Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Håller denna prognos för Haga i helgen då lär det seglas i 40 knopsvallen!!!!

  • Håller denna prognos för Haga i helgen då lär det seglas i 40 knopsvallen!!!!

    Publicerad av speedkenta på 1 oktober, 2009 vid 08:03

    Lördag
    Mellan väst och sydväst, 3-6 m/s ökande till 17-20 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 20 m/s
    Söndag
    Väst, 16-19 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 21 m/s

    Just när är det väldigt högt vatten på Haga Park
    En Formula kan idag segla ända in till land

    bjornen svarade 14 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 08:09
    Speedkenta;579944 wrote:
    Lördag
    Mellan väst och sydväst, 3-6 m/s ökande till 17-20 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 20 m/s
    Söndag
    Väst, 16-19 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 21 m/s

    Just när är det väldigt högt vatten på Haga Park
    En Formula kan idag segla ända in till land

    Synd bara att det krockar med Speed Sm på TT…..

  • speedkenta

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 08:44
    MacTS;579948 wrote:
    Synd bara att det krockar med Speed Sm på TT…..

    Pugge lär sikta 45 knop. 🙂
    Robban har surfförbud resten av äret Doktorn
    David lär ta sin alubom och knäkta revben och sikta på 35knop

    :-))

  • kinetic

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 13:18

    Ser bra ut i helgen, kan tänkas att jag dyker upp på söndag om prognos samt vattenståndet är OK…För övrigt kan det bli en “episk” dag i Habo på lördag, stark syd-sydvästlig vind (iaf enligt dagens prognos), blir det bara tillräckligt lågt vatten kommer det vara bra platt…Hoppas kunna köra med “uberdrag” i 6.2…

  • speedkenta

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 15:06
    kinetic;580042 wrote:
    Ser bra ut i helgen, kan tänkas att jag dyker upp på söndag om prognos samt vattenståndet är OK…För övrigt kan det bli en “episk” dag i Habo på lördag, stark syd-sydvästlig vind (iaf enligt dagens prognos), blir det bara tillräckligt lågt vatten kommer det vara bra platt…Hoppas kunna köra med “uberdrag” i 6.2…

    ikväll är proggen uppgraderad till 19-22
    Här skall det inte speedas utan seglas våg.
    fegt att gömma sig i plattvatten bakom ett sandrev 🙂
    En sak som slog mig är att på lördag är det sån där Europagrej med att räkna fåglar
    Klart fåglar och skådare lär blåsa bort eller får dom uppgradera sina fågelböcker.
    Så dom får med brädmärken och segelnärken

  • marden

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:20

    hmm
    jag annar lite ugglor i mossen här…alldrig läst inför tips från öbor vad är haken?
    men jag kanske ska åka ner o räkna några fåglar

    nån som vill dela soppa lör-sön?

  • pugge

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:24
    Speedkenta;579968 wrote:
    Pugge lär sikta 45 knop. 🙂
    Robban har surfförbud resten av äret Doktorn
    David lär ta sin alubom och knäkta revben och sikta på 35knop

    :-))

    Hehe, nä nu tar du allt i lite för mkt!! 45 knop eller? Skulle bli glad om det blev 40 i display eller mjukvara! Seglade lite efter jobbet idag och det var jävulsk kallt och mkt högt vatten= inget rev var synligt. Så även om det blir vind i helgen så krävs lite mindre vatten för att det inte ska bli så choppigt.

  • larsd

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:24

    Segla på Haga på den här prognosen samtidigt som SM går i TT är på gränsen till “fusk”:wink:!

  • pugge

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:27
    LarsD;580134 wrote:
    Segla på Haga på den här prognosen samtidigt som SM går i TT är på gränsen till “fusk”:wink:!

    Var det inte så förra året också? Ett gäng körde från TT och satte fina pers bla. Mackee med en 45 repa!

  • larsd

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:02
    Pugge;580135 wrote:
    Var det inte så förra året också? Ett gäng körde från TT och satte fina pers bla. Mackee med en 45 repa!

    Visst var det så. Själv skippade jag TT, var i dammen och seglade pinsamt dåligt samtidigt som 40 knops resultaten haglade runt mig!

    Lycka till om du kör i helgen!

  • davven

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:12
    Pugge;580135 wrote:
    Var det inte så förra året också? Ett gäng körde från TT och satte fina pers bla. Mackee med en 45 repa!

    Ja det blir kanske favorit i repris, hoppas övriga gänget avklarar TT snabbt och tittar ner till ön. Vore kul och se lite battle mellan de stora pojkarna,
    och eventuellt ett justerat speed-rekord på svenska vatten.
    Vore inte fel om någon fick med sig en filmkamera “HD” och memorerar detta om prognosen står sig. Jag skulle vara intresserad av och köpa en sådan film!

    Jadu kenta
    Själv är jag förpassad till 5.3 vågsegel, det minsta man har, “ett tag till.” :santa: Men revbenet är ihopläkt så nu blir det och skota så mkt man orkar!
    Sätter jag 35 med det kittet så ska jag bjuda dig och familj på pizza, annars får man rigga 6.5:an och vänta och vänta. . .

  • glader

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:44

    Finns det någon prognos om vattennivån?

  • marden

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:01
    glader;580173 wrote:
    Finns det någon prognos om vattennivån?

    http://www.eurogoos.org/sepdemo/sealevel/overview.html
    efter lite google
    vet däremot inte vad som är max min för strippen eller om oskarshamn är samma som haga

  • kinetic

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:06

    Det skall vara “högt” vatten nu..Tipset är att kolla http://www.owc.nu…Kan man se stenarna sticka upp i kamera-bilden är min gissning att vattnet är “lågt”…
    Enligt “Speedkenta” i en annan tråd så var det riktigt högt vatten igår 30/9 så högt att “man kunde köra Formula vid stranden”…Enligt Mårdens länk så bör det ha varit minst +20 cm om inte mer, dock svårt att veta då man får gå på Oskarshamn alternativt Kungsholmsfort, men båda stationerna hade mer eller mindre identiska värden så…

  • bjornen

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 11:26

    Det verkar som det kommer att gå ner på lördag eftermiddag och framåt.
    kungsholmsfort.png
    oskarshamn.png

    //Björn

  • mattias-j

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 12:46

    Vattenståndet kommer nog att vara bra från söndag f.m. Vattnet brukar röra sig ut när det blåst på ett tag från samma håll. Ska försöka segla på söndag morgon om gud och frugan vill :smirk:. Kan rekommendera så små sjögräsfenor som ni bara har. Det växer som fan på botten!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Håller denna prognos för Haga i helgen då lär det seglas i 40 knopsvallen!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.