttra sig! cool.gif

    endy svarade 21 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 45 Svar
  • 45 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 06:12

    Cactus utanför Australiens sydkust sägs vara ett riktigt hajnäste. Men det var det ingen som berättade förrän vi korsat halva öknen på väg dit smile.gifSåg dock inget där!

    Någon som sett något stort och hungrigt på nära håll?
    /Fredrik

  • klepper

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 06:42

    Eftersom jag skall ner till Sydafrika så han jag upplysa om att just kusten kring Sydafrika kan skryta med den största hajpopulationen i världen. Det känns väl sådär med tanke på att jag kommer att ligga där som en lunch. Men om man tittar på tex antalet hajattacker ställt i relation till bilolyckor eller varför inte rånmord vad det gäller Sydafrika så tror jag man alla gånger tar sina chanser i vattnet. Det resonemanget kan appliceras på alla länder med mycket haj. Tänk även på att vågsufare är de som i allmänhet blir attackerade, ja du vet säkert allt det där med att de liknar sälar. Så jag tycker det är tråkigt om du avstår en härlig resa på grund av hajrädsla. Vidare kan det vara bra att känna till att mest brott begås i hemmet och mest olyckor sker i hemmet. Så åk hemifrån och stanna i vattnet och var på det sättet trygg och säker, det skall jag göra!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 07:01

    I Geraldton W.A var det en tigerhaj som -97 knaprade
    upp en tysk windsurfare vid Pt Moore, Hell Gates

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 07:23

    He was already dead before the attack. After being killed on a massive wave on the reef…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 07:29

    no body knows they never made an autopsy besides
    they only found a fragments of a shredded wetsuit the dayafter. To survive after driftig out to sea
    from pt.moore and spend a night might not be so big
    besides he was reported missed at sunset, found him not
    before the shark.
    Besides who is the idiot that windsurf close
    to a fishingfactory on a peninsula.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 08:00

    ok, efter att ha studerat hajGordon på discovery allt förmånga timmar kan jag nog uttala mig i frågan.
    För surfare är det nog bara vithaj, tigerhaj och möjligen tjurhaj som gäller. Av dom tre är det nog bara vithajen som kan hugga direkt pga att brädan kan se ut som en säl. För att tiger och tjurhaj ska anfalla krävs nog att man ligger i vattnet en längre tid o plaskar då hajar brukar vara väldigt försiktiga med att attackera föremål som inte är naturliga byten. Det är vad jag snappat upp från tv iaf, och tv ljuger aldrig tongue.gif

  • anders_hoffman

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 08:03

    Undrar om verkligen hajen har nån chans mot en surfare i full planing?? Om du ser en haj är det väl bara göra en fet air så att du håller dig i luften ett tag!! laugh.gif Kitesurfare har det nog lättare vad det gäller den synpunkten!!! wink.gif

  • klepper

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 08:11

    Det är tråkigt när folk kommer dragandes med gamla spökhistorier och myter utan att känna till bakgrunden. Jag har tagit en tragisk nyhet från Aftonbladet, som dessutom är sann. Min fråga är då; skall man då även undvika att åka till länder med tåg?

    GÖTEBORG. En 17-årig pojke dödades när han på torsdagskvällen påkördes av ett tåg mellan Hindås och Härryda. Tåget var på väg från Hindås till Göteborg. Polisen tror att pojken försökt ta sig från ena sidan av tågspåret till den andra.
    Den kvinnliga tågföraren chockades svårt och togs om hand SJ:s krisgrupp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 08:38

    fattar inte poängen skulle en tigerhaj bli shockad eller?

  • endy

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 09:07

    Poängen är att allting är mer eller mindre riskfyllt hur man ser på det, och det sker betydligt fler dödsfall i trafiken, olyckor, m.m än vad hajar dödar på ett sekel.
    Alltså ska man inte skita i att åka dit för rädslan av hajar när man likväl då kan dö i planet på väg dit… wink.gif

  • endy

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 09:17

    Här kan man hitta massa fakta och statistik över hajar och dess aktivitet…
    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/Sharks/sharks.htm

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 09:20

    det är kanske faligare att äta från en
    taskig restaurang och riskera matförgiftning.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 09:23

    Jag tror att den anonyme replikerar på Anders Hoffmans intressanta teorier kring justa hajundanmanövrar, säkert ett inte helt okomplext ämne. Jag tror att man blir riktigt jävla rädd om det kommer en haj och om man har tur kan stå kvar på brädan. Jag tror inte man inriktar sig på feta airs även om man kanske borde.

  • kungdenknege

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 09:33

    Har det inte hänt ett par ggr att wsurfare haft ihjäl hajar genom att köra på dom i full planing? En vass fena borde göra sitt kan man tycka.

  • stinger

    Medlem
    18 oktober, 2002 vid 09:55

    Det verkar finnas vithaj i alla vatten där man vill surfa inklusive medelhavet. Undantagen verkar vara våra nordliga farvatten. Det verkar som det bara är att köpa läget och surfa på!!!
    Har man hajnoja finns det finfina stora insjöar att surfa på Garda, Como eller varför inte våra egna Vänern Vättern och sist men inte minst Roxen.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hajrika surfspots!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.